.
2012    06    05

Festivalyje „Kaunas mene: kalbėjimasis“ - Grégoire Fabvre filmo „Passara“ premjera

artnews.lt

Birželio 6 d., trečiadienį, 19:00 val. bare „B. O.“ (Muitinės g. 9, Kaunas) vyks Grégoire Fabvre (FR) filmo „Passara“ premjera. Filmo peržiūra yra viena iš šiuolaikinio meno festivalio „Kaunas mene: kalbėjimasis“ dalių.

„REZIUMĖ 1: Barankosas yra mažas portugalų kaimelis ant Estremadūro ir Andalūzijos regionų sienos. Jame gyvena tiek ispanai, tiek portugalai, kalbantys dialektu, kuriame sumišę abiejų kalbų žodžiai. Nepaisant geografinės padėties ir istorijos, šie gyventojai niekuomet nebuvo užsidarę uždaros bendruomenės identitete. Priešingai, Barankosas yra atsivėrimo ir pasipriešinimo modelis. XX a. bėgyje jo gyventojai priešinosi Salazaro ir Franco režimams: nevengdami kontrabandos, slėpdami persekiojamus respublikonus ir saugodami netipišką koridos tradiciją – tikrąjį jų dvigubo identiteto simbolį.

REZIUMĖ 2: „Passara“ nukelia mus į susitikimą su nepalenkiamu miesteliu – Barankosu ir su barankosiečiais, savitu anklavu tarp Ispanijos ir Portugalijos. Istorija panoro, kad barankosiečiai nieko nedarytų taip, kaip kiti, ir kad šis „kaip niekieno kito“ taptų jų laimės būti bei pavydėtinos harmonijos paslaptimi. Siekdamas perteikti šį meną gyventi, savo filmo siužetą Grégoire‘as Fabvre‘as koncentruoja apie kaimelio šventę, kurios kulminacija yra netipiška korida su mediniais, pakopomis sustatytais suolais, iškylančiais apie centrinę aikštę per kelias valandas ir su smėlio arena, kurios pagrindas išskirstomas kastuvais. Tačiau tikroji filmo tema pasakoja apie ritualų pastovumą, apie jų galią sutelkti bendruomenę, leidžiant jai išlikti savimi, be baimės žvelgiant į praeinančius laikotarpius ir ramiai laikantis ateinančių laikų akivaizdoje.

REZIUMĖ 3: 2009 m. ir 2010 m. rugpjūtį Grégoire‘as Fabvre‘as pasiėmė kamerą bei garso aparatūrą ir išvyko į Portugaliją filmuoti vieno išskirtinio reiškinio bei kito, jam priešingo pavyzdžio. Pirmasis yra Katalonijos ispanų pavyzdys, kur dėl diskutuotinų, su identitetu susijusių priežasčių draudžiama korida. O priešingas pavyzdys – Barankosas ir 2000 jo gyventojų, įsikūrusių ant Ispanijos sienos, kurių specifiškumą išreiškia savita korida ir buliaus mirtis. Ji uždrausta visur už Portugalijos ribų, tačiau čia yra legali po dešimtmečius trukusio tariamo nelegalumo ir visų tebėra priimama. Bandydamas atsakyti į klausimą „kaip ir kodėl barankosiečiai nukauna bulių tokiu būdu“?, filmas „Passara“ toli peržengia anekdotinės istorijos ribas ar paprastą pasakojimą apie koridą. Tradicijos izoliuotumas čia atsiskleidžia ir per atskirą buliaus porūšį – Barankoso bulių, gimusį tarp Andalūzijos, Estremadūro ir Alentecho, ir per išryškinamas šios koridos priežastis, kurias pateisina tam tikros savos istorijos užgaidos. Šis tikslus, detalus, išraiškingų vaizdų kupinas dokumentinis filmas išryškina vienos bendruomenės originalumą, o nufilmuotų interviu dėka jis tampa dar ir pačių barankosiečių susikurtu autoportretu. Tuo būdu filmas atveria giliausias bulių kovų prasmes: jų įsišaknijimą populiarioje kultūrinėje praktikoje ir per tai – jų universalumą.“

– Jacques Durand. Vertė Violeta Krištopaitytė.

Grégoire Fabvre gimė 1979 m. Monpeljė. Įgijo scenos menų diplomą Paulio-Valéry universitete, Monpeljė ir režisūros specialybės magistro laipsnį Tulūzos Aukštojoje audiovizualinėje mokykloje. Dokumentikos pastatymai: Aplink Jautį  (2002), Periferija (2007), Rablė visais pojūčiais (2008, 4 x 52 min), Pedro prisiminimai (2010, 3 x 60 min) ir Passara (2010).

Iliustracijoje: kadras iš filmo „Passara“, Prancūzija/Portugalija, 2010, HDV – 1 h 23 min. Režisūra – Scenarijus – Kamera – Montažas: Grégoire‘as Fabvre‘as. Garsas: Christophe Siutat.