Missshapen konceptualaus dizaino paroda „1/3 sekundės“ galerijoje „apiece“

2023 m. sausio 24 d., Antradienis
Straipsnio autorius: artnews.lt

Iki vasario 17 d. vitrininio pobūdžio galerijoje „apiece“ (V. Kudirkos ir M. K. Čiurlionio gatvių sankryžos skveras, Vilnius) veikia MISSHAPEN konceptualaus dizaino paroda „1/3 sekundės“.

Būtent MISSHAPEN buvo debiutinė „apiece“ paroda 2018 m., kai galerija dar veikė Vilniaus senamiestyje (Didžioji g.), o jos metu pristatytas porcelianinis rankų darbo objektas iš pirmos kolekcijos. MISSHAPEN kolekcijos autorė Milena CM apie tai, kas yra 1/3 sekundės:

vienoje trečiojoje sekundės yra užkoduotas žmonių impulsyvus pasirinkimas ar neapgalvotas poelgis. Tai yra akimirka kai žmogus gali nesuvokdamas priimti sprendimą; akimirka, kuri nereikalauja jokių pastangų. Atvirkčiai mes jos sąmoningai net nesugebame pastebėti. Manoma, kad priimant sprendimus 95% smegenų veiklos yra nesąmoninga ir tik maždaug 5% reikalauja sąmoningų sprendimų. Pasak neuromokslininkų, akivaizdu ir normalu, jog daugelis mūsų veiksmų yra neapgalvoti bei sąlygoti aplinkos, kitaip tariant, veikiantys už mūsų supratimo ribų. Tai nėra neigiamas dalykas, kadangi kitaip negalėtume apskritai funkcionuoti. Dar tai vadinama intuicija, kuri talpina nesamoningus, bet teisingus sprendimus. Tačiau man kelia abejonių pati sąvoka „teisingi sprendimai“, todėl po šiuo pavadinimu taip pat slepiasi ir MISSHAPEN trečioji kolekcija, tiksliau vartotojų elgsenos tyrimas ir jį vainikuojantis kūrinys – karūna. 

Daugiau nei metus skyriau gilindamasi į šį 313 milisekundžių trunkančią akimirką ir kiek daug tokio ilgio laike mes galime nuveikti, o jei tiksliau, kaip tam tikrų poelgių geriau nenuveikti. Vykdydama 1/3 sekundės menininį tyrimą gilinausi į tokias sritis kaip: neuromarketingas, vartotojų elgsena, tendencijos, personalizuotas dizainas ir neuromokslas, ieškodama atsakymo į pagrindinį MISSHAPEN kolekcijos klausimą: kodėl ir kiek vartojame šiandien bei ką galėtume daryti kitaip, sąmoningiau? Vystant tyrimą, priėjau išvados, jog man svarbu etinės, o ne estetinės papuošalo vertybės. Pastarosios, beje, labai greitai keičiasi ir nyksta su šių dienų tendencijomis, greitu vartojimu ir noru turėti vis daugiau, todėl kolekcija kalba ne apie estetinę juvelyrikos reikšmę, o apie besaikį šių dienų vartojimą.

Kodėl vieninteliu kolekcijos objektu pasirinkta karūna?

Karūna, sukurta permąstant istorinį juvelyrikos aspektą, jos ištakas bei mano suvokimą apie juvelyrikos svarbą šiandien. Ją kūriau kaip artefaktų rinkinį, kuriame persipina istorija ir gamtos elementai: kriauklės, medžių šakos, nagai ir ragai, kurie tarpusavyje susipina su tuo, nuo ko turėtų saugotiraganomis, gyvatėmis, velniais.

Karūna tai objektas, kuris istoriškai yra svarbus prabangos, galios bei statuso simbolis. Ironizuojant tam tikruskaralių“ istorinius faktus pasirinkau karūną kaip objektą apibendrinti meninį tyrimą, kadangi MISSHAPEN karūnoje talpinama kita, juvelyrikos istorijos pusė, be to jos nėra galimybės įsigyti bei pasisavinti.

MISSHAPEN – tai signalas. Jo siųstuvas įsijungia žmogaus kūnui prilietus ypatingą objektą. Nors formos atsipalaidavę, jo skleidžiama žinia – užtikrinta. Todėl MISSHAPEN reikalauja kūno, viduje saugančio asmenybę: atvirą, bet su stuburu. Tiesiog, taip reikia. Kad signalas prasiskverbtų pro eilinio blizgesio triukšmą.

MISSHAPEN (angl. deformuotas, turintis neįprastą formą) gimė iš idėjos, kad juvelyrikos dirbinio grožis neturi tilpti į rėmus ar atspindėti tradicinių estetinių verčių. Vystant MISSHAPEN idėją „deformuotas“ žodžio reikšmė iš materijos lygmens persikėlė į požiūrio: galbūt MISSHAPEN yra ne keisčiau atrodantis papuošalas, o mūsų suvokimas, kas puošia, o kas ne. Šiandien tai yra požiūris į deformuotus vartotojų įpročius, keliant klausimą apie neurorinkodaros įtaka mūsų nesąmoningiems norams ir emocijomis grįstiems sprendimams veikti t.y. pirkti.

Parodos kuratorės – Milena Černiakaitė ir Aušra Trakšelytė

Parodos komunikacija – Menų komunikacija

Parodos dizainas: Marek Voida

Fotografijos: Laurynas Skeisgiela

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *