Dainos Eičaitės ir Kristinos Žalytės paroda „Suvaidintos radybos“ KKKC Parodų rūmuose
artnews.lt
Iki rugpjūčio 24 d. KKKC Parodų rūmuose (Didžiojo Vandens g. 2, Klaipėda) veikia Dainos Eičaitės ir Kristinos Žalytės paroda „Suvaidintos radybos“.
Paroda „Suvaidintos radybos“ – bendra mados dizainerės ir tyrėjos Dainos Eičaitės bei tarpdisciplininės menininkės Kristinos Žalytės instaliacija, nagrinėjanti funkcijos ir sakralumo, puošnumo ir paprastumo, vartojimo ir pervartojimo, autentiškumo ir klastotės santykius. KKKC Fachverko ir konferencijų salės erdvėse kūrėjos kviečia į jautrią ir provokuojančią utopiją, kurioje sugretinami daiktas ir tikėjimas, ir kurioje amatas, dizainas ir šiuolaikinis menas egzistuoja lygiagrečiai.
Parodos erdvėje tarsi archeologinėje radimvietėje išdėstyti Kristinos Žalytės sukurti indai, strategiškai suberti „žvyro piešiniai“ ir procesijų įkvėpti altorėliai. Žvyras, efemeriška ir biri medžiaga, čia tampa nuoroda į suklastotą archeologinį procesą. Tačiau kruopštus, apgalvotas jo supylimas liudija ne atsitiktinumą, o trapią, sąmoningai palaikomą tvarką.
Šalia šių objektų eksponuojami Dainos Eičaitės tekstilės darbai – iš moheros kvadratėlių sukonstruoti rūbai bei prikelti naujam gyvenimui kašmyro megztiniai. Šie perdirbti drabužiai imituoja šiuolaikinę „kasinėjimo“ formą – paieškas fizinėse ir virtualiose dėvėtų drabužių krūvose. Pats taisymo, adymo procesas virsta garbinimo ritualu.
Skirtingi instaliacijos segmentai – megzti, skulptūriniai, suberti – susijungia į bendrą visumą. Vis dėlto, ši visuma nesistengia apgauti žiūrovo, kurdama monolitinės vienovės įspūdį. Priešingai, ji sąmoningai išlaiko trapumo pojūtį, tarsi vos laikytųsi, kviesdama apmąstyti būties ir buities fragmentiškumą, daiktus, jų istorijas ir kasdienybės sakralumą.
Kristina Žalytė (gim.1993) – tarpdisciplininė menininkė, 2017 m. baigė tapybos ir grafikos bakalauro (turi garbės laipsnį) studijas Glazgo menų mokykloje, Jungtinėje Karalystėje, taip pat 2024 m. amatų mokykloje „Sodžiaus meistrai” įgijo staliaus-dailidės profesinę kvalifikaciją. 2024 m. skirta Lietuvos kultūros tarybos stipendija.
Menininkė tyrinėja santykį tarp įgūdžio ir spontaniškumo, ieško sąveikos taškų tarp amato, etnografinių motyvų bei šiuolaikinio meno. Ją domina individo ryšys su kolektyvine atmintimi, buities sakralumu, taip pat pažeidžiamumas, širdgėla bei kasdienybės pranašystės. Menininkė kuria pasitelkdama keramiką, tapybą, medį, piešinį, performatyvų meną, vokalą bei tekstą. Šiuo metu K.Žalytės kūryboje dominuoja archeologijos, radinio, ritualo, stabmeldystės temos, menininkė kuria remdamasi etnografijos, liaudies amatų nuorodomis, derina jas su šiuolaikinio žmogaus pajauta. K.Žalytės piešiniuose, tapybos darbuose vyrauja ekspresyvūs, dažnai autobiografiniai motyvai, siužetai neretai kartojasi, taip kurdami visa apimantį individo mitą.
Daina Eičaitė (gim. 1993) – jaunosios kartos mados dizainerė ir tyrėja, 2016 m. baigė mados dizaino bakalauro studijas Noridžo menų universitete, Jungtinėje Karalystėje. 2021 m. įkūrė tvarios mados dizaino eksperimentą – projektą „So far a gardener“ (liet. „Kol kas dar sodininkas“), kuriame puoselėja praktikoje Jungtinėje Karalystėje, Belgijoje ir Lietuvoje įgytas lėtos mados metodikas.
Įvairios gamtos išraiškos ir organiškos formos, sociologiniai ir politiniai visuomenės procesai tampa dizainerės įkvėpimo šaltiniu. Savo kūryboje D. Eičaitė tyrinėja primityvumo, rūpesčio, žaidimo ir tvarumo temas. Vartotojų edukacija ir tvarios mados estetikos puoselėjimas – pagrindiniai kūrėjos dizaino praktikos kūrybiniai uždaviniai.
Grafinis dizainas: Joana Siniavskaja
Organizatorius: Klaipėdos kultūrų komunikacijų centras
Fotografijos: Donatas Vaičiulis




















