Beatričės Mockevičiūtės ir Gintauto Trimako paroda „Melsva / Blueish“
artnews.ltIki sausio 3 d. projektų erdvėje „Swallow” (Vitebsko g. 23, Vilnius) veikia Beatričės Mockevičiūtės ir Gintauto Trimako paroda „Melsva“. Parodos kuratorius – Audrius Pocius.
Dėl šalyje paskelbto visuotinio karantino viešas parodos atidarymas ar kiti renginiai fizinėje ekspozicijų erdvėje organizuojami nebus, tačiau tikimasi, jog parodą bus galima aplankyti karantinui pasibaigus. Parodos atidarymo dieną bus pristatytas video siužetas, kuriame bus plačiau pristatomi kūriniai ir kalbinami jų autoriai. Parodos eigoje taip pat bus skelbiamas ekspoziciją lydintis foto ir video turinys.
„Melsva“ – tai dviejų autorių, Beatričės Mockevičiūtės ir Gintauto Trimako, paroda, kurios sumanymas kilo 2019 m. vasaros pradžioje bestebint, kaip plieniniame ŠMC kieme eksponuojamo „Asuko“ paviršiuje atsispindi iš lėto slenkantis dangaus skliautas. Ši perdėm laisva ir atsitiktinė asociacija su G. Trimako fotografijomis iš ciklo „Miestas kitaip“ tąkart tapo akstinu susimąstyti apie šių kūrėjų darbų santykį. Minėtas lengvabūdiškas pastebėjimas ilgainiui atskleidė kurį laiką vykusį kūrybinį pokalbį tarp dviejų menininkų, kurie, net ir priklausydami skirtingoms kartoms bei pasižymėdami savitomis meninėmis raiškomis, dalijasi gimininga kūrybine „klausa“; gimininga, tačiau netapačia ,– autorių kūrybas susiejančia veikiau sinkopėmis nei vientisu ritmu.
Abu menininkai savo darbais kuria stebėjimo įrankius ir metodus, skirtus fiksuoti ypatingą šviesos, spalvos bei formos pagavą, suteikiančią šioms savybėms savotišką autonomiją nuo daikto, kuriam jos kitu atveju priklausytų. Sykiu ši pagava savo ruožtu išlaisvinama nuo nerimstančio žmogaus žvilgsnio, daiktus gebančio regėti tik juos apibrėžiant bei suteikiant jiems vardus. Trimako fotografijos neliečia fotografuojamų objektų, nekuria jų interpretacijos, o veikiau paliudija jų nebylų buvojimą, o Mockevičiūtės plieno ir stiklo formomis pagauti saulės atspindžiai netampa atvaizdais – autorė tik paryškina šių atspindžių tranzityvumą, priversdama juos performatyviai pasikartoti. Nors šių pastangų rezultatai – efemeriški, abstraktūs vaizdai – žvelgiant plika akimi gali pasirodyti neprieinami ir tarsi paskendę savo pačių vidujybėje, jie taip pat steigia tam tikrą „čia ir dabar“ būvį, taip priartindami ir atskleisdami tuos pasaulio aspektus, kurie kasdienėje žiūroje ištirpsta ir lieka nebylūs. Trimakui fotografijos technika yra būdas iškelti į paviršių tai, kas patyrime negali būti redukuota į technologiją, o Mockevičiūtė šviesos ir architektūros santykyje atsitiktinai pasitaikiusiems atspindžiams suteikia subjektyvių savybių, tarsi siūlydama jiems patiems atmerkti akis. Taigi, iš skirtingų pusių kalbinami daiktai šių menininkų kūriniuose prabyla apie tai, kas nežmogiška, kas kasdienybėje nejučia dalyvauja tarsi kita atvaizdo pusė ar jos negatyvas, savo ruožtu įgydami gamtai būdingų savybių.
Taip parodoje eksponuojami kūriniai netiesiogiai persipina su dangaus skliauto ir jo negatyvo motyvais, tarp kurių balansuoja gaudydami šviesą bei ją sugerdami fotopopieriuje ar fiksuodami akimirkai žybtelėjusius jos atspindžius. Kol parodų erdvės langus dengianti Mockevičiūtės instaliacija skaido dienos šviesą, atliepiančią ant galerijos grindų išdėstytus menininkės stiklo darbus, ant tuopa dengtos vakarinės sienos eksponuojama nauja Trimako darbų serija lydi vakarinės saulės kelionę. Parodoje taip pat pristatomos anksčiau viešai nerodytos Trimako interjero fotografijos ir Mockevičiūtės akvarelės, o laikui bėgant ekspozicija pasipildys naujais, jau pačioje parodų erdvėje sukurtais kūriniais.
Idėjos parodos ekspozicijai: Laura Kaminskaitė.
Grafinis dizainas: Vytautas Volbekas.
Tekstų redagavimas ir vertimas: Alexandra Bondarev.
Parodos instaliavimas: Jokūbas Adamonis, Jurgis Paškevičius.
Video turinio režisūra ir produkcija: Jokūbas Čižikas, Milda Januševičiūtė.
Fotografija: Visvaldas Morkevičius.
Paroda: Melsva, Swallow, Vilnius, 2020
Paroda: Melsva, Swallow, Vilnius, 2020
Paroda: Melsva, Swallow, Vilnius, 2020
Gintautas Trimakas, želatininis lument printas (fragmentas), 18 x 18, 2020
Gintautas Trimakas, sidabro želatininis negatyvas, 40 x 30, 2012
Paroda: Melsva, Swallow, Vilnius, 2020
Gintautas Trimakas, lumen printas, 28 x 28, 2019; lumen printas, 28 x 28, 2018, Vilnius
Gintautas Trimakas, išlankstytas želatininis lumen printas, 18 x 18, 2020; išlankstytas želatininis lumen printas, 28 x 28, 2020
Gintautas Trimakas, lumen printas, 28 x 28, 2018
Paroda: Melsva, Swallow, Vilnius, 2020
Gintautas Trimakas, lumen printas, 28 x 28, 2019
Gintautas Trimakas, tiesioginis pozityvas, 18 x 18, 2019
Beatričė Mockevičiūtė, Blueish, popierius, 4800 x 3750 mm, 2020
Beatričė Mockevičiūtė, Blueish, popierius, 4800 x 3750 mm, 2020
Beatričė Mockevičiūtė, Blueish 8, stiklas, šviesa, 700 x 420 mm, 2020
Beatričė Mockevičiūtė, Blueish 8, stiklas, šviesa, 700 x 420 mm, 2020
Beatričė Mockevičiūtė, Blueish 8, stiklas, šviesa, 700 x 420 mm, 2020
Beatričė Mockevičiūtė, Blueish 8, stiklas, šviesa, 700 x 420 mm, 2020
Beatričė Mockevičiūtė, Blueish 8, stiklas, šviesa, 700 x 420 mm, 2020
Beatričė Mockevičiūtė, Blueish 8, stiklas, šviesa, 700 x 420 mm, 2020
Beatričė Mockevičiūtė, Blueish 22, akvarelė, 90 x 90 mm, 2020
Beatričė Mockevičiūtė, Blueish 22, akvarelė, 90 x 90 mm, 2020