.
2018    08    16

Paroda „Bio-fantômas’iški seansai“ Žeimių dvaro sodyboje

artnews.lt

Rugpjūčio 18 d. 17:00-21:00 val.  Žeimių dvaro sodyboje, Aikas Žado Laboratorijoje, vyks grupinės parodos „Bio-fantômas’iški seansai“ atidarymas.

2018 m​.​ ​N​ematomo ​ž​mogaus ​kinotekos ​programa yra paremta ekocentrin​ė​mis idė​jomis, kurios čia, lokaliuose ir problematiškuose Žeimiuose, šaukiasi nevienalytiškumo ir skirtingumo, seka rizomine – anti-hierarchine, multi-rūšine būtybių koegzistavimo koncepcija! Ūžiant globaliems ultra-dešiniesiams pavaldiems uraganams ir vėtroms, Nematomo žmogaus kinotekos, įsikūrusios Aikas Žado Laboratorijoje, Žeimių dvaro sodyboje, kuruojama paroda kviečia pamatyti ir išgirsti tai, kas palikta nematoma, tai kas ištrinta ar neprieinama VHS kasetėje, tai, kas tėra tik fantômas’iškos figūracijos, kritiški pasispardymai karštą vasaros naktį, grubūs homofobiški išrautų tvoros lentų įspaudai tavo veide, visos galimos kaukės, genderizavimo aparatai, neužadomos kiaurymės, aižėjantys įtrūkimai, garuojančios tešlos, išbėgę tepalai, suklastoti pažadai, tai, kas telpa ir tai, kas prasmunka pro si-bioarchitektūros botagą ir laiką.

Menininkai:

Eglė Ambrasaitė (LT) „Lankesa: spaudžiant akceleratoriaus pedalą“
Garso ir vaizdo įrašų serija, instaliacija

80-aisiais – 90-aisiais metais Žeimių dvaro sodyboje veikė eksperimentinis siuvimo baras „Lankesa“. Čia buvo siuvami netikėto sukirpimo rūbai, kurie atspindėjo to meto ciniškumo ir nusivylimo nuotaikas. Kiekvienas rūbas, baldas ar kambarys tuo metu buvo tarsi vientisas istorinis naratyvas, kurį galima perskaityti ir dabar. Šiandien šie naratyvai yra sumišę su kiekviena ateities akimirka. Eglės Ambrasaitės surinktame archyve „Lankesa“ sukurta siuvimo baro patalpos vizija, sauganti materialiąją šios siuvyklos atmintį, o „Lankesa: spaudžiant akceleratoriaus pedalą“ – jos tęsinys – instaliacija bei dokumentinių video darbų ir garso įrašų serija, kuri siekia šiuos naratyvūs šifruoti ir aktyvuoti pasitelkus liudininkus – buvusio siuvimo baro „Lankesa“ darbuotojus – sandėlininkus ir siuvėjus, mechanikus ir direktorius. Darant prielaidą, kad kodinis (latentinis) kapitalizmas liudininko lūpose yra užkoduotas tam tikrais raktažodžiais, „Lankesa: spaudžiant akceleratoriaus pedalą“ siekia padėti atsiskleisti tokiai fantômas’iškai figūrai, kuri šiuose kūriniuose kvestionuoja komunizmo (šiuo atveju melžėjos kostiumo) ir kapitalizmo (šiuo atveju levi’s džinsų) skirtį. Sekdama E. Thacker’iu ir K. Swenson, „Lankesa: spaudžiant akceleratoriaus pedalą“ klausia kaip afektyvūs kūnai yra pripildomi organų ir tampa organizmais ar kitaip, administruojamais dariniais. Kaip veikia afektyvi ortopedija, kuri geba normalizuoti ir homogenizuoti afektus, ar kitaip, kaip veikia mašinos ir mašinerija, kaip teka tepalai? Genderizavimo aparatai čia įtakoja moters poziciją, patirčių perspektyvos atsiskleidžia per feminizuotą/maskulinizuotą darbo sektorius, moteris tampa surogatiniu proletariatu, įkūnydamos buvimą motinomis, mašinomis, monstrais.

