Jogintė Bučinskaitė. „Individualūs apsisprendimai ir gestai yra svarbūs”

2022 m. vasario 26 d., Šeštadienis
Straipsnio autorius: Jogintė Bučinskaitė

Tokių brutalių įvykių akivaizdoje meno ir kultūros procesai įgyja kažkokias farmakono savybes. Viena vertus tvirtinama, kad gydo ir ramina, ugdo atsparumą, jautrumą ir nuovoką, padeda išlaikyti sveiką protą. Kita vertus, trapioje gyvybės ir mirties akimirkoje, įtemptoje moralinių ir etinių pasirinkimų situacijoje, šios srities prioritetizavimas labai lengvai gali virsti ciniškos laikysenos forma. Jau nekalbu apie visas minkštas ir emocijų degalais varomas galias, kuriomis nesunku dezinformuoti ar padėti skleisti propagandą.

Nepaisant to, kultūra taip pat yra verslas, darbas ir didelė jėga, reikalaujanti įgūdžių, palaikoma tarptautinių mainų ir įvairiausių resursų, tarp jų – ir finansinių. Tad bene vieningai reikalaujant Rusijai, Putinui ir jo žmonėms taikyti griežčiausias ekonomines sankcijas, kultūros lauko dalyviai, mano galva, taip pat nuo šiol turės prisiimti atsakomybę principingai ir griežtai kvestionuoti, domėtis ir nebijoti suabejoti finansavimo šaltiniais tų renginių ar procesų, kuriuose dalyvauja ir lankosi, tų kultūros ir meno žiniasklaidos priemonių, kurias skaito ir kurioms siunčia savo informaciją. Nemanau, kad šioje srityje turėtų būti taikomos kokios nors išlygos. O jei ir gali, ką reikš vienokie ar kitokie pasirinkimai ir reakcijos bendrame esamų ir būsimų įvykių fone? Kaip, pavyzdžiui, turėtume ir turėsime vertinti kaimyninėje Rygoje vieno iš turtingiausių Rusijos žmonių, oligarcho, „Alfa-bank“ vadovo Piotro Aveno planuojamą įsteigti privatų muziejų? Manau, kad geriau jau mažiau muziejų, nei statomi nešvariomis rankomis ir pinigais.

Individualūs apsisprendimai ir gestai yra svarbūs. Jie neša žinią ir formuoja nuomonę apie mažas bendruomenes ir dideles šalis – ir atvirkščiai. Todėl nelaukiant iš viršaus nuleistų sprendimų ir reputacijos kvestionavimų, tikėčiausi aktyvaus, nuolat palaikomo sąmoningumo ir asmeninių ryšių su Rusija persvarstymo, kartu išlaikant pagarbą visiems, nepritariantiems tos šalies politikai piliečiams ir tautiečiams, menininkams ir kultūros darbuotojams. Užduotis sunki, bet, atrodo, kad šis laikas pats to reikalauja. Labai norėčiau, kad Rusijos paviljoną Venecijos bienalėje šiemet sutikęs kuruoti lietuvis kuratorius Raimundas Malašauskas priimtų garbingą Ukrainą, Lietuvą ir Europos saugumą palaikantį sprendimą pirmiau, nei pati Bienalė atšauks visą paviljoną. Kol kas sunku tikėti, kad menas tokiomis aplinkybėmis gali išgelbėti pasaulį, tai gal geriau jo tokiais būdais ir negelbėti, nebent galime į didelius ir švarius muziejus bei galerijas priimti karo pabėgelius. Ar galime?

Jogintės Bučinskaitės komentaras apie įvykius, publikuotas kaip pranešimas Facebook vasario 25 d. 

Straipsnio autorius:
Jogintė Bučinskaitė – kultūros žurnalistė, tekstų autorė, šiuolaikinio meno kritikė, Lietuvos kultūros tyrimų instituto menotyros doktorantė. Domisi praktinėmis ir teorinėmis meno komunikacijos sąveikomis, šiuolaikinio meno reprezentacija. Baigė žurnalistikos ir kultūros vadybos bei politikos studijas. Dirbo Lietuvos nacionalinėje televizijoje, dėstė Vilniaus dailės akademijoje, yra kuravusi parodas, simpoziumus, redagavusi ir sudariusi leidinius. Prisideda prie įvairių šiuolaikinio meno ir kino projektų komunikacijos, tarp jų – Vilniaus galerijų savaitgalis, Tarptautinis Vilniaus kino festivalis „Kino pavasaris“, „Auksinį liūtą“ 58-ojoje Venecijos bienalėje pelnęs Lietuvos paviljonas, Lietuvos paviljonas 17-ojoje Venecijos architektūros bienalėje.

Komentarai

  1. Anders Kreuger

    Tik vakar vakare sužinojau, kas per žmonės iš tiesų stovi už Rusijos paviljoną Venecijoje. Oficialus bienalės sarašas teigia, kad kuratorius, tai – mūsų visų gerai pažįstamas Raimundas Malašauskas, ir kad jo komisarė – tokia Anastasia Karneeva.

    O kas ji? Ogi buvusio FSB generolo Nikolajaus Volobujevo dukra, ir taip pat firmos Smart Art bendrasavininkė su tokia Ekaterina Vinokurova.

    O kas Vinokurova? Pasirodo, kad tai tik viena jos pavardžių. Kita – Lavrova. Taip, Rusijos užsienio reikalų ministro Sergejaus Lavrovo dukra.

    Galbūt čia viena iš priežasčių, kodėl vis dar laukiame žodžio iš Raimundo, kas vid dėlto bus su juo dalyvavimu šiame projekte, ir ar paviljonas iš vis bus atidaromas šiais “ypatingos karinės operacijos” metais?

    Buvau naivus, nesigilinau į paviljono peripetijas. Bet pasirodo, kad nėra taip sunku surasti šią informaciją. Užtenka nueiti čia: https://pavilionrus.com/en/people/smart-art

    Ir ten štai kas parašyta angliškai (ir rusiškame variante tas pats):

    Smart Art is an art production and exhibition company established in 2016 by Anastasia Karneeva and Ekaterina Vinokurova, collectors and art patrons. Smart Art invests in Moscow’s local art scene and fosters its development in close collaboration with artists, institutions, collectors, and the community. Acting as a cultural institution in its own right, Smart Art accompanies artists through all production stages, from inception to exhibition. Smart Art takes care of fundraising, venue selection, legal backing, establishing contact between collectors and artists, attracting new audiences, and public programming. Smart Art runs a yearly grant program that subsidizes studios, materials, residencies and other practicalities for one of the artists in its portfolio. Its experience includes over 10 successfully produced solo and group shows. Portfolio of artists includes Alexey Buldakov, Alexandra Galkina, Daria Irincheeva, Alexandra Paperno, Anastasia Potemkina, Sergey Sapozhnikov, Sveta Shuvaeva, and Arseny Zhilyaev.

    Along with the development of the local art community, Smart Art sees its mission in the integration of young Russian art into the international art scene. The Russian Pavilion at the Venice Biennale is the most influential global platform that allows artists to participate in the international cultural discourse. As the official operator of the Pavilion for the next ten years, Smart Art aims to provide it with a much-needed long-term strategy. In this capacity, Smart Art is responsible for the Pavilion’s maintenance and exhibition production at the highest standards.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *