Anastasijos Sosunovos paroda „Potvynių Slėniai“ projektų erdvėje „Swallow“
artnews.ltIki gegužės 22 d. projektų erdvėje „Swallow” Vilniuje veikia Anastasijos Sosunovos personalinė paroda „Potvynių Slėniai“, kurią lydės „Swallow“ leidžiamas autorinis dvikalbis leidinys. Parodos kuratorė – Vaida Stepanovaitė.
Kai viskas pasibaigs, susitinkam!
Susitinkam, tu mane atpažinsi iš to, kad aš būsiu pavirtus akmeniu.
„Vidury pasaulio yra fikcija; fikcinis žemės lopinėlis, metro platumo ir metro ilgumo… Linijų susikirtimo taškas, esantis nulis laipsnių į Šiaurę, nulis laipsnių į Rytus, glumina aparatus. Kompiuteriniams skaičiavimams reikia lopinėlio žemės. Tad mes pasiūlome jiems fikciją, įmetame salą vandenynan, papasakojame jiems istoriją apie žemės užgimimą; už tai, jie atlieka skaičiavimus mūsų GPS ir naktį saugiai nuveda namo.” (Reeves-Evison, Shaw, Fiction as Method)
Mūsų pasaulis yra sutvertas iš kolektyviškai įsteigtų ir įtikėtų fikcijų. Sekdami radiniais žemių glūdumose, teigiame visą šluojančius ir iš naujo gimdančius tvanus. Siunčiame pramonius laivus palei laiką matuojančias meridiano linijas, įsegtas į gaublį tų, kurie ilgą laiką rašė savo istoriją už save, ir už kitus. Kasdien savo automobilius naviguojame kreipdami juos ties fikciniu viduržemiu, egzistuojančiu dėl kadais įdiegto susitarimo, kuriam bergždžia pasipriešinti.
Taip ir paroda kuria sutartinę fikciją, laikinais objektais pažymėtą žemėlapį. Šie objektai – šiandienos artefaktai, sustingdantys informacijos srautus, menantys asmenines ir kolektyvines istorijas, džiaugsmus ir skaudulius. Sukurpti perdirbus medžiagas ir daiktus, ištrauktus iš savo funkcijos. Praeities reklamas skelbusius tentus, pavirtusius arkomis ir atraižomis. Laikinas tatuiruotes, randamas miegamuosiuose rajonuose paslėptuose kioskuose, dabar puošiančias metalo plokštes. Kas dar, bent kurį laiką, nenusės į atsikratytų medžiagų duobes, į vandenų dugnus; nesuirs į daleles ir nepateks į vandenį, kasdien mūsų geriamą ir prausiantį mūsų kūnus.
Paroda seka potvyniais, ateinančiais su staigia jėga, formuojančia matomus ir nematomus paviršius. Paskui šią jėgą ateina perėjimo ritualai ir apeigos, išlaikę magiškumo lūkestį sekuliarizacijos procese ir naudojami pilietinės visuomenės steigime. Pasislėpusių po savaimine rutina, prisidengusių begrėsmiais šydais. Šie procesai – nelyg fikcijos, kolektyvinės vaizduotės atspindžiai; matomi kasdieniuose daiktuose kuriuos paroda perdirba į puošybos malonumo pripildytus vaizdus, primenančius relikvijas.
Atėjusius į erdvę pasitinka karavajus – pasveikinimo ir priėmimo duona, užmaišyta iš ruginių miltų ir fiziologinio tirpalo. Iš kasdienos tarsi iškirpti betoniniai objektai padiktuotas apimtis įgavo padedami vandens, turinčio ypatingų galių. Tėkmės neša medžiagas, neša laimę ir pyktį, sąlygoja būtį, staigiai ir iš lėto. Kartu su žmogiška jėga, paveikia nepaslankias medžiagas ir suteikia joms perskaitomą formą.
Į parodą, taip pat, įžengiame per monstro žiotis. Panašias kasdien kerta uždarų kaimynysčių gyventojai, pasislėpę savų monstrų pilvuose nuo kitų, jiems nepažinių. Įstabūs uždarų gyvenviečių pavadinimai – Slėniai, Kalvos, Šilai, ir pan. – slepia tvoras ir privačius paplūdimius, tvirtovių sargybinius ir reklamas su jaunomis laimingomis šeimomis. Pažadus apie saugią ateitį ir norų išsipildymą. Galimybę pabėgti nuo pačių sukurto šurmulio ir atrasti tapačius. Statyti slenksčius, užsikoduoti nuo tekančių, valančių vandens tėkmių.
„Potvynių Slėniai” – ilgą laikotarpį plėtojamos Anastasijos Sosunovos kūrybos temų ir prieigų tąsa. Menininkės tarpdisciplininė praktika susideda iš video, instaliacijos, skulptūros, grafikos ir tekstų rašymo. Pasitelkdama asmeninius pasakojimus, lokacijas apibrėžiančius vaizdus bei subtilius medžiagiškus gestus, kuriuos žmonės palieka savo gyvenvietėse, Anastasija juos įpina į platesnes istorijas apie besiformuojančias bendruomenes ir tapatybes. Anastasija pastaruoju metu savo kūrybą pristatė: 2021 m. grupinėje parodoje „On Survival” (Galerie Britta Rettberg, Miunchenas), 2020 m. – Rygos šiuolaikinio meno bienalėje RIBOCA2, Artists’ Film International (Whitechapel Gallery, Londonas), Double Exposure / Roots to Routes (Le Corbusier, Manifesta 13, Marselis), 14-tosios Baltijos trienalės įžanginėje programoje „Labirintas ir švyturys“ (ŠMC, Vilnius), bei kitur.
Parodos partneriai: „JCDecaux Lietuva“, projektų erdvė Kabinetas. Parodoje esantis video kūrinys „Kai viskas pasibaigs, susitinkam” pristatomas kartu su Videograms platforma (www.videograms.online).
Parodos bendradarbiai. Parodos ir leidinio grafinis dizainas: Vytautas Volbekas. Video kūrinio garso takelis: Miša Skalskis. 3D elementų animavimas video kūriniui: Laurynas Keleras. Video kūrinio teksto skaitymas: Dalibor Sternadel. Video kūrinio teksto redakcija anglų k.: Noah Brehmer. Parodos anotacijos vertimas: Aistis Žekevičius. Parodos instaliavimas: Antanas Stanislauskas.
Anastasia Sosunova, Potvynių Slėniai, 2021. Parodos vaizdas
Anastasia Sosunova, Perėjimo pyragas, 2021 (detalė). Ruginiai miltai, fiziologinis tirpalas, druska, epoksidinė derva, varis, lipdukai, reklaminis tentas, aerozoliniai dažai
Anastasia Sosunova, Perėjimo pyragas, 2021. Ruginiai miltai, fiziologinis tirpalas, druska, epoksidinė derva, varis, lipdukai, reklaminis tentas, aerozoliniai dažai
Anastasia Sosunova, Perėjimo pyragas, 2021 (detalė). Ruginiai miltai, fiziologinis tirpalas, druska, epoksidinė derva, varis, lipdukai, reklaminis tentas, aerozoliniai dažai
Anastasia Sosunova, Potvynių Slėniai, 2021. Parodos vaizdas
Anastasia Sosunova, Relikvija I, 2021. Cinkas, betonas, aliuminis, lipdukai
Anastasia Sosunova, Relikvija II, 2021 (detail). Varis, betonas, aliuminis, lipdukai
Anastasia Sosunova, Potvynių Slėniai, 2021. Parodos vaizdas (detalė)
Anastasia Sosunova, Spoilsportas, 2021. Betonas, plienas, cinkas, aerozoliniai dažai, spaudos dažai
Anastasia Sosunova, Spoilsportas, 2021 (detalė). Betonas, plienas, cinkas, aerozoliniai dažai, spaudos dažai
Anastasia Sosunova, Potvynių Slėniai, 2021. Parodos vaizdas
Anastasia Sosunova, Potvynių Slėniai, 2021. Parodos vaizdas (detalė)
Anastasia Sosunova, Potvynių Slėniai, 2021. Parodos vaizdas (detalė)
Anastasia Sosunova, Potvynių Slėniai, 2021. Parodos vaizdas / Kai viskas pasibaigs, susitinkam. Video, 10’25’’
Anastasia Sosunova, Potvynių Slėniai, 2021. Parodos vaizdas / Kai viskas pasibaigs, susitinkam. Video, 10’25’’
Anastasia Sosunova, Kai viskas pasibaigs, susitinkam, 2021 (kadras). Video, 10’25’’
Anastasia Sosunova, Kai viskas pasibaigs, susitinkam, 2021 (kadras). Video, 10’25’’
Anastasia Sosunova, Aš myliu tave, aš myliu tave, 2021. Epoksidinė derva, betonas, varis, cinkas, aerozoliniai dažai, lipdukai
Anastasia Sosunova, Aš myliu tave, aš myliu tave, 2021 (detalė). Epoksidinė derva, betonas, varis, cinkas, aerozoliniai dažai, lipdukai
Anastasia Sosunova, Aš myliu tave, aš myliu tave, 2021. Epoksidinė derva, betonas, varis, cinkas, aerozoliniai dažai, lipdukai
Nuotraukos: Laurynas Skeisgiela