Lauryno Skeisgielos paroda „Liump! Ultraviolet, Gobelin, and Wine“ galerijoje „Improper Walls“, Vienoje
artnews.lt![](https://artnews.lt/wp-content/uploads/2024/09/liumpiw-3-1-1024x768.jpg)
Iki rugsėjo 12 d. galerijoje „Improper Walls“, Vienoje veikia Lauryno Skeisgielos paroda „Liump! Ultraviolet, Gobelin, and Wine“.
„Savo studijoje ant palangės radau sudžiūvusį naktinį drugį. Ant jo sparnų – dvi didelės žaliai violetinės akys. Pradėjau jį fotografuoti. Pasirodė įdomu, jog raštai ant jo nugaros yra sudaryti iš kailio, o šis turi skirtingų spalvų kvadratukus, primenančius pikselius.
Iš entomologo pasiskolinau vieną iš jo naktinių drugių kolekcijų – keletą „meškučių“ šeimos drugių. Dalis šių genetiškai artimų naktinių plaštakių yra nuodingos, tad vizualinis rebusas tarp jų – itin turtingas.“ (L. S.)
Apgaulė, kerėjimas, klaidinimas yra universalios patirtys tiek tarp žmonių, tiek tarp įvairių kitų organizmų. Lėmus mimikrijos fenomenui, susiformavo nemažai gamtoje aptinkamų raštų. Savo išorinėmis savybėmis supanašėdami į kitas rūšis ar daiktus, organizmai geba prailginti išlikimo trukmę. Nenuodingi gyvūnai apsimeta nuodingais, sparnuočiai vabzdžiai savo raštais imituoja laukinių žinduolių fiziologines ypatybes, o meškutės, naktinių drugelių rūšis – skolinasi zebro ir laukinių kačių kailinius, apsitaško ryškiomis dėmėmis arba apsigaubia plėšriųjų paukščių akimis. Lauryno Skeisgielos „Liump! – tai tęstinė darbų serija, kuria siekiama kurti situacijas šių efemeriškų reiškinių stebėjimui gamtoje ir kultūroje.
Kūrinių serija „Liump!“ išvystyta atsispiriant nuo evakuacinių ženklų kūrimo – viešosiose erdvėse sutinkami avarinio išėjimo ženklai su piktogramomis ar dėmių deriniais gali būti sutinkami ir ant bičių ar boružių. Šios kūrybinės praktikos leido atrasti naujas, viena jų – vabzdžių stebėjimas.
Austrijoje aptinkama apie 4000 skirtingų drugių rūšių, tuo tarpu net 3800 iš jų – naktiniai drugiai. 2023 m. viešėdamas AIR – ARTIST IN RESIDENCE Niederöstereich rezidencijoje, Laurynas Skeisgiela naktinių drugių stebėjimo seansą apjungė su austriškąja Heuriger tradicija, susiformavusia dar XVIII a.
Heuriger – tai laikini vyno barai, smuklės, organizuojami tam tikrais periodais vynuogių auginimo metu. Juose, sekdami itin senų tradicijų, vietiniai vyndariai gali pardavinėti savo jauną vyną, turėdami specialią licenciją. Šis formatas ir jaukūs susibūrimai pritraukia daugumą vietinių gyventojų bei turistų. L. Skeisgiela pasinaudojo sutapimu, jog būtent vyno kvapas ir specialus apšvietimas naudojamas kaip jaukas naktinių drugių stebėjimo seansuose.
Pasak Timo Marano, mimikrija yra semiotinis ryšys, kuris gali lengvai užsimegzti tarp įvairiausių rūšių begalėje skirtingų aplinkybių. Idėja prie vieno stalo pakviesti žmones ir vabzdžius (dažniausiai baidomus nuo stalo), patraukė savo paprastumu, naivumu ir beveik garantuotu nepasisekimu.
2023 m. rugpjūčio 21-osios naktį surengta puota parodoje pristatoma videokūrinio instaliacijos pavidalu, kurį stebėti autorius kviečia už gobeleno uždangos tarp Arctiinae drugių. Savo savybėmis tarpusavyje nederanti tekstilė atrasta privačiame sandėlyje, sukergta it apsimetėlė meškutė: dalis jos raštų – tarsi barokinis baldas, kiti imituoja laikus, kuriuose niekada neegzistavo.
„Liump! Ultraviolet, Gobelin and Wine“ veda į stebėjimų erdvę, seansui su nugirstais pokalbiais ir tūkstančiais plaštakių Kremso prie Dunojaus miesto peizaže.
