Paroda „Beyond Ecstasy“ renginyje „Personal Structures“ Venecijoje
artnews.ltIki lapkričio 24 d. nomadinės galerijos „Foreign Territory“ paroda „Beyond Ecstasy“ eksponuojama renginyje „Personal Structures“ Palazzo Bembo, antrame aukšte, 11-oje salėje (Riva del Carbon 4793, Venecija, Italija). Ekspoziciją sudaro Irake gimusio dailininko Sassono Sofferio, lietuvių menininkų Martyno Gedimino ir Brigitos Krasauskaitės darbai, sukurti laisvės, pabėgimo, išsilaisvinimo ir dieviškumo temomis, žvelgiant į jas iš kiekvieno asmeninės perspektyvos.
Pasitelkę skirtingas medžiagas ir metodus, visi trys menininkai vaizduoja žodžiais sunkiai nusakomas patirtis. Šios gali būti trokštamos, suvokiamos kaip draudžiamos, magiškos ir paslaptingos, išgyvenamos per gilų fizinį malonumą, vaizduotę ar tiesiog žvelgiant į nakties dangaus bei visatos grožį.
Šių kūrinių tikslas atvaizduoti minėtas temas taip, kad kiekvienas žiūrėtojas pajustų ryšį su savo asmeninėmis patirtimis. Taigi kiekvienas žiūrovas meną papildo savo vaizduote bei emocijomis.
Brigitos Krasauskaitės 2023-aisiais sukurtas kūrinys „Blyksnis“, pačios autorės rankomis susitvėrė dėka ilgo ir kruopštaus lytėjimo mikliais ir subtiliais pirštų judesiais, kol galiausiai metmenys ir ataudai užfiksavo nykstančios ir nestabilios tikrovės formos – šviesos – blyksnį. Kūrinio plokštumoje regimas abstraktus vaizdas sufleruoja, jog kūrinio įkvėpimo šaltiniu tapusi Berninio skulptūra „Šv. Teresės Ekstazė“.
Pabrėždama formos slinktį į abstraktybę, autorė išryškina smulkių detalių susitelkimą į visumą, siekdama kintančią patirtį įrašyti į statišką laikmeną. Meninis paviršius čia ilgai liečiamas, kol atvaizdas pasirodo. Tuo tarpu blyksnis yra spontaniškas ir neužčiuopiamas, nuolat kintantis. Taip menininkė pabrėžia sustojimo ir pauzės būtinybę šiame skubos ir šiuolaikybės ekranų prisodrintame pasaulyje, o vaizdų pertekliaus išvargintą žiūrovo žvilgsnį nukreipia į lėtinantį ir meditatyvų vaizdinio atsiradimą. Kūrinį įkvėpusi dieviškos ekstazės skulptūra pašalinama iš regos lauko, todėl žiūrovo vaizduotė pati užpildo trūkstamas reginio dalis ir sąmonėje kuria subjektyvų ir kūnišką patyrimą.
Martyno Gedimino 2024-aisiais sukurtas „Skraidantis kilimas“ yra skulptūrinė instaliacija, vaizduojanti mėlyną kilimą, kurio spalva simbolizuoja dangų, laisvę ar netgi rojų. Kilimas atrodo pakibęs ore, lyg būtų persmeigtas ar sustabdytas viduryje skrydžio. Lyg pavojingas bandymas išsilaisvinti iš vaizduotės rėmų būtų šiurkščiai nutrauktas. Stebuklingo kilimo, tradiciškai simbolizuojančio minčių keliones, idėja čia vaizduojama tiek kaip pabėgimas, tiek kaip grėsmė visuomenės spaudimui, socialiniams gniaužtams ir normoms.
Sassono Sofferio paveikslai „Beyond (Diptych)“, sukurti 1959 m. – 1960 m., vaizduoja persivijusias sodriai mėlynų atspalvių karalystes, kurios galėtų būti suvokiamos tiek kaip dangus aukštai viršuje, tiek kaip paslaptingos vandenyno gelmės apačioje. Šių paveikslų platybės mums primena Yves’o Kleino monochromatinius mėlynų atspalvių darbus ir verčia susimąstyti apie neaprėpiamas erdves bei nežinomybę. Panašiai, kaip žvelgiant į nakties dangų ar gėrintis visatos begalybe, šie paveikslai leidžia žiūrėtojui pasinerti į užburiančią patirtį, peržengiančią žmogiškos formos ir racionalaus proto ribas.
Menininkė ir kuratorė Brigita Krasauskaitė įsteige „Foreign Territory“, kad plačiajai visuomenei galėtų pristatyti jaunų, novatoriškų menininkų darbus, o pripažintų menininkų kūrybą šviežiu kuratorės žvilgsniu atgaivintų naujose erdvėse ar kituose kontekstuose. „Foreign Territory“ padeda šiuolaikiniams menininkams, meno fondams ir meno kūrinių paveldėtojams pasiekti meninius tikslus ir finansinę sėkmę pasaulinėje meno rinkoje,
Brigita Krasauskaitė 1998 m. Vilniaus dailės akademijoje baigė Tekstilės dizaino magistrantūros studijas. 2001 m. ji baigė ir Meno verslo administravimo bei muziejų studijas Mados technologijų institute Niujorko mieste.
Martynas Gediminas (gimęs 1974 m. Lietuvoje) Vilniaus dailės akademijoje įgijo Tekstilės meno ir dizaino magistro laipsnį. Pagrindinis šio menininko dėmesys sutelktas į persipinančias paviršiaus tekstūras, priemones ir ritmines jo vaizduojamų temų struktūras.
Sassono Sofferio darbai eksponuoti grupinėse parodose Whitney muziejuje Niujorke, Dailės muziejuje Bostone, Masačusetse, Jeilio universitete Niu Heivene, Konektikute, „OK Harris“ galerijoje Niujorke ir „Carnegie International“. Jo asmeninės parodos yra rengtos Betty-Parsons galerijoje Niujorke, Poindexterio galerijoje Niujorke, Johno Danielso galerijoje Niujorke, Portlando dailės muziejuje Meine, ir Bircho galerijoje Kopenhagoje, Danijoje. Sassono Sofferio kūriniai eksponuojami ir viešosiose kolekcijose, pavyzdžiui, Whitney muziejuje Niujorke, Butlerio Amerikos dailės institute Jangstaune, Ohajuje, Indianapolio dailės muziejuje Indianoje, Chase’o Manhatano banke Niujorke ir Albright-Knox dailės galerijoje Bafale, Niujorko valstijoje.
Sassono Sofferio fondas buvo įsteigtas 1998-aisiais kaip ne pelno siekianti organizacija, skirta remti skulptūros bei tapybos menus, finansuoti meno parodas ir skatinti visuomenės domėjimąsi Sassono Sofferio darbais. Be kitų veiklų, fondas yra padovanojęs masyvių skulptūrų įvairioms pasaulio šalims, kaip antai, Kinija, Kuba, Lietuva, Izraelis, švietimo įstaigoms, pavyzdžiui, Konektikuto koledžas, Kvinso koledžas. 2006-aisiais Ist Hamptono miestas (Niujorko valstija) iš fondo nupirko penkių akrų žemės sklypą, kuriame įsteigė Skulptūrų parką Sassono Sofferio monumentalioms skulptūroms eksponuoti.
Daugiau informacijos: https://soffer.org/foundation/
„Personal Structures“ yra kas dvejus metus vykstanti šiuolaikinio meno paroda, kurią organizuoja Europos kultūros centras Venecijoje. Parodoje eksponuojami įvairių dailininkų, galerijų, fotografų, skulptorių, institucijų ir universitetų pristatyti darbai, peržengiantys ideologines, politines ir geografines ribas, taip pabrėžiant plačią šiuolaikinio meno formų įvairovę šiandienos pasaulyje.
Parodą „Beyond Ecstasy“ daugiausia finansavo Sassono Sofferio fondas, „Trinity Jurex“ ir spaudos įmonių grupė „Repro“.
Parodą organizavo ir kuravo Brigita Krasauskaitė, „Foreign Territory“ atstovė Niujorke ir Vilniuje.
Fotografijos: Federico Vespignani