• Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
. PDF
2021    06    30

Dėl „Saulės ir jūros“ italai perkonstravo vieną seniausių teatrų Romoje

artnews.lt

Menininkių Rugilės Barzdžiukaitės, Vaivos Grainytės ir Linos Lapelytės kūrinys „Saulė ir jūra“ sugrįžo į saulėtąją Italiją. Prieš dvejus metus opera-performansas skambėjo Venecijos šiuolaikinio meno bienalėje, o šįkart – Italijos sostinėje, viename seniausių teatrų Romoje „Teatro Argentina“.

 Turą po pasaulį tęsianti „Saulė ir jūra“ birželio 22 – liepos 4 dienomis rodoma ypatingoje vietoje. Operos teatras „Teatro Argentina“ 1731 m. pastatytas priešais seniausią mieste Argentinos bokštų aikštę (it. Largo di Torre Argentina). Pasak legendos, būtent čia 44 m. pr. Kr. nužudytas Julijus Cezaris. Šiame teatre vyko reikšmingiausių operų premjeros, tarp kurių Gioacchino Rossinio „Sevilijos kirpėjas“; taip pat skambėjo naujausi Giuseppe Verdi kūriniai, organizuoti Niccolò Paganini koncertai.

Šįkart uždarydamas pandeminį sezoną teatras virto dirbtiniu paplūdimiu. Specialiai dėl lietuvių kūrėjų operos-performanso išardytos 344 parterio kėdės, o vietoje jų supilta 20 tonų smėlio. Tokios transformacijos „Teatro Argentina“ iki šiol vyko tik du kartus – 1986 m., kai Peteris Brookas čia režisavo „Karmen tragediją“ ir 2000-aisiais, rodant Mario Martone spektaklį „Edipas Re“.

Teatro meno vadovo, režisieriaus Giorgio Barberio Corsetti teigimu, tokia teatro galimybė keistis ir pačiam performansui suteikia naujų prasmių. Pasak jo, „Saulės ir jūros“ kontekste žiūrovai balkonuose primena savotišką daugiabutį, pro kurio langus atsiveria vidinio kiemo vaizdas. „Tai vizionieriškas darbas, – tęsia G. B. Corsetti, – menininkės provokuoja galvoti apie socialines ir ekologines mūsų planetos ypatybes ir problemas, svarsto apie ateities grėsmes, dėl kurių mes, Žemės gyventojai, turime prisiimti atsakomybę. Šis šiandienos atspindys yra įkalintas ir užfiksuotas teatro erdvėje“.

Dėl karantino apribojimų valandos trukmės performansą vienu metu iš puošnių teatro balkonėlių gali stebėti ne daugiau nei 150 žiūrovų. Galimybe Romoje pamatyti Venecijos bienalės „Auksiniu liūtu“ apdovanotą kūrinį pasinaudojo ir Italijos sostinėje viešinti aktorė Tilda Swinton. Po pasirodymo škotų kilmė aktorė gyrė dainininkų balsus ir prasitarė, jog norėtų operą-performansą išvysti ir Edinburge, Škotijoje, kur nuo 1947-ųjų vyksta vienas didžiausių bei svarbiausių tarptautinių menų festivalių „Edinburgh Fringe Festival“.

„Saulė ir jūra“ – jau antrasis R. Barzdžiukaitės, V. Grainytės ir L. Lapelytės kūrinys, skambantis prestižiniame „Teatro Argentina“. 2018-aisiais, Italijoje vykusio Lietuvos menų festivalio „Flux“ metu šiame teatre rodyta menininkių opera „Geros dienos!“.

Operą-performansą „Saulė ir jūra“ svarbu stebėti iš viršaus, todėl išskirtinė kūrinio rodymo sąlyga – specifinė erdvės architektūra. Po pasirodymo Romoje, liepos 17 – 18 dienomis kūrinys bus rodomas 65 kilometrus nuo Berlyno nutolusiame Lukenvalde, kur specialiai šiai progai duris atvers apleistas 1928 m. statybos bauhauzo stiliaus baseino pastatas.

Iliustracijoje: Rugilės Barzdžiukaitės, Vaivos Grainytės, Linos Lapelytės opera-performansas „Saulė ir jūra“, „Teatro Argentina“, Roma, 2021. Operos-performanso organizatorių nuotrauka