.
2023    02    03

Nuo Burkina Faso iki Peru: spektaklio dizainas iš viso pasaulio po ketverių metų grįžta į Prahą. PQ (Prahos kvadrienalė) pradeda išankstinius festivalio abonementų pardavimus

artnews.lt

Penkioliktoji Prahos spektaklio ir erdvės dizaino kvadrienalė, šiais metais trumpinama PQ23, pristatys daugiau nei 250 meno kūrinių dešimtyje programų pradedant scenografiniais modeliais, multisensorinėmis instaliacijomis, sceniniais artefaktais ir kostiumais, interaktyviais ir prie vietos pritaikomais spektakliais ir baigiant spektaklių architektūros ar erdvės konceptais. Visi pristatomi darbai paženklinti sąmoningomis pastangomis sukurti ryškias patirties vietas. PQ projektuose menininkai iš daugiau nei šimto šalių ir regionų svarstys pagrindines temas, veikiančias visuomenę pasauliniu ir vietiniu mastu. Didžiąją PQ programos dalį ir vėl sudarys studentų ir jaunų kylančių menininkų darbai. Be to, tai sukurs platformą kritiškiems šiuolaikinės scenos menų būklės apmąstymams.

Ankstyvą 11 dienų festivalio abonementą galima įsigyti dabar, išankstinio pardavimo metu. Jis suteiks lankytojams prieigą prie visos PQ 2023 programos, įskaitant skaitmeninį festivalio archyvą: https://bit.ly/3Y0KlT3 

Birželio 8 – 18, RETAS

Per vienuolika dienų PQ lankytojai turės galimybę patirti apie 150 parodinių projektų ir instaliacijų, 50 pasirodymų, daugiausia viešojoje erdvėje, gyvą 35 spektaklių erdvių koncepcijų parodą, 60 puikių publikacijų apie scenografiją publikuotų per pastaruosius penkerius metus arba 40 ekspertų paskaitų.

Pagrindinė 15-osios PQ tema – RETAS, unikalios ir neapdorotos meninės tikrovės prasme. Dėmesys festivalyje bus skiriamas kūriniams kilusiems iš idėjų, medžiagų, meninių požiūrių ir meistriškumo, būdingo aplinkai, vietai ir genius loci, kuriuose jie yra sukurti.

Holešovice turguje

Istoriškai reikšmingiausios PQ programos – Šalių ir regionų bei Studentų paroda – pirmą kartą vyks Holešovice turgaus teritorijoje. Iš viso parodose bus parodyta apie 100 instaliacijų, kurias sukūrė kūrybinės komandos iš 65 pasaulio šalių / regionų. Parodas kuruoja dalyvaujančių šalių / regionų atstovai. Šalių ir regionų paroda bus įrengta viduje: 11, 13 ir 17 salėse, o Studentų parodos premjera įvyks po atviru dangumi, tarp 24 ir 25 salių.

Be tradiciškai dalyvaujančių Europos, Azijos ar Šiaurės ir Pietų Amerikos šalių, festivalyje pasirodys Artimųjų Rytų šalys (pvz., Turkija, Libanas ar pirmą kartą Jungtiniai Arabų Emyratai) ir Afrika (be Egipto ir Pietų Afrikos Respublikos taip pat vėl pasirodys Marokas festivalyje debiutavęs 2019 m.). Po pertraukos PQ laukia Singapūro, Lietuvos ir Graikijos dalyvavimo.

Teatro salėje „Jatka78“ vyks „PQ pokalbių“ pristatymas, kur bus aptariamos ekoscenografijos ar gamybos procesų tvarumo temos, keliami platesnio pobūdžio klausimai apie kostiumą scenoje ir už jos ribų, technologijų panaudojimą ir naujus kūrybinius požiūrius, pedagogiką, tapatybę scenografijoje ir t.t.

Prahos kvadrienalė taip pat rengia programos dalį skirtą patiems mažiausiems lankytojams – „PQ vaikams“, kurią kurs drauge su kūrybine platforma „Máš umělecké střevo?“ 27-oje salėje vykdomos kūrybinės dirbtuvės supažindins vaikus su įvairiomis scenografijos meno technikomis ir požiūriais.

