Paroda „Gesto, teritorijos ir medžiagų akimirkoje“ kultūros centre „Civico 111“, Sicilijoje
artnews.lt
Iki 2026 m. birželio 21 d. kultūros centre „Civico 111“ (Gela, Sicilija, Italija) veikia paroda „Gesto, teritorijos ir medžiagų akimirkoje“, dedikuota Lietuvai.
Parodos pagrindinis akcentas – grupė Lietuvos menininkų, kurie rezidencijos metu sukūrė parodą patirdami individualų dialogą su erdve ir teritorija, kurioje tuo metu rezidavo, analizuodami ją iš transnacionalinės ir specifinės vietos perspektyvos. Paroda yra projekto „Nesuskaičiuojami miestai“ (ang. „Countless Cities“) (Sicilija) bienalės dalis.
Birželio 21 d. Civico 111, kultūros ir meno centre Geloje, Sicilijoje, oficialiai atidaryta paroda „Gesto, teritorijos ir medžiagų akimirkoje“. Projektą kuravo Čilės menininkas ir kuratorius Joaquínas Mora iš kultūros organizacijos Collective Way, šiuo metu gyvenantis ir kuriantis Vilniuje. Ekspozicija veiks visus metus ir yra kas dvejus metus vykstančio projekto „Nesuskaičiuojami miestai“, kviečiančio per šiuolaikinį meną permąstyti miesto gyvenimą įvairiuose Sicilijos miestuose, dalis. Ši paroda yra dviejų savaičių trukmės meno rezidencijos, kurios metu į Gelą atvyko septyni Lietuvos menininkai rezultatas. Papildomai parodoje buvo pristatyti ir dar trijų Vilniuje gyvenančių menininkų darbai atvežti iš Vilniaus specialiai šiai parodai.
Dvi savaites reziduojantys menininkai Algirdas Jakas, Barbora Matonytė, Eglė Ruibytė, Liudvikas Kesminas ir Joaquín Mora tyrinėjo socialinį ir materialinį Gelos, miesto esančio toli nuo įprastų turistinių maršrutų, paženklinto industrializacijos, aplinkos krizės ir socialinių iššūkių, kraštovaizdį. Jie taip pat susipažino su aktyvia vietos bendruomene, kuri kaip įmanoma stengėsi padėti šiuolaikinį meną įtraukti į jų pačių kasdienį gyvenimą. Dienos buvo užpildytos gatvės stebėjimais, bandant suprasti apleistumo jausmą, kuris visada tvyrojo tyliose ir tuščiose nuo karščio, o gal nuo žmonių nebūvimo, miestelio gatvėse.
Buvo siekiama prisitaikyti prie miesto, priprasti prie erdvės ir sukurti tvarią parodą derinant kylančias emocijas ir rastas medžiagas. Darbas su miesto ribose atrinktomis medžiagomis, pramoninėmis ir buitinėmis atliekomis, tokiomis kaip vamzdžiai, tekstilė, motociklų dalys, plastikas ir metalai, tapo ir poetine, ir politine išraiška. „Pats gyvenimas miestelyje jau virto meno praktika“, – sako J. Mora ir priduria, kad „stebėjimas, rinkimas ir transformavimas padeda mintims ir idėjoms tapti gyvybingais ir atspariais meno kūriniais“.
Tarpdisciplininė menininkė Barbora Matonytė pristatė postmodernistinį postapokaliptinį kūrinį – unikalią instaliaciją iš vertikalių, fragmentiškų cilindrinių struktūrų, kurios primena industrinius griuvėsius ar anoniminius paminklus. „Vietoje matyti ilgo aplinkos poveikio požymiai, juoda spalva byloja apie terminius pakitimus“, – sako menininkė.
Liudvikas Kesminas sukūrė instaliaciją „Mitas tapo legenda, legenda tapo istorija“. Tai beveik mitologinio pasakojimo kūrinys, kuriame tyrinėjamos daugiasluoksnės Sicilijos civilizacijos ir nuolatinė požeminė salos atmintis. „Mačiau, kaip naujos civilizacijos kuriamos ant senųjų, tačiau senovė vis dar tvyro tyloje ir izoliacijoje.“
Intymesniame kūrinyje Eglė Ruibytė išgelbėjo senovinę šeštojo-septintojo dešimtmečių markizę ir sukūrė „Saulėta puse į viršų“ – kūrinį, kuris, apverčiant daikto detalės įprastą padėtį ir leidžiant jai beveik nukristi, sukuria dviprasmišką vaizdą: „Galbūt ne viskas krenta, galbūt tai kelionė į kalną“, – svarsto menininkė.
