.
2012    09    10

Knuto Åsdamo paroda „Tripolis“ galerijoje „Vartai“

artnews.lt

Rugsėjo 11 d., antradienį, 17.30 galerijoje „Vartai“ atidaroma norvegų menininko Knuto Åsdamo personalinė paroda „Tripolis“. Parodos kuratorė – Vitalija Jasaitė.

Knutas Åsdamas kūryboje nagrinėja identiteto, erdvės ir istorijos problemas, apibrėžiančias mūsų šiandieninį būvį viešojoje miesto erdvėje, tiria, kaip aplinka, kurioje mes gyvename, veikia mūsų mintis, troškimus, kokius konfliktus sukelia, kokias prasmes koduoja.

Parodą „Tripolis“ sudaro dvi galerijos sales užimančios instaliacijos. Vienoje iš jų Knutas Åsdamas sukonstruoja pseudo-industrinę betono ir metalo erdvę, skirtą 2010 metais sukurto filmo eksponavimui. Tripolis nufilmuotas Libane, griūnančio didingo architektūrinio projekto teritorijoje. Šalies ekonominio pakilimo metu, 7 dešimtmečio pradžioje, vienas garsiausių brazilų architektų Oscaras Niemeyeris buvo pakviestas į Tripolį pastatyti parodų ir konferencijų komplekso, tačiau dėl 1975 m. prasidėjusio pilietinio karo pastatas ne tik liko neužbaigtas, bet buvo paverstas karinės amunicijos sandėliu, naudojamas kaip helikopterių nusileidimo aikštelė, o vėliau tiesiog uždarytas. Per architektūros prizmę filmas atkreipia dėmesį į traumatišką netolimą istorinę bei politinę praeitį, o taip pat dabartinę sudėtingą situaciją Vidurio Rytuose.

Kūrinys laviruoja tarp architektūrinės dokumentikos ir vaidybinės dramos. Didmiesčio viduryje keistoje tuščioje architektūrinėje erdvėje susitinkantys kruopščiai atrinkti Knuto Åsdamo  filmo veikėjai ribotais dialogais kuria psichologinį konkrečios vietos portretą. Ir nors filmo siužetas nesusilieja į vientisą naratyvą, kapoti herojų dialogai nurodo į esmines filmo problemas, užkoduotas architektūrinėje erdvėje.

Video instaliaciją „Tripolis“ parodoje prasmingai pratęsia nuolat naujomis nuotraukomis papildomas 2010 m. pradėtas darbas „Archyvas (Migracija)“. Jį sudaro apie 3000 knygose, žurnaluose, laikraščiuose ir internete rastų fotografijų kolekcija, atsiradusi kūrybinio proceso metu, kuomet menininkas rinkdamas medžiagą savo naujam filmui „Bedugnė“ (2010) tyrinėjo istorinės ir šiandieninės migracijos reprezentacijos apraiškas.

Vaizdinės medžiagos buvo tiek daug, jog galiausiai ji išsivystė į savitai logikai paklūstantį savarankišką kūrinį, atspindintį pagrindines menininko kūrybos ašis: erdvės ir kūno sąveiką, identiteto paieškas, sociopolitinę erdvę, ekonominius procesus, architektūrines situacijas. Tiek estetiškai, tiek turinio atžvilgiu skirtingos nuotraukos instaliacijoje susilieja į vientisą masę, pulsuojančią nuolat iškylančiais ir dingstančiais prasminiais elementais, simbolizuojančiais kaitą bei  judėjimą plačiąja prasme, atspindinčiais socialinius ir ekonominius pasikeitimus visuomenėje.

Knutas Åsdamas (g. 1968) gyvena ir kuria Osle, Norvegijoje. Menininko kūryba plačiai žinoma pasaulyje, jo darbai rodyti  tokiose prestižinėse meno institucijos kaip Tate Britain ir Tate Modern (JK), MoMA (JAV), Modernaus meno muziejus Stokholme (Švedija), Moderniojo meno muziejus Paryžiuje (Prancūzija). 1999 Knutas Åsdamas atstovavo Norvegijai 48-oje Venecijos bienalėje, Šiaurės šalių paviljone. Menininko filmai rodyti bei įvertinti apdovanojimais Lokarno, Roterdamo ir kt. kino festivaliuose.

Paroda veiks iki spalio 26 d.

Iliustracijoje: Knut Åsdam, Tripolis, 2010.