Lietuva pristatys ekspoziciją „Teatro navigacija. Kas ten“ 13 salėje  Holešovice turguje

Nuo praėjusių metų galerija „Arka“ yra šiuolaikinės Lietuvos teatro dailės ambasadorė, kuri rūpinasi projekto „Teatro navigacija: kas ten“, remiamo Lietuvos kultūros tarybos ir Vilniaus miesto savivaldybės, įgyvendinimu. Lietuvos nacionalinio paviljono PQ23 dalyvavimą inicijavo menotyrininkė Raimonda Bitinaitė-Širvinskienė, tapusi kolekcijos kuratore, ekspozicijoje pristanti šešių scenografių – Sigitos Šimkūnaitės, Julijos Skuratovos, Neringos Keršulytės, Birutės Ukrinaitės, Barboros Šulniūtės ir Lauros Luišaitytės – kūrybos apžvalgą, eksponuojamą Sigitos Šimkūnaitės architektūriškai apspręstuose septyniuise krikštuose.

Savo pasirinkimą Raimonda Bitinaitė-Širvinskienė komentuoja teigdama, kad „Žvelgiant į šiandienos Lietuvos teatrą, pastebima, kad netradicinės performatyvių menų erdvės šalyje tampa dažnu reiškiniu, ypač pastaruoju metu, kai pandemijos laikotarpiu buvo surastas saugumas gamtoje, atgijo pačių krašto vertybės. Nors paroda „Teatro navigacija: kas ten“ apibendrina kolekcijoje pristatomų šešių menininkių reakciją į grėsmingus dabarties įvykius ir svarstymus apie nūdienos konfliktus, sukrėtimus, kurie sukėlė aktyvią migraciją, žmonijos ar tautos išlikimo klausimus, pagrindiniu ekspozicijos motyvu pasirinktas vieno Kuršių Nerijoje įvykusio spektaklio-kelionės „Laikas nė(e)rimui“ (dail. Sigita Šimkūnaitė) vizualinis motyvas – archainis baltų ženklas, simbolinė Pasaulio medžio, jungiančio Visatos visas dalis forma – Krikštas. Plati pastarojo objekto bei sąvokos reikšmė leidžia sujungti laiko ir erdvės aspektus parodoje, sakralizuoja kūrybos procesą, atskleidžia pagarbą praeičiai, atminties reikšmę ateičiai ir sukelia grėsmių provokuojamą mirusio pasaulio ateities viziją“.

Skulptūrinė krikštų kompozicija išplečiama pasitelkiant pastarųjų ketverių metų laikotarpiu atvirai erdvei sukurtų septynių spektaklių videodokumentacijas. Įrašuose žiūrovas gali stebėti skirtingų – Vilniaus mažojo, „Lėlės“, Klaipėdos muzikinio, Panevežio Juozo Miltinio ir Šeiko šokio – teatrų prisitaikymą prie naujų egzistencijos sąlygų, kurios kartu transformuoja ir scenos meno pratikas.

Prekybos mugės rūmuose

Nacionalinės Prahos galerijos Prekybos mugės rūmų pastate vyks „Performansų erdvės“ bei „Fragmentai II“ parodos. Pirmoji orientuota į teatro architektūrą žvelgiant iš netradicinių vietų, sukurtų susirinkimui, dalijimuisi ir meninei išraiškai, perspektyvos. Joje akcentuojamas perėjimas nuo vietoje priskirtos teatro architektūros prie ryškesnių ir performatyvesnių spektaklio erdvės koncepcijų.

„Fragmentai II“ paroda, akcentuojanti žaidimą masteliais, kaip pagrindinį veiksnį, pratęs to paties pavadinimo parodą pristatytą PQ 2019. Šiais metais daugiausia dėmesio bus skiriama modeliams, scenoms, kostiumų dizainui ir vienam šviesos dizaino eksponatui.

