Anton Roland Laub paroda „Mobilios bažnyčios“ Kauno fotografijos galerijoje

2020 m. kovo 25 d., Trečiadienis
Straipsnio autorius: artnews.lt

Dviejose serijose, pristatomose Sonios Voss kuruotoje parodoje, Rumunijoje gimęs fotografas Anton Roland Laub tiria Nicolae Ceaușescu politinį ir kultūrinį paveldą.

Mobilios bažnyčios (2017)

Devintojo dešimtmečio Bukareštas. Rumunijos sostinėje Nicolae Ceaușescu „sistematizacijos“ programa pasiekė įkarštį: trečdalis istorinio centro buvo nugriauta siekiant sukurti daugiau erdvės iškilsiantiems impozantiškiems rūmams ir plačioms gatvėms, skirtoms šlovinti režimą. Nepaisant Ceaușescu užsispyrėliškos paniekos bažnyčioms, šio tiek neįtikėtino, kiek ir absurdiško proceso metu septynios išsaugotos: jos buvo perkeliamos nuo pamatų ant bėgių, tuomet nuvežamos ir paslepiamos už blokinių gyvenamųjų namų. Kiti religiniai pastatai, pavyzdžiui, Didžioji lenkų sinagoga, užstoti socialistinių konstrukcijų. Išnykę iš plataus miestovaizdžio, tačiau įsiterpę tarp heterogeniškų Bukarešto urbanistinių elementų, šie pastatai iki šiol tęsia slaptus gyvenimus.

„Mobilios bažnyčios“ – svarbus tyrimas, apimantis fotografijas ir archyvinę medžiagą, atskleidžia mažai žinomą, bet stebinančią politinę ir urbanistinę Rumunijos istoriją. Šis fotografo atliktas kaukės nuėmimo veiksmas taip pat nukreipia į platesnę šios šalies praeities permąstymo problemą – procesą, kurio imtis šalyje vis dar vengiama, tačiau būtina.

Šiai serijai skirtą knygą (angl. pavadinimas Mobile Churches) išleido Kehrer Verlag (Heidelbergas, Vokietija). Knygos maketas pateko į finalinius sąrašus konkursuose „Luma Rencontres Dummy Book Award“, „Les Rencontres de la Photographie“, Arlis, 2017 m., „Unseen Dummy Award“, festivalį „Unseen“, Amsterdamas 2017 m.

Paskutinės Kalėdos (2018–2019)

Rumunijos kelias demokratijos link prasidėjo praėjus vos mėnesiui po Berlyno sienos griuvimo. Prasidėjo ne taikiai, o kruvinai malšinamomis demonstracijomis. Valstybės pokyčius taip pat pažymėjo prieštaringai vertinamas teismo procesas prieš diktatorių porą Nicolae ir Eleną Ceaușescu, vykęs 1989 m., Kalėdų dieną, karinės bazės biure nr. 3 (Birou 3). Teismo procesas truko tik 55 minutes, nuosprendis – 1 minutę 44 sekundes, o egzekucija – trumpiau nei 10 minučių. Nutarimas dėl tribunolo sudarymo buvo pasirašytas gruodžio 27 d., Tuo metu pora jau buvo mirusi prieš dvi dienas.

Tų žiaurių dienų įvykiai išlieka apgaubti paslapties ir intrigos, keliančių klausimą: ar tai buvo žmonių sukilimas, ar inscenizuotas coup d’état?

Korupcija Rumunijoje kyla ne tik dėl „pavogtos Revoliucijos“, bet ir dėl tylos sienos, kuri 30 metų užtveria kelią teisingumui.

Anton Roland Laub gimė ir užaugo Bukarešte, 2000 m. persikėlė į Vokietiją, kur mokėsi Naujojoje fotografijos mokykloje ir Weissensee meno mokykloje Berlyne. Urbanistikos gvildenama Naujausioji Bukarešto istorija ir Ceaușescu diktatūros stigmos yra viena pagrindinių jo, kaip fotografo, nagrinėjamų temų.

Sonia Voss yra kuratorė ir tekstų autorė. Naujausi jos projektai: Sophie Calle. Beau doublelé „Monsieur le marquis!“, Chasse et la Nature muziejus, Paryžius, 2015–2016 m., „Restless Bodies. Rytų Vokietijos fotografija 1980–89“, Rencontres de la Photographie, Arlis 2019 m., Isabelle Le Minh, Alfred Ehrhardt „Cristal réel“, Goethe institutas, Paryžius, 2019, Alfred Ehrhardt Stiftung, „Berlin 2020“, Anton Roland Laub „Mobilios bažnyčios“, Paryžius, Berlynas, Arlis, Bukareštas…

Paroda veikė: vasario 13 – kovo 13 d.

Parodos kuratorė Sonia Voss.

Informacija apie naujas Kauno fotografijos galerijos parodas ir renginius bus skelbiama www.kaunasgallery.lt.

Parodos dokumentacija: Emilija Jonaitytė.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *