Fotoreportažas iš parodos „Time Flies Like an Arrow, Fruit Flies Like a Banana“ Tinos kultūros fonde, Graikijoje
artnews.ltLiepos 27 – Spalio 31 dienomis Tinos kultūros fonde, Kikladų salose (Graikijoje) veikia Valentino Klimašausko kuruota paroda „Time Flies Like an Arrow, Fruit Flies Like a Banana“. Joje savo naujus projektus pristatė kūrėjai dalyvavę Tinos Quarry Platform rezidencijų programoje: Goda Budvytytė, Lorenzo Cirrincione, Dorota Gaweda, Pakui Hardware, Eglė Kulbokaitė, Mikko Kuorinki, Carl Palm ir Jennifer Teets.
Deryboms (skirtoms klimato kaitai, Graikijos skoloms, Viduržemio jūros regiono migrantų krizei – šį sąrašą galime tęsti be galo) skirtas laikas eina į pabaigą. Laikas kažkada buvo matuojamas kaip tekantis vanduo, smėlis, ir, nors jis skriejo kaip strėlė, kartu bėgo ir kaip upė, galimai, kaip smėlio upė. Liečiamasis jūsų planšetinio kompiuterio ekranas, tas, kuris rodo ir kartu eikvoja jūsų laiką, gali būti gaminamas naudojant tą patį smėlį.
Kai apako Argentinos rašytojas Jorge Luis Borges lankė Kairo piramides. Stovėdamas šalia jų, jis pasėmė saują smėlio ir prasijojo jį pro savo pirštus. Paklaustas ką daro, jis atsakė: „Keičiu Saharą“. Panašiai kaip internetas ar kitos struktūros, susidedančios iš milžiniško kiekio informacijos ar medžiagos, dykuma ar vandenynas neturi nei pradžios, nei pabaigos ir gali būti įvardinti kaip hiperobjektai, kaip kad juos pavadino Timothy Morton. Anot jo, hiperobjektai, pavyzdžiui, globalinis atšilimas, polistirolo putos ar radioaktyvus plutonis, yra taip plačiai paplitę erdvėje ir laike, kad šie peržengia erdvėlaikio ribotumą. Gyvendami kartu su, tarp ar jau minėtų hiperobjektų viduje taip, kaip planktonas gyvena vandenyne, arba kaip smėlis teka dykumoje ar kažkieno delne, mes taipogi keičiame tikras ir metaforiškas Saharas ir vandenynus, argi ne taip?
Jei jums norisi, dar kitas pavyzdys šauna į galvą – orai. Fizikoje ir kituose moksluose, nelinijine sistema mes vadiname sistemą, kurioje rezultatas nėra tiesiogiai proporcingas sanaudoms. Panašiu būdu, ši paroda buvo kuruojama ar, tiksliau, įtakojama, nelijinės dinamikos veiksnių: dumblių, mielių, kalendoriaus, prieš pat atidarymą tobulą trikampį salos padangėje sudariusių mėnulio, Veneros ir Jupiterio, į krantą įsirėžusio katerio, maudynių marmuro kasyklose, referendumo, ožių poravimosi sezono, vėjo, ir daugelio kitų objektų ar faktorių.
„Prašymas, kad žmonės atsiskaitytų už savo laiką, prilygsta prašymui, kad dreifuojantis planktono fragmentas atsiskaitytų už visą vandenyną. Kaip planktonas supila vandenyną?“ klausia menininkų grupė Raqs Media Collective, kurie tyrinėja laiko savybes bei ekopoetiniais būdais siekia apjungti planktoną ir žmones. Jie tęsia:
Kas yra laikas?
Kas yra laikas šią akimirką?
Laikas, kurį turi renkiesi.
Laikas, kurio tu nesirenki.
Išniręs laikas.
Laikas, kuris atėjo.
Laikas keisti laiką.
Laikas prabėgo.
Laikas atvyko ir prabėgo.
Praskridęs laikas.
Nepatogus laikas.
Tinkamas metas.
Gerai praleistas laikas.
Iššvaistytas laikas.
Keisti laikai.
Atėjo laikas.
Staigiai prabėgęs laikas.
Laikas!
Kas yra laikas?
Žvelgiant iš Niujorko akcijos biržos perspektyvos, kur prekyba vyksta ir žlunga nanosekundžių trukmėje, Tinos Kikladų saloje praleistas mėnuo gali būti prilygintas gerokai ilgesniam laikotarpiui nei mėnuo kur nors kitur. Panašiai, žvelgiant iš planktono perspektyvos, mėnuo, kurį šioje saloje praleido menininkai, gali pralėkti (ar užtrukti) lygiai taip pat greitai kaip nanosekundė Wall stryte.
Rezidencija ir paroda neprašo menininkų ar žiūrovų atsiskaityti už praleistą laiką, tačiau siekia sukurti menines ir poetines jungtis tarp organiška ir neorganiška, dalies ir visumos (planktonas ir vandenynas), bei konstruoja išskirtines perspektyvas, iš kurių mes galime žvelgti į save, panašiai kaip kad šioje parodoje matome erdvėlaikį iš roplio, paskutinio referendumo balsavimo lapelio, ar nemirtingos medūzos Turritopsis dohrnii perspektyvų.
Organizatoriai: Tinos Quarry Platform rezidencijų programa ir Tinos kultūros fondas.
Išsamų parodos pristatymą anglų kalba galima parsisiųsti čia.
Parodos Time Flies Like an Arrow, Fruit Flies Like a Banana vaizdas Tinos kultūros fonde, Graikijoje, 2015
Parodos Time Flies Like an Arrow, Fruit Flies Like a Banana vaizdas Tinos kultūros fonde, Graikijoje, 2015
Parodos Time Flies Like an Arrow, Fruit Flies Like a Banana vaizdas Tinos kultūros fonde, Graikijoje, 2015
Pakui Hardware, Mei Piech Chi. Dionyssos kasyklos marmuras, Tinos salos marmuras, trikojis, Nike sportinis krepšys, įvairūs audiniai, 2015
Mikko Kuorinki, Žodžiais marmuro meistrui, puodžiui ir audėjai apibūdinti objektai, 2015. Bendradarbiaujant su Giorgos Agallou (marmuras), Bernhard Aicher (keramika), Ekaterini ir Marietta (staltiesė)
Mikko Kuorinki, Žodžiais marmuro meistrui, puodžiui ir audėjai apibūdinti objektai, 2015. Bendradarbiaujant su Giorgos Agallou (marmuras), Bernhard Aicher (keramika), Ekaterini ir Marietta (staltiesė)
Mikko Kuorinki, Žodžiais marmuro meistrui, puodžiui ir audėjai apibūdinti objektai, 2015. Bendradarbiaujant su Giorgos Agallou (marmuras), Bernhard Aicher (keramika), Ekaterini ir Marietta (staltiesė) (detalė)
Mikko Kuorinki, Žodžiais marmuro meistrui, puodžiui ir audėjai apibūdinti objektai, 2015. Bendradarbiaujant su Giorgos Agallou (marmuras), Bernhard Aicher (keramika), Ekaterini ir Marietta (staltiesė) (detalė)
Pakui Hardware, Toop Toop Toop.ppt. Power Point prezentacija, 2015
Dorota Gaweda, Turritopsis dohrnii. Cementas, augalai, Coca Cola gėrimas, 2015
Jennifer Teets, Sūrio aplinkybė (Tinos). Sūris, pėdkelnės, kaspinas, šluotkotis, įspaudas, pinti nendriniai Tinos krepšiai, 2015
Jennifer Teets, Sūrio aplinkybė (Tinos). Sūris, pėdkelnės, kaspinas, šluotkotis, įspaudas, pinti nendriniai Tinos krepšiai, 2015 (detalė)
Jennifer Teets, Sūrio aplinkybė (Tinos). Sūris, pėdkelnės, kaspinas, šluotkotis, įspaudas, pinti nendriniai Tinos krepšiai, 2015 (detalė)
Parodos Time Flies Like an Arrow, Fruit Flies Like a Banana vaizdas Tinos kultūros fonde, Graikijoje, 2015
Carl Palm, I CAN‘T SEE WHY NOT SAID THE SNOWBLIND SHISHA CHAIN-CHOKING SEASHELL SHELLY SCHUMACHER & CHILLELY SHIVERED HER SHOESHINED SCHOTTISCH SHOULDERS SHABBYCHICLY IN A CHILLAXED SHANGHAIAN CHIMICHURI SHELTER. Audinys, 2015
Lorenzo Cirrincione, Heures sans soleil. Baltas marmuras, elektros lemputė “Rough Service Special”, 75 W, 2015
Pakui Hardware, Mei Piech Chi. Dionyssos kasyklos marmuras, Tinos salos marmuras, trikojis, Nike sportinis krepšys, įvairūs audiniai, 2015
Pakui Hardware, Mei Piech Chi. Dionyssos kasyklos marmuras, Tinos salos marmuras, trikojis, Nike sportinis krepšys, įvairūs audiniai, 2015 (detalė)
Pakui Hardware, Mei Piech Chi. Dionyssos kasyklos marmuras, Tinos salos marmuras, trikojis, Nike sportinis krepšys, įvairūs audiniai, 2015 (detalė)
Eglė Kulbokaitė, Hypersea I // To escape the banal-terrestrial like angels. Žalias marmuras, mastika (pistacijų medžio sakai), 2015
Eglė Kulbokaitė, Hypersea I // To escape the banal-terrestrial like angels. Žalias marmuras, mastika (pistacijų medžio sakai), 2015
Parodos Time Flies Like an Arrow, Fruit Flies Like a Banana vaizdas Tinos kultūros fonde, Graikijoje, 2015
Parodos Time Flies Like an Arrow, Fruit Flies Like a Banana vaizdas Tinos kultūros fonde, Graikijoje, 2015
Dorota Gaweda, Turritopsis dohrnii. Cementas, augalai, Coca Cola gėrimas, 2015
Dorota Gaweda, Ophidians. Marmuras, 2015
Dorota Gaweda, Ophidians. Marmuras, 2015 (detalė)
Parodos Time Flies Like an Arrow, Fruit Flies Like a Banana vaizdas Tinos kultūros fonde, Graikijoje, 2015
Lorenzo Cirrincione Heures sans soleil. Spinta, mokykliniai vadovėliai, mokomoji medžiaga, rinkimų sąrašų rinkinys (?–1969–?), rasti buvusioje Isternijos kaimo mokykloje, Tinos saloje. Raktų pakabukas, archyvinės dulkės, 2015
Lorenzo Cirrincione Heures sans soleil. Spinta, mokykliniai vadovėliai, mokomoji medžiaga, rinkimų sąrašų rinkinys (?–1969–?), rasti buvusioje Isternijos kaimo mokykloje, Tinos saloje. Raktų pakabukas, archyvinės dulkės, 2015
Nuotraukos: Natasha Papadopoulou