.
2013    04    19

Pirmoji projekto „Pažadas. Pirma triuko dalis“ paroda/epizodas „Būdamas kambaryje girdžiu fontaną“ KKKC

artnews.lt

a pledge

Balandžio 19 d., penktadienį, 17 val. Klaipėdos kultūrų komunikacijų centro parodinėse erdvėse (Didžioji Vandens g. 2, Klaipėda) bus pristatoma pirmoji projekto „Pažadas. Pirma triuko dalis“ paroda/epizodas „Būdamas kambaryje girdžiu fontaną“. Parodos autorius yra jaunas Lietuvos menininkas Andrius Svilys ( gim. 1992), šiuo metu gyvenantis ir studijuojantis Londone.

Pažadas. Pirma triuko dalis
Apie triuką galima galvoti kaip apie kažką apgaulinga. Bet tuomet, kaip yra su šiuolaikiniu fokusininku, apgaulė taip pat reikalauja kruopštaus gamtos pamėgdžiojimo. Pagalvok apie lėktuvo sparną. Pagalvok apie mėlyną plunksną, kuri leidžia strėlei skrieti tiesiai. Taigi apie fokusą reikėtų mąstyti kaip apie kažką moksliško ir realaus, talpinančio savyje kruopštų daiktų supratimą ir manipuliaciją jais, apimant žmogaus kūną santykyje su tais daiktais. Bet fokusas slysta, jis gundo, meilikauja („Ei, kunigaikštiene!“), jis žino ir mėgaujasi šuoliu už daiktų daiktiškumo.

– Michael Taussig[1]

Keturių su puse metrų ilgio, dviejų su puse metrų pločio ir tokio pat aukščio gipso kartono boksas, stovintis pirmame KKKC parodinių erdvių aukšte yra patalpa patalpoje. Erdvė, izoliuota nuo vidinės pastato dalies yra lyg sala. Ji dreifuoja sąsajose ir atskirtyse, panašumuose ir skirtumuose. Gal kartais kaip laivas, sakyčiau. Taip pat, kaip ir laivas, ji stimuliuoja vaizduotę.
Fiziškai šis boksas yra liekana iš grupinės prancūzų-lietuvių parodos „Prestižas: šių dienų fantasmagorija“, kuri 2012 metų rudenį buvo eksponuojama KKKC parodinėse erdvėse. Meno kritikas Nicolla Bouriaud tekste, publikuotame parodos kataloge2, kalbėdamas apie sąvoką „prestižas“ pastebi, kad ji kilo iš iliuzionistų žodyno ir yra viena iš trijų sudedamųjų fokuso dalių, tiksliau – jo kulminacija. Kuri seka pažadą – kai iš pirmo žvilgsnio įprastiniai objektai yra pristatomi tam tikroje situacijoje ir patį triuką, kuris transformuoja konvencionalią situaciją į nepaprastą momentą.

Negalvoju apie magiją pažodžiui. Galvoju apie daiktus, apie istorijas, kurias tie daiktai pasakoja, kaip jie jas pasakoja ir jų (tų daiktų, istorijų ir pasakojimo būdų) santykius (su subjektais), jų dinamiką. Apie situaciją, kuri tėkmėje, pasikartojime geba sukurti pretekstą trūkiui ar skirtumui.

Iš minėtos parodos likęs boksas, būdamas paskutinės triuko stadijos dalimi, čia per fokusą atsigręžią į jo užuomazgą – pažadą. Dabar jis yra priežastis kitam projektui. Projektui, kuris yra ištįsęs laike sezonui, tarsi TV serialas.

„A – surasti… trūkstamą… nuorodą“, – vienoje iš paskutinių britų TV serialo „Kalinys“ (angl. „The Prisoner“) epizodų kreida lentoje užrašo numeris Du.

01 – Būdamas kambaryje girdžiu fontaną

Andrius: Gert Jonke pseudo-autobiografiniame pasakojime iš romano The System of Vienna mane sudomino skulptūros, kurios nori. Mąstau apie tarp daiktų besirezgančius santykius… Kaip skulptūros išreikštų potraukį viena kitai?

Neringa: Geismas. Ir tolimų kraštų vaismedžių geismas.

Andrius: Vieninteliai to sodo liudininkai yra skulptūriniai fragmentai ir medžiagos, būdingos tam regionui, tačiau ne iš to regiono ir ne iš to sodo – tik primenantys tas vietas.

Neringa: Žvelgdama į sodą aš pastebiu krūtį (šis žodis taip keistai skamba vienaskaitoje) iš skaidraus plastiko, apaugintą netikra bronza… Prisimenu rekvizitą.

Andrius: Pasak Vikipedijos, rekvizitu laikomi tie scenografijos elementai, kuriais manipuliuoja aktorius, t.y. liečia ar laiko rankomis.

Neringa: Instaliacija kaip scenografija ar žaidimas?..

Andrius: O ką galvoji apie meną kaip detektyvą?

Parodos autorius: Andrius Svilys

Kuratorė: Neringa Bumblienė

Paroda vyks iki gegužės 26 d.
[1] Michael Taussig, „The Stories Things Tell And Why They Tell Them”, e-flux journal#36, 07/ 2012, www.e-flux.com
2 „Prestižas: šių dienų fantasmagorija“, parodos katalogas (Klaipėda, KKKC, 2012), 24.