Līgos Spunde paroda „SURPRISE, SURPRISE“ galerijoje „apiece“
artnews.lt![](https://artnews.lt/wp-content/uploads/2024/03/dsc2589-1-1024x684.jpg)
Iki gegužės 5 d. galerijoje „apiece“ (V. Kudirkos ir M. K. Čiurlionio gatvių sankryžos skveras, Vilnius) veikia latvių menininkės Līgos Spunde paroda „SURPRISE, SURPRISE“.
SURPRISE, SURPRISE – taip pavadinta personalinė Līgos Spundės paroda Vilniuje, kuri žymi ne tik pirmąjį menininkės pasirodymą Lietuvoje, bet ir posūkį apiece galerijos kuratoriniame kelyje. Parodą kuruoti buvo pakviestas Romuald Demidenko, meno istorikas ir kuratorius iš Varšuvos, kuris drauge su menininke, apiece, pristatė dovaną primenančią instaliaciją: tai galėtų būti iš kaimyno gautas suvenyras ar iš pažiūros nesavanaudiškas draugo gestas.
„Jūs atnešėte mums dovanų”, – Michelle Obama ištarė Melanijai Trump per prezidento inauguracijos ceremoniją Baltuosiuose rūmuose 2017 m. sausio 20 d. Tačiau dovanų dėžutės turinys viešai atskleistas nebuvo, ir nei Melania Trump, nei Michelle Obama nepasidalijo, kas buvo jos viduje. Tepamatėme melsvą dėžutę, o detalės apie dovaną liko neatskleistos. Kaip rašoma dėmesio vertoje šimtmečio senumo sociologo ir antropologo Marselio Mausso esė „Dovana“ („The Gift“), nemokamų dovanų nebūna, ir beveik už viską dera atsilyginti. Turint tai omenyje, kokiu būtu atsilyginti turėjo Michelle? O gal jos gauta dovana buvo sunkiai apčiuopiama dėkingumo išraiška?
Sklido gandai ir spėlionės, kad būsimos pirmosios ponios padovanota dėžutė tebuvo supakuota tara. Tuščia tara, lyg dėžutė dėžutėje? Apie tai su Līga svarstėme per parodos atidarymą viename bute Amsterdame. Parodoje ji pristatė savo kubo formos melsvais dažais dengtą gipsinę skulptūrą, atrodančią taip pat patraukliai kaip pakuotė, kurią apkalbėjo visa žiniasklaida (1). Esame pripratę prie minties ypatingomis progomis kitiems ką nors dovanoti, tačiau akivaizdu, kad ne visos dovanos yra pageidaujamos. Tai puikiai parodo ir plačiai paplitęs vaizdo įrašas, kuriame užfiksuota sutrikusi Michellės veido išraiška.
Līga Spunde, tyrinėdama paslaptingą, netikėtą ir tikriausiai nepageidaujamą dovaną, sukūrė melsvosios dėžutės kopiją ir pavadino ją „Jūs atnešėte mums dovanų“. Ši skulptūra iš Amsterdamo į Briuselį atvežta 2017 m. kovą, lygiai prieš septynerius metus iki parodos Vilniaus galerijoje „apiece“. Šiuo metu Rygoje gyvenanti menininkė taip pat remiasi savo 2018 m. performatyvia paroda „Free French Fries“ („Nemokamos keptos bulvytės“), surengta „Komplot“ galerijoje Briuselyje (2).
Šio renginio lankytojai galėjo paragauti Belgijoje atsiradusių (bet angliškai prancūziškomis vadinamų) keptų bulvyčių, pagamintų iš latviškų bulvių. Jas menininkė atsivežė iš savo tėvynės kuprinėje. „Baisiai skanios, smulkios, pjaustytos pagaliuko forma. Nepriekaištingai auksiniai, traškūs, pailgi, bulvių gabaliukai tiesiai iš neužterštos Latvijos“, – taip patiekalas buvo reklamuojamas pranešime spaudai.
„apiece“ galerijoje eksponuojamoje instaliacijoje Līga Spunde siūlo ne dosnumą, o sumaištį: taip ji greičiausiai išreiškia kandžią poziciją ir nekalba apie ką nors konkretaus. Iš dalies paslėpus stiklines galerijos „apiece“ sienas ir beveik visą ją apklijavus lipnia medžiaga, erdvė tampa tam tikru anti-aiškintoju. Objektu, kuris yra ir matomas, ir paslėptas bei primena ne tik viešojo meno tradicijas, bet ir (galbūt netikėtai) neoliberalias reklamos formas. Jos gali būti ir suprastos kaip menas, ir su juo painiojamos. Siekiant suvokti kūrinio intenciją, menininkė siūlo neatsisakyti nė vienos iš galimų interpretacijų ir skatina apsvarstyti įvairias (neprašytos) dovanos sampratas bei paslėptas reikšmes, taip iškeldama į paviršių nerašytus susitarimus bei įsitikinimus ir galiausiai palikdama klausimus neatsakytus.
Ar šiandien, kai visame pasaulyje pastebimos antidemokratinės tendencijos, Līga Spunde sąmoningai kalba apie potencialą to, kas nežinoma ir buvo sukurta JAV rinkimų išvakarėse? Parodoje Vilniuje ji kiek nutolsta nuo pastaraisiais metais jos vizitine kortele tapusių grafikos darbų. Savo karikatūriškuose darbuose ir atvirose kompozicijose Līga dažnai vaizduoja siluetus ar deformuotas antropomorfines, į gyvūnus panašias būtybes bei pasakų herojus, kurių atvaizdai susilieja su nežmogiškų būtybių, dronų ir kitų skaitmeninėje kasdienybėje sutinkamų prietaisų vaizdais. Šis susiliejimas sukelia baimių ir fantazijų, kylančių iš tiesioginės mūsų gyvenamos tikrovės, sąmyšį. Mes klausime: „Kas viduje? Ir kaip tai atrodys mūsų akims?“
Parodos kuratorius ir teksto autorius: Romuald Demidenko
Parodos koordinatorius: apiece
Parodos komunikacija – Menų komunikacija
Parodą finansuoja: Lietuvos Kultūros Taryba, Latvijos valstybinis kultūros rėmimo fondas, Nordic Culture Point ir Vilniaus miesto savivaldybė
Fotografijos: Vytautas Narkevičius
![](https://artnews.lt/wp-content/uploads/2024/03/dsc2812-1024x684.jpg)
![](https://artnews.lt/wp-content/uploads/2024/03/dsc2835-1024x684.jpg)
![](https://artnews.lt/wp-content/uploads/2024/03/dsc2837-684x1024.jpg)
![](https://artnews.lt/wp-content/uploads/2024/03/dsc2566-684x1024.jpg)
![](https://artnews.lt/wp-content/uploads/2024/03/dsc2573-1024x684.jpg)
![](https://artnews.lt/wp-content/uploads/2024/03/dsc2577-1024x684.jpg)
![](https://artnews.lt/wp-content/uploads/2024/03/dsc2579-684x1024.jpg)
![](https://artnews.lt/wp-content/uploads/2024/03/dsc2586-684x1024.jpg)
![](https://artnews.lt/wp-content/uploads/2024/03/dsc2598-684x1024.jpg)
![](https://artnews.lt/wp-content/uploads/2024/03/dsc2625-684x1024.jpg)
![](https://artnews.lt/wp-content/uploads/2024/03/dsc2628-684x1024.jpg)
![](https://artnews.lt/wp-content/uploads/2024/03/dsc2641-684x1024.jpg)
![](https://artnews.lt/wp-content/uploads/2024/03/dsc2648-1024x684.jpg)
![](https://artnews.lt/wp-content/uploads/2024/03/dsc2681-1024x684.jpg)
![](https://artnews.lt/wp-content/uploads/2024/03/dsc2685-684x1024.jpg)
![](https://artnews.lt/wp-content/uploads/2024/03/dsc2689-684x1024.jpg)
![](https://artnews.lt/wp-content/uploads/2024/03/dsc2692-684x1024.jpg)
![](https://artnews.lt/wp-content/uploads/2024/03/dsc2695-684x1024.jpg)
![](https://artnews.lt/wp-content/uploads/2024/03/dsc2700-1024x684.jpg)
![](https://artnews.lt/wp-content/uploads/2024/03/dsc2707-684x1024.jpg)
![](https://artnews.lt/wp-content/uploads/2024/03/dsc2712-684x1024.jpg)
![](https://artnews.lt/wp-content/uploads/2024/03/dsc2719-684x1024.jpg)
![](https://artnews.lt/wp-content/uploads/2024/03/dsc2721-684x1024.jpg)
![](https://artnews.lt/wp-content/uploads/2024/03/dsc2732-684x1024.jpg)
![](https://artnews.lt/wp-content/uploads/2024/03/dsc2734-684x1024.jpg)
![](https://artnews.lt/wp-content/uploads/2024/03/dsc2746-684x1024.jpg)
![](https://artnews.lt/wp-content/uploads/2024/03/dsc2774-684x1024.jpg)
![](https://artnews.lt/wp-content/uploads/2024/03/dsc2782-684x1024.jpg)
![](https://artnews.lt/wp-content/uploads/2024/03/dsc2788-684x1024.jpg)
![](https://artnews.lt/wp-content/uploads/2024/03/dsc2789-1024x684.jpg)
![](https://artnews.lt/wp-content/uploads/2024/03/dsc2801-684x1024.jpg)
![](https://artnews.lt/wp-content/uploads/2024/03/dsc2810-1024x684.jpg)