Prekybos mugės rūmų lankytojai galės pavartyti šiuo metu labiausiai dėmesio vertus leidinius, susijusius su spektaklio dizainu ir erdve plačiąja prasme.

DAMU

Prahos kvadrienalės edukacinę platformą priims Prahos Scenos menų akademijos teatro fakultetas. „PQ studijos“ projektas apims trisdešimt edukacinių ir į rezultatus orientuotų dirbtuvių ir studentų performansus, kurie vyks DISK teatre ir Prahos gatvėse. „[NE]įprasto dizaino“ projektą sudaro viešos scenografinės intervencijos, kurias jau nuo 2022 m. rudens kuria studentai iš daugiau nei 50 meno mokyklų iš viso pasaulio.

Prahos gatvėse

„PQ performansas“ – tai prie erdvės prisitaikančių performansų serija, kuri suteiks naujų prasmių ir gyvybės tiek žymioms, tiek įprastesnėms Prahos vietoms. Iš beveik trijų šimtų paraiškų tarptautinė PQ komanda atrinko 25 menininkų pasirodymus iš tokių tolimų kraštų kaip Čilė, Meksika, Brazilija ar Burkina Faso.

Su festivalio abonementu – bet kur

Visos 2023 m. Prahos kvadrienalės programos dalys bus prieinamos tik įsigijusiems festivalio abonementą. Nuo sausio 18 d. portale GoOut.net galite įsigyti 11 dienų festivalio abonementą už 2400 Čekijos kronų ir už 1400 Čekijos kronų studentams. Festivalio abonementas taip pat suteikia prieigą prie ribotą laiką prieinamo skaitmeninio PQ archyvo. Nuo 2023 m. pavasario PQ taip pat siūlys 3 ir 1 dienos festivalio bilietus. Vėliau prasidės bilietų pardavimas tiems, kurie nori aplankyti tik pagrindines parodų erdves Holešovice turguje ir Prahos nacionalinės galerijos prekybos mugės rūmuose.

Prahos spektaklio dizaino ir erdvės kvadrienalė

Nuo 1967 m. kartą per ketverius metus PQ visais aspektais tyrinėja menines scenografijos, spektaklio dizaino ir erdvės sritis. Nuo sceninio meno, kostiumų, apšvietimo, garso dizaino ir spektaklio erdvės architektūros iki prie erdvės pritaikomo spektaklio, taikomosios scenografijos ar kostiumo kaip spektaklio. Festivalio idėjos esmė – pristatyti šiuolaikinį spektaklio dizainą kaip savarankišką meno formą, veikiančią žmogaus vaizduotę per visus pojūčius: regą, uoslę, klausą, lytėjimą ir skonį. PQ tradiciškai priima menininkus iš daugiau nei šimto šalių ir yra svarbiausias tokio pobūdžio renginys pasaulyje.

Spektaklio dizainas / scenografija išsivystė ir žymiai išsiplėtė už nusistovėjusių teatro ribų. Modeliai, dizaino eskizai ir pasirodymų nuotraukos išlieka puikiu šaltiniu, atspindinčiu protus ir leidžiančiu pažvelgti į jų kūrėjų vaizduotę. Viena vertus, šie formatai fiksuoja tik vieną kūrybinio proceso dalį ir mažai pasako apie aplinką, aplinkybes, emocijas ir bendrą spektaklio atmosferą. Vienas iš būdų pristatyti scenografiją originalia forma, apimančia visas jos dalis ir įtraukiant publikos dalyvavimą – tai patirti ją gyvai performatyviose ir kuratoriškose aplinkose, sukuriančiose ar perkuriančiose jos procesus.

Šiuolaikinė spektaklio dizaino/scenografijos praktika yra viena įdomiausių meno formų ir kūrybos sričių novatoriškais, originaliais ir holistiniais būdais įtraukianti savo auditorijas, dalyvius ir visuomenę.

2015 m. Prahos kvadrienalė gavo EFFE apdovanojimą ir buvo pripažinta vienu inovatyviausių festivalių Europoje.