Antanas Sutkus vs. Ugnius Gelguda

2008 m. spalio 31 d., Penktadienis
Straipsnio autorius: artnews.lt

Vienoje parodoje susipina dviejų kartų erdvėlaikiai – žymaus fotografo Antano Sutkaus kūrybos retrospektyva Žmonės ir šiuolaikinio menininko Ugniaus Gelgudos audiovizualinė instaliacija Trintis. Šių autorių jungtį inspiravo viena fotografijos klasiko 1964 m. Vilniuje sukurta fotografija Keltas „Antakalnis – Žirmūnai“, kurios herojais tapo jaunojo kūrėjo tėvai. Dviejų menininkų skirtingi žvilgsniai į socialinę aplinką išryškina besikeičiantį santykį su realybe. Jų sutikti bevardžiai herojai iškyla ir čia pat ištirpsta pilkų šiokiadienių rutinoje, nepalikdami jokių įsimintinų istoriniam laikui ženklų, tačiau ta nugyventos būties „masė“ niekur nedingsta, ji įsilieja į dabartį kaip pamatinė sąlyga, sukeldama „trintį“ naujame erdvėlaikyje.

Antano Sutkaus retrospektyvinė paroda Žmonės

Antano Sutkaus fotografijos atspindi sudėtingiausią istorinių virsmų – atlydžio, stagnacijos, pertvarkos, atgimimo – epochą. Jo savita ir vientisa kūryba išreiškia archetipinę pasaulėjautą, giluminiais saitais susietą su savo bendruomene. Nuo 1959 m. kurdamas didžiąją seriją Lietuvos žmonės autorius žvelgė į pasaulį kaip į unikalią duotybę – fotografui pasaulis yra ne abstrakti substancija, o kasdienis gyvenimas tarp pažinių reikšmių, kurių centre visada išlieka žmogus. Autorius į fotografiją perkelia abipusiu atvirumu pagrįstas situacijas, pabrėždamas, kad visas žmogaus laikas yra gyvybiškai būtinas alsavimas, todėl jame nėra neesminių, nevertingų, neįdomių momentų. Svarbi kiekviena akimirka, reikšmingas kiekvienas sutiktas gatvėje.

Antanas Sutkus (g. 1939) yra vienas žymiausių pasaulyje lietuvių fotografų, modernios lietuvių fotografijos pradininkų, Lietuvos fotomenininkų sąjungos steigėjų ir jos vadovų, Nacionalinės premijos laureatas. Per penkiasdešimt kūrybos metų autorius surengė šimtus autorinių parodų, nuolat kviečiamas dalyvauti prestižiniuose tarptautiniuose projektuose (vienas paskutiniųjų – 2008 m. Londone Tate Modern surengta paroda Street & Studio). Menininko kūriniai saugomi garsiausiose pasaulio meno ir kultūros saugyklose, tarp jų – Lietuvos dailės muziejuje, Nacionalinėje bibliotekoje Paryžiuje, Tarptautiniame fotografijos centre Niujorke, Drezdeno meno galerijoje, Viktorijos ir Alberto muziejuje Londone, Stokholmo moderniojo meno muziejuje.

Ugniaus Gelgudos audiovizualinė instaliacija Trintis

Ugnius Gelguda, fotografijų objektu taip pat pasirinkęs anoniminius praeivius, išreiškia tipišką šiuolaikinio didmiesčio gyventojo poziciją – susvetimėjimą ir uždarumą. Menininkas nesistengia dokumentuoti ir įamžinti savo aplinkos ar įvykių, priešingai, fotoaparato blykste autorius „išdegina“ identifikaciją at/vaizde. Fotografija jam – subjektyvi santykio su erdve ir laiku refleksija. Autoriaus audiovizualinė instaliacija, integruota į klasiko retrospektyvą, „atakuoja“ ne tik atminties, kaip patirties sankaupos, fenomeną, bet ir fotografijos, kaip tikrovės dokumento, prigimtį. Menininkas, trindamas realybės ir iliuzijos ribas, paneigia fotografijos monumentaliąją funkciją dokumentiškai atspindėti pasaulį.

Ugnius Gelguda (g. 1977) yra vienas ryškiausiai kuriančių šiuolaikinių menininkų, kuriems fotografija yra pagrindinė raiškos priemonė. Nuo 2000 m. autorius aktyviai dalyvauja parodose; jo kūryba yra žinoma bei vertinama tiek Lietuvoje, tiek užsienyje. 2006 m. Gelguda pelnė Lietuvos Kultūros ministerijos apdovanojimą už geriausią profesionalaus menininko debiutą, 2007 m. – Maskvos tarptautinio meno festivalio apdovanojimą už instaliaciją Žalgiris. Šių metų spalį Salamankoje atidarytoje tarptautinėje parodoje Rock my religion jis pristatytas šalia tokių žymių menininkų, kaip Andy Warhol, Yoko Ono, Robert Frank ir kitų.

Parengė Margarita Matulytė

Projektą remia VšĮ „Vilnius – Europos kultūros sostinė 2009“

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *