.
2013    01    07

Paskutiniajame ciklo „Three Uses of the Knife“ susitikime – pokalbis apie diskursyvius monumentus

artnews.lt

Zarka_DIYSpot_Daurel_Manaud

Sausio 10 d., ketvirtadienį, 17 val. Nacionalinės dailės galerijos auditorijoje (Konstitucijos pr. 22. Vilnius) vyks paskutinis renginių ciklo „Three Uses of the Knife“ susitikimas, kuriame virtualiai diskutuos prancūzų menininkas Raphaëlis Zarka bei Gintaras Didžiapetris. Prieš diskusiją žiūrovai išvys Raphaëlio Zarka’os filmą „Species of spaces“ (liet. Erdvių rūšys, 2008, 40 min.), kuris sudarytas iš maždaug 40-ies video apie riedlentininkus, sukurtų tarp  1964 ir 2006 metų. Filme nagrinėjamas santykis tarp „rastų“ ir riedlentininkų apropijuotų bei specialiai šiai veiklai sukurtų erdvių.

Trečioji serijos diena nagrinėja, kokiu būdu kuriami diskursyvūs monumentai, iškylantys tiek viešosiose miesto erdvėse, tiek apleistose dykvietėse. Tokie neapčiuopiami daugiasluoksniai monumentai egzistuoja vaizdo ir garso įrašuose, fotografijose, brėžiniuose ar asmeninėje bei kolektyvinėje atmintyje. Jie gali gimti ir iš kelių vizijų susidūrimo, kaip kad Raphaëlio Zarkos fotografijos serijoje Riding Modern Art (2007), kurioje riedlentininkų judėjimas ir menininko žvilgsnis apleistas konstrukcijas paverčia monumentaliomis skulptūromis. Šie menininkų ir subkultūrų žvilgsnių susitikimai, kuriantys diskursyvius monumentus, bus išskleisti paskutiniąją „Three Uses of the Knife“ ciklo dieną.

Raphaël Zarka kolekciuonuoja skulptūrines formas. Tęstinį menininko projektą, pradėtą dar 2001 m., sudaro žmonijos veiklos užterštų peizažų nuotraukos: nebaigtų geležinkelio bėgių rėžis, betoninis molas, vieniša atrama. Zarka įamžina skulptūrinį šių formų potencialą vaizduose, tokiu būdu apleisti, nebenaudojami ir pamiršti objektai tampa atviromis skulptūrinėmis galimybėmis, su plačiu skulptūrinių formų žodynu varijuojančiu nuo Platono iki modernizmo ir postminimalizmo. Apeidamas šiuolaikiniame mene vyraujančias archyvavimo ir apropriacijos praktikas, Zarkos projektas sugrąžina kultūrinėms praeities liekanoms funkcinę bei estetinę viltį.

– Suzanne Cotter

Gintaras Didžiapetris (g. 1985) baigė fotografijos ir medijos meno studijas Vilniaus dailės akademijoje. Menininko kūriniai eksponuoti daugelyje reikšmingų grupinių parodų Europoje, JAV, Kanadoje. Jis dalyvavo 54-ojoje tarptautinėje Venecijos bienalėje ILLUMInations. Jo personalinės parodos vyko tokiose institucijose, kaip Šiuolaikinio meno centras (Vilnius), Salzburger Kunstverein (Austrija), galerijose Elba Benitez (Madridas), Tulips&Roses (Briuselis) ir kitur. Menininkas taip pat yra vienas iš žurnalo The Federal redaktorių bei jame publikuoja straipsnius ir interviu su kitais menininkais.

Gintaro Didžiapetrio kūryba nusakoma kaip minčių judėjimo ir jų kompozicijų, o ne reprezentacijos paieška, sunkiai apibrėžiama įprastomis šiuolaikinio meno kategorijomis.  Diskursyvi kūrinių plotmė autoriaus kūryboje užima lygiavertę, o gal net ir aukštesnę poziciją.

Programa:

17:00 – 17:40 Raphaëlio Zarka’os „Species of spaces“ (liet. Erdvių rūšys) filmo peržiūra (2008, 40 min.)

17:40 – 18:00 Pertrauka

18:00 – 19:00 Raphaëlio Zarka’os ir Gintaro Didžiapetrio virtualus pokalbis

Iliustracijoje: Raphaël Zarka, DIY Spots, 2009. Riedlentininkas : Sébastien Daurel (Frontside Ollie, Bordeaux, 2009). Foto : David Manaud.

***

Ketvirtoji Three Uses of the Knife paskaitų ir seminarų serija, reaguodama į šiuolaikinio meno diskursuose bei renginiuose suaktyvėjusį susidomėjimą politiniu meno aspektu, gręžiasi į kitokias meno ir politikos santykio formas. Jas mėginama išskleisti trijų susitikimų su menininkais ir teoretikais metu bei specialiuose performansuose.

Praėję metai, pasižymėję staigiu visuomenės noro įsitraukti į didžiuosius politinius, ekonominius ir socialinius procesus proveržiu, meno pasaulyje įgavo platų ir galingą rezonansą: apie tiesioginį meno poveikį politiniams įvykiams, menininkų aktyvizmą bei realią meno galią diskutuojama didžiuosiuose meno renginiuose, regioniniuose festivaliuose ir net nuošaliose rezidencijose. Paskaitų serija Three Uses of the Knife šiemet taip pat siekia pažvelgti į menininką kaip aktyvų visuomenės dalyvį: ne tik reflektuojantį socialines ar politines problemas meno praktikoje, bet įvairiais veikimo būdais formuojantį ir įtakojantį bendruomenių (sociumo) gyvenimą. Tačiau svarstymus apie didžiąją politiką čia pakeis lokali veikla, siekius pakeisti kultūros politiką – pasinėrimas į subkultūrų pasaulėžiūrą, institucinę kritiką – nepastebimos mikro-intervencijos į viešas erdves.

Daugiau informacijos: http://www.3-uses-of-the-knife.lt/

Projektą rengia: Artnews.lt, Nacionalinės dailės galerijos informacinis centras bei Gintarė Matulatytė.

Rėmėjai: LR Kultūros ministerija, Prancūzų institutas Lietuvoje, Čekijos Respublikos ambasada Vilniuje