Laurynas Skeisgiela (g. 1994) yra Vilniuje gyvenantis menininkas, filmų kūrėjas ir kuratorius. 2013–2017 metais studijavo Vilniaus dailės akademijoje (Fotografijos ir medijos meno katedroje) ir Štutgarto valstybinėje menų akademijoje (fotografiją). Kuratorinio dueto ir susitikimų kambario „Lokomotif“ (2019–2021) vienas įkūrėjų ir kuratorių (drauge su Milda Dainovskyte). Pastaruoju metu Laurynas kartu su režisiere Anne Hovad Fischer kuria dokumentinį miuziklą „To Live a Little Longer“ (angl. „Gyventi truputį ilgiau“). Jo individuali meninė praktika dažniausiai įgauna vaizdo ir šviesos instaliacijų formą, šiuo metu tyrinėjant mimikrijos gamtoje ir kultūroje temą.
Milda Dainovskytė – šiuolaikinio meno kuratorė, lektorė, menininkė. Parodoms rengti įprastai renkasi tam nepritaikytas ar asmeniškai svarbias erdves, periferiją. Asmeninėje kūryboje pasitelkia istorinius archyvus, garsą, judančius vaizdus, grafikos technologijas ir kvapus. Kuratorinio dueto ir susitikimų erdvės „Lokomotif“ (2019–2021), kurioje jungiamos šiuolaikinio meno praktikos ir miesto identiteto formavimo strategijos, viena įkūrėjų ir narių (drauge su Laurynu Skeisgiela).
Parodos kuratorė: Milda Dainovskytė.
Projekto vadovė: Kotryna Džilavjan.
Grafinis dizainas: Marek Voida.
Parodos architektūros konsultantas: Dominykas Daunys.
Analoginės fotografijos laboratorija: Spongė.
C-print technikas: Jonas Čiurlys.
Parodos rengėjas: Pamėnkalnio galerija.
Partneris: Improper Walls.
Parodą finansuoja: Lietuvos kultūros taryba, Vilniaus miesto savivaldybė, Lietuvos Respublikos ambasada Austrijos Respublikoje, Lietuvos dailininkų sąjunga.
Ypatinga padėka: Darius Mikalauskas, Joana Kairienė, Andrius Sinkus, Rufcut, Martyna Šulskutė, Bon Alog, Christian Berkes, Sophie Wohlgemuth, Inès Lisser, Sandile Radebe, Klaus Krobath, Lisa Saahs, AIR – ARTIST IN RESIDENCE Niederösterreich, Lietuvos fotomenininkų sąjunga, Architektūros fondas.
Fotografijos: Laurynas Skeisgiela
![](https://artnews.lt/wp-content/uploads/2024/09/liumpiw-1-1024x768.jpg)
![](https://artnews.lt/wp-content/uploads/2024/09/liumpiw-2-1024x768.jpg)
![](https://artnews.lt/wp-content/uploads/2024/09/liumpiw-4-1024x768.jpg)
![](https://artnews.lt/wp-content/uploads/2024/09/liumpiw-5-1024x768.jpg)
![](https://artnews.lt/wp-content/uploads/2024/09/liumpiw-6-768x1024.jpg)
![](https://artnews.lt/wp-content/uploads/2024/09/liumpiw-7-1024x768.jpg)
![](https://artnews.lt/wp-content/uploads/2024/09/liumpiw-8-768x1024.jpg)
![](https://artnews.lt/wp-content/uploads/2024/09/liumpiw-9-1024x768.jpg)
![](https://artnews.lt/wp-content/uploads/2024/09/liumpiw-10-1024x769.jpg)
![](https://artnews.lt/wp-content/uploads/2024/09/liumpiw-11-1024x769.jpg)
![](https://artnews.lt/wp-content/uploads/2024/09/liumpiw-12-1024x769.jpg)
![](https://artnews.lt/wp-content/uploads/2024/09/liumpiw-13-1024x769.jpg)
![](https://artnews.lt/wp-content/uploads/2024/09/liumpiw-14-1024x768.jpg)
![](https://artnews.lt/wp-content/uploads/2024/09/liumpiw-15-1024x768.jpg)
![](https://artnews.lt/wp-content/uploads/2024/09/liumpiw-16-1024x768.jpg)
![](https://artnews.lt/wp-content/uploads/2024/09/liumpiw-17-1024x768.jpg)
![](https://artnews.lt/wp-content/uploads/2024/09/liumpiw-18-1024x768.jpg)
![](https://artnews.lt/wp-content/uploads/2024/09/liumpiw-19-1024x768.jpg)
![](https://artnews.lt/wp-content/uploads/2024/09/liumpiw-20-1024x768.jpg)
![](https://artnews.lt/wp-content/uploads/2024/09/liumpiw-21-1024x768.jpg)
![](https://artnews.lt/wp-content/uploads/2024/09/liumpiw-22-1024x769.jpg)
![](https://artnews.lt/wp-content/uploads/2024/09/liumpiw-23-1024x768.jpg)
![](https://artnews.lt/wp-content/uploads/2024/09/liumpiw-24-1024x768.jpg)
![](https://artnews.lt/wp-content/uploads/2024/09/liumpiw-25-1024x768.jpg)
![](https://artnews.lt/wp-content/uploads/2024/09/liumpiw-26-1024x768.jpg)