. PDF
2011    04    04

Audronės Vaupšienės paroda „Trys istorijos“ Jono Meko vizualiųjų menų centre

artnews.lt

 

Balandžio 7 d., ketvirtadienį, 18 val. Jono Meko vizualiųjų menų centre (Gynėjų g. 14, Vilnius) atidaroma personalinė Audronės Vaupšienės paroda „Trys istorijos“. Parodos kuratorius: Simon Rees.

Parodos „Trys istorijos“ kūriniai nagrinėja sudėtingą atminties ir troškimo vaizdavimą bei jo nevienareikšmišką santykį su asmenine ir kolektyvine atmintimi. „Ekshumacijos“ (2010) ciklą sudaro senų kapinių antkapius puošiančių juodai baltų fotografinių amuletų reprodukcijos. Šis darbas byloja fotografijos ir mirties santykį, trapią ribą tarp akimirkos sunaikinimo ir jos išsaugojimo amžinybei, gyvosios atminties pakeitimą fotografiniais prisiminimais.

Ilgą vaikų ir kalinių fotografavimo istoriją Audronė Vaupšienė realizuoja dviem kitais parodos darbais – „Instrukcija“ (2010) ir „Kalinys“ (2010). Abiem atvejais sunku įvertinti, kiek menininkė ir fofotechnika jos rankose manipuliuoja savo palyginti bejėgiu vaizdavimo objektu. Žiūrovas suvokia, kad berniukas „Instrukcijos“ (2010) nuotraukose ir video projekcijoje veikia kaip menininkės partneris, o jo atliekami pratimai yra savidrausmės (ir išvykusios motinos ilgesio) forma. Tuo tarpu buvusiam nuteistajam kūno judesio kontrolės ir savojo „aš“ praradimas yra toks įprastas, kad kūrinyje „Kalinys“ (2010) jis be paliovos vaiposi prieš objektyvą. Apgaulinga jo asmenybės projekcija, kuri panaši į daugybės kitų kalinių nuotraukas, patvirtina ir sustiprina netekties pojūtį: jis nenori būti savimi ir tiki, kad fotoaparatas yra deus ex machina (lot. dievas iš mašinos).

„Trys istorijos“ žymi Audronės Vaupšienės sugrįžimą į šiuolaikinio meno sritį. Pastarąjį dešimtmetį menininkė – kaip ir daugelis jos kolegų – dirbo komercinės ir mados fotografijos srityje (tai lėmė situacija Lietuvoje, kur dėl ekonominės realybės dar tik pradeda formuotis meno rinka, privataus ir viešojo meno rėmimo sistemos). Iki tol Audronė Vaupšienė dalyvavo Tarpdisciplininio meno kūrėjų sąjungos veikloje, kuria aktyviai priridėjo prie šiuolaikinio meno raidos Lietuvai atkūrus nepriklausomybę. Menininkė dalyvavo ne vienoje parodoje Vilniaus Šiuolaikinio meno centre (ŠMC), kūrė darbus ir projektus viešosioms erdvėms.

Fotomenininkė Audronė Vaupšienė išlaikė artimus bendradarbiavimo ryšius su žinomiausiais Lietuvos šiuolaikinio meno kūrėjais ir dabar pati grįžta į jų gretas.

Paroda veiks iki gegužės 14 d., jos metu bus pristatytas spalvotas Audronės Vaupšienės darbų katalogas, rengiamos šios diskusijos su meno ekspertais:

Balandžio 8 d., 17 val.
Menininkės Audronės Vaupšienės ir parodos kuratoriaus Simono Reeso diskusija.

Balandžio 9 d., 13 val.
Pokalbis su Lietuvos meno istorike ir meno apžvalgininke Agne Narušyte.

Balandžio 16 d., 13 val.
Pokalbis su britų menininku, menotyrininku ir meno apžvalgininku Davidu Campany.