Jono Motiejaus Meškausko paroda „VANISHING POINT“ „Borgo“ pastate
artnews.ltIki rugsėjo 8 d. „Borgo“ pastate (Naugarduko g. 5, Vilnius) veikia „The Rooster Gallery“ organizuojama Jono Motiejaus Meškausko paroda „VANISHING POINT“.
„Buvusiame Vilniaus kolegijos Ekonomikos fakulteto pastate, antrame aukšte esančioje erdvėje, kuri anksčiau turbūt naudota paskaitoms apie valdymo sprendimų priėmimo apskaitą, dominuoja euroremontinė ir viešųjų pirkimų nulemta estetika, gruntu apšlakstytas laminatas, apdulkėjusios ofisinės lempos, plastikiniai langai. Kažkada buvusios baltos sienos išraižytos užrašais, piešiniais, Emilio Šepučio darbų eskizais ir tapymo liekanomis bei pėdsakais tų, kurie čia buvę per naktis. Kampe – ant iš medžio lentų sukaltos antresolės sukrautos iš įvairių, aplink Naugarduko gatvę esančių konteinerių ištrauktos kartono dėžių atliekos. Nemaža konstrukcija laiko senus, nepavykusius ar dar neįvykusius tapybos darbus, kurie atsirėmę kaip bibliotekos kortelės vieni į kitus. Ją supa studijai būtini daiktai: paties susikaltas darbo stalas, medienos ir jos apdirbimo atliekos, nuo prekybos centrų logistikos vartų nuvogtos europaletės, kažkieno išmesti atsitiktiniai daiktai, praėjusių parodų instaliavimo liekanos, išsiderinusių gitarų kolekcija, pro langą skridusi Švč. Mergelės Marijos skulptūra ir panašūs gatvėje rasti trofėjai ir artefaktai, išmėsinėtas ir tik padrikus garsus skleidžiantis pianinas, dažais ir tagais nudrožtas kreminės spalvos, odą imituojančios medžiagos fotelis ir du stalai – vienas savadarbis, skirtas medžio pjaustymui, kitas skirtas įvairioms pasiruošimo ir laisvalaikio veikloms. Ant jo Macbook Air kompiuteris su M1 procesoriumi, o ekrane – šimtai motyvams skirtų vaizdo failų. Šalia bet koks daiktas tapęs kiek įmanoma ilgiau į vakarą nenaudojama pelenine, Stanley Orange tabakas, XL Slim filtrai ir OCB popieriukai, Kubuš sulčių pakuotė, pora tuščių, stiklinių Kalnapilis Original su Saaz apyniais butelių, skardinė Redbull ir chemijoje naudojama apvalaus dugno kolba, skirta maišyti 600 ml vandens su paracetamoliu, kofeinu ir kodeinu bei užpilti ant anksčiau namuose valgytų pusryčių, kuriuos sudaro dieta – vitaminų kompleksas, kava ir žvilgsnis į per naktį orkaitėje suanglėjusią Dr. Oetker Feliciana serijos šaldyta picą su kumpiu ir pesto padažu. Ant šio stalo visuomet guli nerūdijančio plieno Leatherman Switch Surge multiįrankis, primenantis apie poreikį pradėti kūrybos pradžią žyminčią rutiną ir užbaigti per iPhone 15 atliekamą reelsų skrolinimą bei iš jo, į kompiuteryje esančią folderių sistemą persikelti atsitiktinai atrastus motyvus, juos sugrupuoti pagal discovery datą ir kategorizuoti į du segmentus: „untitled“ ir „selected“. Persiavus į darbinius Saucony Excursion TR12 batus ir per beveik nebeveikiančią Denon DSB250BT Bluetooth kolonėlę pasileidus į Youtube įkeltą Grand Theft Auto: San Andreas žaidime esančio radijo K-Dust garso takelį, pradedami ruošti porėmiai anksčiau užbaigtiems darbams. Šiam tikslui pasitelkiami įvairūs daiktai – plaktukas, ruletė, atsuktuvas, rėžtuvas, gulsčiukas, kampainis taip pat ir DeWALT akumuliatorinių įrankių kolekcija, kurią sudaro DCD800P2T suktukas ir firminis, 30 galvų antgalių rinkinys, taip pat perforatorius DCH133M1, kampinis šlifuoklis DCG405, daugiafunkcinis osciluojantis įrankis DSC356 (dažniausiai naudojamas kaip kaltas), siaurapjūklis DCS334. Po šio darbo eina kitas – kartono plokštumų paruošimas kitos dienos tapymui, prasidedantis nuo Lukas brendo primerio (medium), kurio 2L atskiedžiami su 700ml vandens. Šis gruntavimo mišinys voluojamas ir paliekamas džiūti. Taip apdorotas kartonas, PH2 gipskartonio medsraigčiais Haus Halt įsukamas į ant sienos pritvirtintą presuotų pjuvenų plokštę. Vėliau ruošiami darbo įrankiai: paletė – į molinį dubenį maišomi dažai iš nuo studijų Vilniaus dailės akademijoje likusios Saint Petersburg Master Class aliejinių dažų tūbelės su Lamp Black, pačios juodžiausios juodos, pigmentu (mišinys taip pat įprastai paliekamas per naktį apdžiūti); teptukai Rembrandt (24, 20 ir 16 dydžių), pasižymintys ypač tinkamu tvirtumu ir patvarumu, geru dažo paskirstymu, modifikuojami jų šerius iš karto nukerpant iki pusės. Nepanaudotu kartonu uždengiami studijos langai su vaizdu į Lietuvos kultūros tarybos būstinę, kompiuteris prijungiamas prie Epson EB-E20 projektoriaus, jis nukreipiamas į baltą plokštumą, kuri apšviečiama anksčiau atrinktais motyvais ir pradedama kasdienė, mazolius ant rankų paliekanti dažo įtrynimo procedūra.“
Tekstas Linas Bliškevičius
Kuratorius Linas Bliškevičius
Garso menininkė Milda Ambrožaitė
Šviesų dailininkas Adomas Kaikaris
Parodos partneriai / rėmėjai: UAB „Pro Kapital Vilnius Real Estate“
Fotografijos: Andrej Vasilenko