Paroda „Bekūnis autoritetas“ „Rupert“ meno, rezidencijų ir edukacijų centre

2021 m. birželio 17 d., Ketvirtadienis
Straipsnio autorius: artnews.lt

„Bekūnis autoritetas“ – tai 14-ąją Baltijos trienalę lydinti tarptautinė grupinė paroda. Ekspozicijoje dėmesys skiriamas keletui konkrečių meno kūrinių, kurie pastaraisiais dešimtmečiais atsižvelgė į ryšį tarp pasaulietinių ir dvasinių jėgų, kasdienybėje kartais apibūdinamų galios, kitais atvejais – įgalinimo ar paveikumo sąvokomis. Kilę iš nuolat kintančio Vidurio ir Rytų Europos regiono, jie – ir skirtingų tradicijų, socialinės aplinkos, laiko ženklai – ir šiuose neišsitenkančios formos. Visų šių kūrinių kūniškas, medžiagiškas ar kitoks juslinis būvis liudija, kokia miglota gali būti „pagrįstų įsitikinimų“, paprastai vadinamų žinojimu, ir tokios kvalifikacijos neturinčių įsitikinimų vidinė sąranga bei kokios trapios jų perskyros. Kaip ir bet kokioje politikoje, meno istorijos puslapiuose, meno pasaulio vyksme lyg ir savaime suprantamą autoriteto idėją bei figūrą vien tik proto pastangomis pagrįsti nelengva. Autoritetingumas atsiduria toje neapibrėžtoje terpėje tarp „įsivaizduojamybės“ – trokštančio, paranojiško, viltingo – tikėjimo, ir „faktinio“ tikrumo – kažko, kas priimta, būtina, neišvengiama.

Jutos Čeičytės (Lietuva); Flakos Haliti (Kosovas / Vokietija); Karolio Radziszewskio (Lenkija); Rachel McIntosh (JAV / Suomija), Jaakko Pallasvuo (Suomija), Mišos Skalskio (Lietuva) ir Stepheno Webbo (JAV / Suomija); Virgilijaus Šontos (Lietuva); Žilvino Dobilo ir Jono Zagorsko (Lietuva) kūriniai gyvena šioje terpėje, kreipdamiesi į mus forma, spalva – sąmoningai pasirinkdami, kam ir kaip jie nori atstovauti, ką ir kaip vaizduoti. Kiekvienas savaip, jie užsimena apie nuolatinį, bet ne visiškai nuspėjamą santykį tarp šio regiono meno istorijų ir platesnių geopolitinių bei sociopolitinių procesų. Gyvuodami tarp tikėjimo galios ir žinojimo jurisdikcijos, savo raiška jie siūlo kitokius nei įsitvirtinę pasakojimus apie istorinius procesus bei čionykščius socialinius santykius. Šie darbai neįsakinėja, o pasitelkia švelnias jėgas to, kas vieną dieną buvo sukurta ir nuo tol per įvairias dabartis atkakliai iriasi ateities link.

„Bekūnis autoritetas“ nesiekia dar labiau suabejoti realybe ar neapgalvotai supinti dvi minėtas plotmes, o tik pripažinti, kad egzistuoja subtili pereinamoji erdvė – tarp to, kas buvo ir yra užslopinta kaip „nereikšmingos fantazijos“, „prietarai“ arba tiesiog „prasti menai“, ir to, kas buvo ir yra laikoma „vienintele įmanoma tikrove“, prisijungiant prie Eve Kosofsky-Sedgwick įvardyto atkuriamojo darbo. Kartu su pačiais kūriniais parodoje keliamas klausimas: kaip galime spręsti šią autoritetingą (kartais mūsų pačių) užmarštį, šį nuolatinį psichosocialinį slopinimą – neva nepagrįstų, nesavalaikių ar kitaip neteisingų (mūsų pačių) įsitikinimų, idėjų ir įkūnytų pasaulių?

Nei visiškai bekūnė, nei galutinai įsigalėjusi, vis persikūnijanti autoriteto šmėkla persmelkia praeitį ir dabartį – besijuokdama ar apsijuokdama. Šioje konkrečioje pasaulio vietoje autoriteto apraiška savo naujausiu pavidalu pasakoja apie atmintį praradusį jaunimą, jau šiandien gyvenantį visiškai „sveikai“ ir „vakarietiškai“. Jei tai tiesa, šis išsižadėjo šmėklų. Tačiau, kaip siūlo parodos lankytojus pasitinkantis Flakos Haliti kūrinys „Pripažįstanti vaiduoklį, bet juo nesusirūpinusi“, – tam tikros atminties išlaikymas, leidimas sau jausti ne visai ir ne visada malonius dalykus – ilgainiui gali būti labiau išlaisvinantis nei užmaršumas.

Paroda veiks birželio 5–liepos 4 dienomis (darbo laikas: ketvirtadieniais 15:00-20:00 val., penktadieniais 15:00-20:00 val., šeštadieniais 12:00-18:00 val., sekmadieniais 12:00-18:00 val.) galerijoje „Tech Arts“ (Vaidilutės g. 79, Vilnius). Parodą lydės išskirtinės ekskursijos anglų ir lietuvių kalbomis bei speciali Karolio Radziszewskio filmų peržiūra.

Kuratorius: Adomas Narkevičius
Prodiuserė: Vitalija Jasaitė
Architektas: Linas Lapinskas
Koordinatorė ir mediatorė: Guoda Šulskytė
Grafinis dizainas: Domantė Nalivaikaitė

Ypatingai dėkojame: Dinai Akhmadeevai, Mildai Dargužaitei, Romualdui Demidenko, Karoliui Didžiokui, Lolitai Jablonskienei, Elonai Lubytei, Monikai Kalinauskaitei, Simonai Skaisgirytei-Makselienei, Deborah Schamoni, Romualdui Požerskiui, Julijai Reklaitei, „Vilniaus aukcionui“, Gabrielei Vasiliauskaitei, Dariui Žakaičiui

Parodą įgyvendina „Tech Arts“ bendradarbiaujant su meno, rezidencijų ir edukacijų centru „Rupert“

Paroda pristatoma kartu su 14-ąja Baltijos trienale (Šiuolaikinio meno centras, „Atletika“, „Autarkia“, „Editorial“, „Swallow“)

Parodos vaizdas, „Bekūnis autoritetas“, Rupert meno, rezidencijų ir edukacijų centras, 2021

Flaka Haliti, Pripažįstanti vaiduoklį, bet juo nesusirūpinusi, 2017. Instaliacija, įvairių formų ir paskirčių vėliavos, betonas, įvairūs matmenys

Flaka Haliti, Pripažįstanti vaiduoklį, bet juo nesusirūpinusi, 2017. Instaliacija, įvairių formų ir paskirčių vėliavos, betonas, įvairūs matmenys

Juta Čeičytė, Mėlynas angelas, 1965-66. Drobė, sintetinė tempera, 85 x 55 cm

Juta Čeičytė, Mėlynas angelas, 1965-66. Drobė, sintetinė tempera, 85 x 55 cm

Juta Čeičytė, Mėlynas angelas, 1965-66. Drobė, sintetinė tempera, 85 x 55 cm

Flaka Haliti, Pripažįstanti vaiduoklį, bet juo nesusirūpinusi, 2017. Instaliacija, įvairių formų ir paskirčių vėliavos, betonas, įvairūs matmenys

Parodos vaizdas, „Bekūnis autoritetas“, Rupert meno, rezidencijų ir edukacijų centras, 2021

Karol Radziszewski, Tapytojai, 2007. Vaizdo įrašo projekcija, 16’ 59’’

Karol Radziszewski, Tapytojai, 2007. Vaizdo įrašo projekcija, 16’ 59’’

Karol Radziszewski, Tapytojai, 2007. Vaizdo įrašo projekcija, 16’ 59’’

Parodos vaizdas, „Bekūnis autoritetas“, Rupert meno, rezidencijų ir edukacijų centras, 2021

Virgilijus Šonta, Be pavadinimo, 1984. Rašalinis atspaudas, 30 x 40 cm

Žilvinas Dobilas, Jonas Zagorskas, I was bored, 2000. Vaizdo įrašas, 4’ 32’’

Žilvinas Dobilas, Jonas Zagorskas, I was bored, 2000. Vaizdo įrašas, 4’ 32’’

Parodos vaizdas, „Bekūnis autoritetas“, Rupert meno, rezidencijų ir edukacijų centras, 2021

Parodos vaizdas, „Bekūnis autoritetas“, Rupert meno, rezidencijų ir edukacijų centras, 2021

Jaakko Pallasvuo, Miša Skalskis, Rachel McIntosh, Stephen Webb, Angels Instead, 2020. Nuotrauka: Evgenia Levin

Jaakko Pallasvuo, Miša Skalskis, Rachel McIntosh, Stephen Webb, Angels Instead, 2020

Parodos vaizdas, „Bekūnis autoritetas“, Rupert meno, rezidencijų ir edukacijų centras, 2021

Parodos vaizdas, „Bekūnis autoritetas“, Rupert meno, rezidencijų ir edukacijų centras, 2021

Flaka Haliti, Pripažįstanti vaiduoklį, bet juo nesusirūpinusi, 2017. Instaliacija, įvairių formų ir paskirčių vėliavos, betonas, įvairūs matmenys

Flaka Haliti, Pripažįstanti vaiduoklį, bet juo nesusirūpinusi, 2017. Instaliacija, įvairių formų ir paskirčių vėliavos, betonas, įvairūs matmenys

Flaka Haliti, Pripažįstanti vaiduoklį, bet juo nesusirūpinusi, 2017. Instaliacija, įvairių formų ir paskirčių vėliavos, betonas, įvairūs matmenys

Nuotraukos: Ugnius Gelguda

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *