Andriaus Arutiunian paroda „Counterfates“ LDS meno erdvėje „Medūza“
artnews.ltIki spalio 28 d. LDS meno erdvėje „Medūza“ (Šv. Jono g. 11, Vilnius) veikia pirmoji Lietuvoje rengiama solinė armėnų-lietuvių kilmės menininko bei kompozitoriaus Andriaus Arutiunian paroda „Counterfates“.
Parodoje pristatomi keturi nauji kūriniai veikia kaip „Gharīb“ darbų serijos, pirmąkart rodytos 59-osios Venecijos bienalės Armėnijos pavilnoje, tąsa bei kviečia tyrinėti dirbtinumo ir padirbimo sąvokas per šiuolaikinius ir istorinius garsinius reiškinius. Parodos pagrindą formuoja Arutiunian kūryboje sutinkamos garsinių prieštaravimų, kosmologijų bei alternatyvių žinojimų būtų temos.
Pasak paties A. Arutiunian, „Counterfates“ funkcionuoja kaip dirbtinumo ir tikrovės reinterpretavimas per garsines ir politines dimensijas. Padirbinio idėją kaip vieną iš parodos temų padiktavo 2022 m. Venecijos meno bienalės metu įvykęs incidentas: paviljono „Gharīb“ garso plokštelė buvo pavogta ir pakeista falsifikatu. Būtent tuščioji plokštelė tampa vienu iš parodos kūrinių, pavadintu „A Gift That Keeps on Giving“, tik grojamas ne tuščias garsas, o pati plokštelė paverčiama vibruojančiu garsiakalbiu, skleidžiančiu originale įrašytą kompoziciją.
Parodą papildo ir dirbtinio intelekto pagalba sukurta instaliacija „Synthetic Exercises“. Šiame kūrinyje naudojami susintetinti žmogaus vokalo garsai, kruopščiai rekonstruoti pagal specialų protokolą ir perkurti naudojant automatinio derinimo programinę įrangą. Įdomu tai, kad technologijų, naudojamų automatiniam derinimui, ištakos slypi naftos pramonėje, po žeme slypinčių telkinių paieškose – šis netikėtas sugretinimas atsispindės ir parodos erdvėse.
Parodoje galima išvysti ir naują videodarbą „Ultrasilence“, kuriame vaizduojamas spontaniškas susibūrimas, taip pat dvi neoninės šviesos, kurių reikšmę galima sieti su naftos pramonėje naudojamomis medžiagomis.
Galiausiai, „Counterfates“ dalimi taps ir 2016 m. pirmą kartą Lietuvoje girdėtas kūrinys „Armen“, kuris rugsėjo 8-10 dienomis pristatomas bendroje programoje su festivaliu „Muzika erdvėje“. „Armen“ – tai kompozicija, kurios elementais tampa armėnų diasporos muzika, sudėliota iš asmeninės menininko įrašų kolekcijos. Naujausią kūrinio versiją bus galima išgirsti specialių važiavimų po Vilnių metu, prie meno erdvės „Medūza“ įsėdus į 1990-ųjų „Mercedes“ automobilį ir keliaujant 40 minučių maršrutu, besiklausant audio kasetės forma išleisto „Armen“.
Parodos kuratorius Audrius Pocius
Instaliaciją įgyvendino Antanas Gerlikas
Grafinį dizainą sukūrė Vytautas Volbekas
Ryšiais su visuomene ir komunikacija rūpinosi Deimantė Bulbenkaitė
Projektą koordinavo Eglė Agnė Benkunskytė
Fotografijos: Alanas Gurinas