Paroda „Pradžios pradžia. Pranas Gailius.“ galerijoje „Kunstkamera“

2013 m. rugsėjo 2 d., Pirmadienis
Straipsnio autorius: artnews.lt
Autoportretas 1955 m

Rugsėjo 3 – 28 d. Vilniuje, galerijoje „Kunstkamera“ (Ligoninės g. 4) veiks prano gailiaus (g.1928) ankstyvųjų darbų paroda „Pradžios pradžia. Pranas Gailius.“ Šį penktadienį, rugsejo 6 d., 16 val. galerijoje vyks spaudos
konferencija, į kurią iš Paryžiaus atvyksta ir Pranas Gailius.

Pranas yra iš tų autorių, kurie labai anksti surado savo meninę kalbą. Jis nuo pat pirmųjų savo darbų rinkosi abstrakčią, tačiau ne grynaveisliškai abstrakčią raišką, o būtent tokią, kuri išlaiko bambagyslę su regimąja tikrove.

Eksponuojamoje parodoje Prano kūryba atskleidžiama keliais etapais, kurių kiekvienas yra skirtingas savo menine raiška, tačiau kartu drauge turi tam tikrą vidinę, grynai „pranišką“ ašį, leidžiančią atpažinti, kad kūrėjas – vienas. Žinoma, jokio dailininko kūryba nesusiformuoja per se, kaip ant tuščio balto popieriaus lapo. Visi yra veikiami vieni kitų simpatijos ar antipatijos saitais, niekas neatsiranda savaime. Taip ir su Prano kūryba: ji yra tiek pat unikali, kiek ir suformuota įvairių jį veikusių faktorių.

Parodos „Pradžios pradžia“ pagrindiniu akcentu tapo ankstyvieji Prano darbai. Iki šiol jie dar nebuvo žinomi/prisiminti, antraip, be jokios abejonės, būtų įtraukti į dailininko kūrybos albumą 2011 metais. Tačiau jie į dienos šviesą, kaip prisimintas sapnas, išniro vėliau, minėtam albumui jau pasirodžius. Tapo akivaizdu, kad yra būtina surengti šių darbų parodą. Kai kurie jų – variacijos didžiųjų dailės meistrų kūrybos tema: natiurmortai, įkvėpti  Braque ar Cezanne, figūrinės kompozicijos varijuojant El Greco, Picasso ar to paties Cezanne darbų motyvais. Ar tai Pranas, tas autentiškas? Ir taip, ir ne. Čia jis – kaip nenutrūkstančios grandinės dalis: mintantis vienų subrandintais syvais, brandinantis savą stilistiką, bei toliau – įtakojantis kitus, po jo ateinančius. Net besimokant dailės pradmenų, niekas nebuvo kopijuota aklai, viskas buvo persijota per asmeninio žvilgsnio prizmę ir perteikta savaip įgudusia ranka.

Parodoje neapsiribojama vien pačiais ankstyviausiais darbais. Tolimesnis kūrybinis kelias punktyriškai nužymėtas  keliais programiniais kūriniais. Iki irisų, kurie dar tik laukia savo išsiskleidimo…

Iliustracijoje: Pranas Gailius, Autoportretas,  1955.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *