. PDF
2022    07    15

LXXIII Vilniaus aukcionas rengs meno rinkos spektaklį, kuriame atsispindės unikalus Lietuvos regionas

artnews.lt

Aštuntą kartą Vilniaus aukciono namų istorijoje į Palangą persikeliantis LXXIII Vilniaus aukcionas pajūrio gyventojus ir poilsiautojus šįkart kvies ne tik įsigyti vertingų vaizduojamosios dailės meno kūrinių iš itin gausios ir vertingos kolekcijos. Tradiciškai 2022 m. rugpjūčio 4–6 d. Antano Mončio namuose–muziejuje bus galima lankyti įspūdingą, atostogų nuotaika persmelktą ekspoziciją, o rugpjūčio 6 d. vakare čia vyksiančiame aukcione prisidėti ir prie labdaringos misijos.

„Rubrika skulptoriaus Antano Mončio kūrybos ir paveldo puoselėtojams paremti išvažiuojamajame pajūrio aukcione iš nedidelio akcento išaugo į gražią tradiciją. Lygiai taip pat, kaip išaugo ir Antano Mončio namų–muziejaus veiklos bei svarba tiek Lietuvoje, tiek ir tarptautiniu mastu. Tad dabar jau Palanga nebeįsivaizduojama be šios erdvės, o pajūrio aukcionas – be kilnios misijos padėti šiai vietai funkcionuoti“, – sako Vilniaus aukciono vadovė, dailėtyrininkė dr. Simona Skaisgirė, pridurdama, kad aukcionas – tik galimybė, o išties labdaringos misijos sėkmę lemia dėl meno kūrinių besivaržantys jo dalyviai.

LXXIII Vilniaus aukciono kolekcija suskirstyta į aštuonias rubrikas, kuriose iš viso yra 145 lotai. Pirmojoje rubrikoje „Labdaros aukcionas A. Mončio namams–muziejui paremti“ – keturiolika šiuolaikinių autorių kūrinių, kurie išsiskiria temų, žanrų ir technikų įvairove bei palyginti itin žemomis pradinėmis kainomis. „Daugelis tikriausiai jau pastebėjo, kad šioje, tradicinėje, rubrikoje dažniausiai konkuruoja ne kaina, o labdaringas tikslas ir malonumas padaryti gerą darbą paremiant muziejų. Šįkart aukciono dalyviai turės galimybę varžytis ir įsigyti puikius Nijolės Vedegytės–Palubinskienės, Rimanto Olšausko, Dovilės Tomkutės, Beno Šarkos ir Kristinos Mažeikaitės kūrinius“, – neslepia dr. S. Skaisgirė.

Be labdaringos rubrikos pajūryje vyksiantis aukcionas šiais metais stebins meno kūrinių, kurie geriausiai atspindi šį unikalų Lietuvos regioną, pasirodymu: tai bus tarsi nedidelis meno rinkos spektaklis, kurio scenoje bus galima grožėtis marinistiniais peizažais, Nidos meno kolonijos atstovų kūriniais, Žemaitijos dailininkų darbais, įvairiais artefaktais, liudijančiais Mažosios Lietuvos, kuršių ir žemaičių savitumą.

Didelę šio pasirodymo dalį apims rubrika „Marinistika, pajūris, prieplaukos“, kurioje šiais metais pristatomos ištisos tokių autorių kaip Antanas Gudaitis (1904–1989), Jonas Mackevičius (1872–1954), Česlovas Janušas (1907–1993), Vincas Norkus (1927–2006), Sergejus Gračiovas (1922–1993), Alfonsas Motiejūnas (1912–1979), Gražina Vitartaitė ar Romualdas Lankauskas (1932–2020) kūrinių kolekcijos. Daugelio autorių darbuose meno mylėtojai atpažins Palangos, Nidos, o ir Drevernos, peizažus, Baltijos jūros šėlsmą, Kuršių Nerijos burlaivius, pajūrio saulėtekius ir saulėlydžius ar kopas ir kitus vaizdus. Bus siurprizų ir Nidos meno kolonijos gerbėjams: tai – itin retai pasitaikantys ir kaip reikšmingo meno istorijos periodo liudininkai vertinami Hermanno Dienzo (1891–1980) Wilhelmo Gdanietzo (1893–1969) ir Willio Wolfermanno (1887–1945) kūriniai.

Vienas ryškesnių šios rubrikos kūrinių skaudžiai atliepia ir laikmečio aktualijas. Tai – Vilniuje gyvenusio ir net keliose gimnazijose piešimo pamokas dėsčiusio švedų kilmės tapytojo Jalmaro Hansono (Hjalmar Hansson, 1864–po 1932) drobė „Krymo vaizdas“ (1921). Baigęs Peterburgo Centrinę barono Štiglico techninio piešimo mokyklą, dailininkas Lietuvoje buvo labai vertinamas ir savo laikmečiu – yra žinoma, kad 1912 m. Vilniaus dailės draugijos surengtoje parodoje jo kurti peizažai buvo nupirkti už tuo metu neįtikėtinai didelę kainą – net 769 rublius.

Įdomią istoriją atsineša ir dar vienas šios rubrikos lotas – Rytų Prūsijoje gimusio Prano Domšaičio (1880–1965) pastelė „Valtys Konstantinopolyje“ (1929). Yra žinoma, kad tarp daugelio savo kelionių dailininkas buvo nuvykęs į Stambulą (tuometinį Konstantinopolį), kur sukūrė, eksponavo pardavė daug pastelių užsienio diplomatinių atstovybių nariams.

Meno kūrinių pasirodymą aukciono scenoje įspūdingai tęs rubrika „Lietuvos dailė“. Pirmasis jos kolekcijoje – ypatingas kūrinys, kurį lydi ir šiais metais minima jo autoriaus 150 gimimo metinių sukaktis. Tai – dailininko Jono Mackevičiaus (1872–1954) drobė „[Dobilai]“ (XX a. 4 deš.), kuri, tikėtina, atliko pasirodymą ir 1939 m. Kaune surengtoje Realistų sekcijos V Rudens parodoje. Paskui šį kūrinį rubrikoje rikiuosi kitų žinomų autorių, tokių kaip Stasys Jusionis, Leonardas Gutauskas (1938–2021), Kazė Zimblytė (1933–1999), Linas Julijonas Jankus (1946–2014), Vygantas Paukštė, Valentinas Antanavičius, Solomonas Teitelbaumas, Vilmantas Marcinkevičius, Sigita Maslauskaitė–Mažylienė ir kt., darbai. Šį branduolį paryškins ir dvi mažesnės rubrikos „Išeivijos dailė“ ir „Lietuvos grafika“, kuriose sutelkti itin mėgstamų autorių kūriniai.

Rubrika „Lietuvos fotografija“ aukciono dalyviams dovanos ypatingai daug atostogų pajūryje akimirkų – čia net 17 lotų, kuriuos sukūrė šalies fotografijos istoriją rašantys kūrėjai: Algimantas Kunčius, Romualdas Rakauskas (1941–2021), Romualdas Požerskis, Kazys Daugėla (1912–1999), Virgilijus Šonta (1952–1992), Aleksandras Macijauskas, Rimantas Dichavičius, Juozas Kazlauskas (1941–2002), Jonas Kalvelis (1925–1987) ir Vaclovas Straukas (1923–2017).

LXXIII Vilniaus aukciono kolekcijos pasirodymą pajūryje baigs dvi rubrikos „Varia Lituanica“ ir Kitų šalių dailė“, kurios suteiks daug džiaugsmo skulptūros ir avangardinio meno mylėtojams, o taip pat – žemėlapių, atvirukų, knygų kolekcionieriams.

LXXIII VILNIAUS AUKCIONO DATOS
Antano Mončio namai–muziejus (S. Daukanto g. 16, Palanga)

Ekspozicija: Rugpjūčio 4–6 d. nuo 11 iki 18 val.
Aukcionas:
Rugpjūčio 6 d. 19 val.

Katalogo peržiūra ir registracija aukcionui: www.menorinka.lt/aukcionas