Domas Noreika (LT) „Smugleviche”
Si-bioarchitektūros performansas, trukmė: 1 val.

Žeimių dvare veikianti bio-performatyvi instaliacija yra kontekstualus, architektūrinis meno kūrinys, sukurtas specialiai dvaro bibliotekos erdvei. Pavadinimas „Smugleviche“ yra žaismingas vardų, priklausančių skirtingiems istoriniams-kultūriniams sluoksniams, junginys (Pranciškus Smuglevičius + Gianni Versace). Domas Noreika si-bioarchitektūros idėją aiškina globalaus neoliberalaus kapitalizmo ir vertybinio konflikto su paveldosauga kontekste ir šiai politinei, ekonominei bei kultūrinei situacijai apibūdinti pasitelkia bio-įtampų naratyvus, kaip pavyzdžiui, ciniškas Lietuvos politinio veikėjo komentaras apie „dvaro pastato vieno galo griuvimą, o kito tvarkymą“ arba amžinas „vestuvininkų“ noras nemokamai įsiamžinti „romantiško, apleisto dvaro laiptų fone“. Žeimių dvaro bibliotekos kambarys, šiai erdvei taikomos paveldosauginės technikos bei filosofija, klasicistines estetines tradicijas iš Romos į Lietuvą XVIII a. atgabenusio P. Smuglevičiaus figūra, ikonografija ir kultūrinės veiklos kontekstas performanso metu pavirsta pagrindine konceptualine ašimi, per kurią aktualizuojasi potencialas kalbėti iš lokalios dvaro si-bioarchitektūrinės pozicijos apie globalias socialines, ekonomines, kultūrinio paveldo, prezervacijos ir konservacijos, geopolitikos problemas bei kurti eko-kritinę teoriją ir praktiką. Posthumanistinis bio-performansas „Smugleviche“ yra socialinis audinys, fantazmas, jį atlieka kiauras Nematomas žmogus. Kas yra šis hibridas, kiborgas, kuris yra daugiau nei apskaičiuojamas, bet mažiau nei vienas? Galbūt tai į socialines-ekonomines, socialines-politines marginalijas nustumta darbo klasė, heterogeniškos nebaltųjų, neheteronormatyvinės queer bendruomenės? Kas nutildyta, nematoma, neįsivaizduojama, ištrinta iš nacionalinės ar kultūrinės istorijos puslapių ir yra šis si-bioarchitektūrinis kapitalas. Tiek medžiagų, tiek konceptų organai užkemša kiaurą žmogų: (žmogaus ar Senosios Romos griuvėsių) detalė yra užspausta odos, kuri vertikaliai projektuojama tokių populistinių politinių personažų kaip S. Berlusconi. Bibliotekos architektūriniame asambliaže gyvenantis Nematomas žmogus ir yra šių (ne)įrašytų, (ne)užkoduotų vibruojančių bio-įtampų, bio-tėkmių materija ir forma. Prie šios instaliacijos realizacijos prisidėjo šie dalyviai: Margarita Servar, Albertas Okunevičius, Enrika Stanulevičiūtė, Eglė Ambrasaitė, Aleksandra Skripnik, Aušra Kaziliūnaitė, Arlene Gibbs, Andrėja Apalainytė, Marco Mansi, Dustin Cauchi, Adil Janah, Rokas Vaičiulis, Martynas Stirneckas, Rimantė Stankūnaitė, Urtė Katiliūtė, Austėja Dobilaitė, Simonas Pigulevičius, Urtė Budnikaitė ir kiti, kurie pasidalino savo fotografijomis į bibliotekos kolekciją.

Anna Belousova (RU) „Interferencija“
Performansas, trukmė: 3 val.

Anna Belousova dalyvauja kartu su Domu Noreika si-bioarchitektūrinėje instaliacijoje, kurioje ji tampa robote, mašina, algoritmu. Jos performansas „Interferencija“ nurodo į T. Young‘o mokslinį eksperimentą, po kurio jis apibrėžė naują šviesos koncepciją, tokią, kuri skyrėsi nuo dominuojančios sampratos tame konkrečiame istoriniame laike. “Šviesa yra banga, o ne dalelė”, – tvirtina T. Young’as. Esmė čia yra adresuoti ne tik šį seną mokslinį-teorinį išradimą, o teigti, jog nauji, aktualūs filosofiniai, onto-epistemologiniai pokyčiai yra įmanomi ir būtini. Annai Belousovai šis transformatyvus potencialas egzistuoja piešimo ar tapymo veiksme, kitaip tariant, meniniame eksperimente, interferencijoje. Jos performansas visada sąlygojamas socialinės erdvės ir laiko. Socialinė, si-bioarchitektūrinė, materiali-materialistinė intervencija ir subversija apima tokius atvejus kaip santykį tarp „aktyvaus“ menininko ir „pasyvaus“ dalyvio-žiūrovo, architektūrinio asambliažo modifikacijos, taip keičiant tai, kas organiška ir neorganiška.

Gailė Griciūtė ir Viktorija Damerell (LT) „Seansas”
garso seansas, trukmė: 15 min.

Gailė Griciūtė ir Viktorija Damerell kviečia įsitaisyti patogiai ir atsiduoti ero-ironijos-seansui. Jame baroko operų įkvėpta improvizacijų bei preparuotų žaislų muzika vedžios tarp pop dainų, užkalbėjimų ir akių gimnastikos.

Jack Finerty (US) „dr. zuma zuk SS 2019″
performansas, trukmė: 30 min.

Nematomo žmogaus kinoteka pristato WE ARE PROPAGANDA deleguoto Rezidentūros Jo-Jo rezidento Jack Finerty performansą, kuris savyje integruos skulptūrinių darbų – seksualiai-sužadinto-vyriško-rūbo kolekcijos pristatymą bei “chemsekso” tekstinės analizės skaitymus. “Chemsex” yra seksualizuoto narkotinių medžiagų vartojimo fenomenas, kuris šiuo metu stipriai paveikinėja miesto gėjų vyrų bendruomenes globaliuose vakaruose. Jack Finerty gamins visos kolekcijos siuvinius bei tekstinę medžiagą ir tai bus antrasis šio projekto įgyvendinimas, kuris iš pradžių buvo sukurtas Portlande, Oregone, 2016 m.

Norėdami atkurti diskusijai savo pašiurpusios odos plaukelius ir atsispirti nuo to, kas “nematomai” įvyko ar tiksliau “nematomai” nugrimzdo į užmarštį 2016 m. Liepos 23-iąją dieną Žeimių dvaro sodyboje queer festivalio metu (Sapfo Fest), Nematomo žmogaus kinoteka jaučia būtinybę bendradarbiauti su „We are Propaganda” kolektyvu ir kviečia kartu dalyvauti performatyviame WE ARE PROPAGANDA VHS kasetės seanse (https://www.facebook.com/events/466798040453208/).

Parodos kuratorė: Nematomo žmogaus kinoteka (Eglė Ambrasaitė)
Parodos koordinatorius ir gidas: Rokas Vaičiulis
Parodos tekstų autoriai: Eglė Ambrasaitė ir Rokas Vaičiulis

Ši paroda yra projektų „2018 m. Nematomo žmogaus kinotekos projektai”, „Lankesa: Spaudžiant akceleratoriaus pedalą” ir „McFlurry (request sent)” dalis ir yra remiama Lietuvos kultūros tarybos ir Lietuvos Respublikos kultūros ministerijos.