Algirdui Jakui, kurio instaliaciją sudaro skulptūros iš pramoninių naftos kanistrų, krovinių tinklų ir plastikinių šiaudelių, rezidencija tapo naujų ekonominio kolonializmo formų apmąstymu. Vienas iš jo kūrinių „Astro sprinteris“ primena tarptautinius krovininius laivus ir nepavykusį mega projektą – tiltą per Mesinos sąsiaurį: „Tai tarsi momentas, kai vietiniai žmonės pirmą kartą horizonte išvydo kolonijinius laivus – sustabdyta akimirka, po kurios viskas pasikeitė.“
Joaquínas Mora pristato fotografijų duetą ir jį papildančių nuotraukų seriją, kuriose apmąstomas santykis tarp gamtos, apgyvendintos erdvės, atminties ir kelionių po miestą akimirkų, kai tyloje stebime ir bendraujame su architektūriniais objektais ir užmirštais monolitais.
Antrajame rezidencijos etape vyko žymios lietuvių menininkės Jūratės Stauskaitės ir poetės Simonos Didvalytės bendras projektas „Pokalbis“. Šeimyninis duetas piešiniais, spausdintais tekstais ir grafiniais gestais kūrė dviejų kartų pokalbį apie socialinio dialogo praradimą ir technologijų keliamą nerimą. „Nors tekstuose aprašomos situacijos yra gražios, juntamas tam tikras pagalbos šauksmas“, – prisipažįsta S. Didvalytė. „Norėjome, kad kuriam laikui čia skambėtų lietuviški žodžiai, kuriuos atskleidžia vizualaus meno improvizacija“, – pabrėžia J. Stauskaitė.
Parodą taip pat papildo kolektyvinė ekspozicija „Gamtos atmintis“, kurioje pristatomi Marijos Benetytės, Godos Lukaitės, Amílcaro Riveros ir Martino Bruce’o darbai, sukurti Vilniuje ir dabar su Sicilijos patirtimi siejami per bendrą klausimą: kokiais subtiliausiais gestais miesto gamta priešinasi ir išsaugo atmintį?
„Gesto, teritorijos ir medžiagų akimirkoje“ – tai ne tik viena iš daugelių Europos miestų rezidencijų ar baigtų objektų ir meno kūrinių paroda. Ji siūlo būdą, kaip būti ir išgyventi dabartiniame pasaulyje: kūrybiškai apsigyventi, kaskart naujai užmezgant jautrius santykius su mus formuojančiomis vietomis, žmonėmis ir prisiminimais.
Vietą ir miestą praturtina žmonės, kurie nori būti to dalimi. Lietuviai sugebėjo palikti mūsų bendruomenei didelę dovaną – gilias mintis, intymias meninių dialogų akimirkas ir jaudinančius meno kūrinius, kurie įkvėps kaimynystę iš naujo susimąstyti, prisiminti ir sulėtinti stebėjimo akimirką.
Paroda „Civico 111“ galerijoje Gelos mieste veiks iki 2026 m. vidurio, kaip bienalės „Nesuskaičiuojami miestai“, kuri šiemet akcentuoja konkrečiai vietai pritaikytas, kritines ir bendradarbiavimo meno praktikas įvairiose Sicilijos dalyse, dalis.
Menininkai: Joaquín Mora , Barbora Matonytė, Egle Ruibytė, Algirdas Jakas, Liudvikas Kesminas, Jūratė Stauskaitė, Simona Didvalytė, Marija Benetytė, Goda Lukaitė, Amílcar Rivera ir Martín Bruce.
Partneriai ir organizatoriai: Civico 111 (Italy), Farm cultural park (Italy), Collective way (Lithuania), LTMKS (Lietuvos tarpdisciplininio meno kūrėjų sąjunga)
https://www.instagram.com/collective_way
https://www.instagram.com/countless_cities_biennial
https://www.instagram.com/farmculturalpark






