Paroda „Nematomi. Istoriniai baldai iš šiuolaikinio dizaino perspektyvos” Taikomosios dailės ir dizaino muziejuje

2022 m. birželio 29 d., Trečiadienis
Straipsnio autorius: artnews.lt

Iki 2023 m. sausio 1 d. Taikomosios dailės ir dizaino muziejuje (Arsenalo g. 3A, Vilnius) veikia paroda „Nematomi. Istoriniai baldai iš šiuolaikinio dizaino perspektyvos. 

Parodoje dizaineriai Vytautas Gečas, Marija Puipaitė ir kuratorė Monika Lipšic kviečia parodos lankytojus naujai pažvelgti į Lietuvos muziejų kolekcijose saugomus baldus – skirtingiems laikotarpiams priklausančius objektus ir interjero detales, pateiktus daugiabalsiame pokalbyje su šiuolaikinių dizainerių bei menininkų kūriniais.

Kuriant šią parodą saugykla pati savaime tapo įkvėpimo šaltiniu. Greta reprezentatyvių istorinių baldų saugyklose taip pat atsiduria „užmiršti“ daiktai, kurie niekada nebūtų rodomi ar restauruojami, nes yra per daug sunykę ar laikomi nepakankamai vertingais. Pavadinime baldai įvardijami „nematomais“, nes tūno saugyklose; neretai jie bei jų istorijos yra prieinamos tik saugotojams, istorikams ir restauratoriams. Parodos tikslas yra pristatyti šių „tyliųjų“ daiktų, įvairių laikotarpių kasdienybės dalyvių potencialą ir supažindinti žiūrovus su senosiomis baldų gamybos technologijomis bei restauravimo ypatybėmis, Lietuvos istorinio interjero kultūra, o kartu pateikti šiuolaikinio dizaino objektus, sukurtus šiuolaikinių kūrėjų, atskleisti idėjų tęstinumą ir atrasti netikėtas dabarties ir praeities sąsajas.

Ekspozicijoje „Nematomi“ specialiai šiai parodai sukurtus kūrinius pristato dizainerė Kotryna Butautytė, medžio studija „Natyvai“, šviesos menininkė Rūta Palionytė ir architektė Ieva Baranauskaitė, tarpdisciplininio meno kūrėja dr. Gora Parasit, fotografas Darius Petrulaitis, „Autotelic Objects“ įkūrėjas Justas Silkauskas, menininkė Eglė Pilkauskaitė, architektai Petras Išora-Lozuraitis ir Ona Lozuraitytė-Išorė, menininkas Vladas Suncovas bei užsienio dizainerės Audrey Large (Nyderlandai), Inesė Sistiaga (Ispanija), Delphine Lejeune (Prancūzija), Clara Schweers (Vokietija) ir Kurina Sohn (Pietų Korėja). Šie kūrėjai interpretuoja Lietuvos muziejų saugyklų eksponatus kurdami šiuolaikinius dizaino kūrinius. Tokiu būdu dizainas kaip objekto formavimas prasitęsia kaip mąstymo būdas ir tampa priemone vertinant istorinius objektus, atkreipiant dėmesį į mūsų santykį su baldais, aplinka bei daiktais šiandien.

Paroda iš tiesų daugiabalsė – greta eksponatų iš muziejų saugyklų ir šiuolaikinių kūrėjų specialiai parodai sukurtų dizaino darbų čia pristatomi Lietuvos ir užsienio dizainerių bei prekinių ženklų – Dirko van der Kooijaus (Nyderlandai), „Moustache“ (Prancūzija), Tadeaso Podrackio (Čekija), Luco Muñozo Muñozo (Ispanija), Tuomo Markunpoikos (Suomija), Manto Lesausko (Lietuva), „Jotjot“ (Lietuva), „Emko“ (Lietuva), Leo Maherio (Jungtinė Karalystė), Carolinos Sardal Jerhov (Švedija), Benjamino Motoco (Prancūzija), Luuko van Laarhoveno studijos (Nyderlandai), Rino Claessenso (Nyderlandai) – anksčiau sukurti arba tiražuojami dizaino objektai. Šie kūriniai ir toliau papildo, pratęsia, prakalbina bei komentuoja iš Lietuvos muziejų saugyklų kuratorių atrinktus baldus.

Parodos architektūra, sukurta kartu su „IMPLMNT architects“ komanda, tampa dar vienu – didžiausiu – parodos baldu, kurtu interpretuojant ir dekonstruojant stelažo idėją. Juk būtent stelažuose stovi dauguma žiūrovams paprastai „nematomų“ muziejų saugyklų baldų. Atsivėrus salės erdvei, stelažo struktūromis siūlomos įvairios judėjimo erdvėje trajektorijos ir istoriškai nelinijinės perspektyvos – seni baldai iš muziejų kolekcijų pristatomi iš šiuolaikinio dizaino perspektyvos.

Kuratoriai: Vytautas Gečas, Marija Puipaitė, Monika Lipšic

Parodoje pristatomi baldai iš Lietuvos Nacionalinio dailės muziejaus, Šiaulių „Aušros“ muziejaus, Lietuvos Nacionalinio muziejaus ir Nacionalinio M.K. Čiurlionio dailės muziejaus

Koordinatorė Jūratė Meilūnienė
Istorinio tyrimo autorė dr. Eglė Bagušinskaitė
Parodos architektūra „IMPLMNT architects“
Grafikos dizainerė Jonė Miškinytė
Nuotraukos Monika Jagusinskytė
Tekstų redaktorės Alexandra Bondarev ir Ilona Klimienė
Tekstų vertėja Alexandra Bondarev

Nuotraukos: Darius Petrulaitis

Leo Mahe, Visai kaip statulos, 2021

Darius Petrulaitis, Nuotraukos is LNDM istorinių baldų saugyklos, 2021

Delphine Lejeune, Clara Schweers, Kurina Sohn, BTT R ES, 2022 (fragmentas)

Natyvai, Keturi moduliai, 2021 (fragmentas)

Tadeáš Podracký, Metamorfozė, Rietveldo kėdė, 2020

Eglė Pilkauskaitė, 2021

Delphine Lejeune, Nesibaigiantis pavasaris, 2022

Išora x Lozuraitytė Studio, Medžiaginė situacija, nuo 2020

Mantas Lesauskas, Nesulankstoma širma, 2021

Medžioklės staliukas ir Leono Striogos keramika

Benjamin Motoc, Augimas, 2020

Simono Daukanto daryta kėdė, 1861-64, Šiaulių Aušros muziejus

 

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *