.

Ievos Rižės vieno kūrinio paroda „Mentalinio protezo prototipas“ galerijoje ,,apiece"

Birželio 4 d. vitrininio pobūdžio galerijoje „apiece”, kurios strategija yra autonomiška kūrinio raiška, atidaroma Ievos Rižės paroda „Mentalinio protezo prototipas“ .

Jaunosios kartos menininkės kūryboje ją supanti aplinka, energija ir materija tampa kažkuo dialektiniu, tam tikro veiksmo ir priešpriešinio atoveiksmio lydiniu, atsiskleidžiančiu per laiką. Kartais tą laiką žymi daiktai, gamtos artefaktai ar paveikslai, piešiniai, kostiumai. Anot Ievos, „mano kūrybą lydi įsipainiojimas tarp idėjų ir dalelių, atsitiktinai surastų ir sureikšmintų artefaktų, nuolatinis spekuliacijų šlifavimas ir kūrimas per atsirandančias medžiagas, kurios tampa priemone kalbėti (…)“.

„Mentalinio protezo prototipas“ sukuria įtampa tarp gyvo ir negyvo, tarp stebėtojo ir kūrinio. Apskritai tarp momentas – negyvų medžiagų, gyvybės formų, žmonių, ne(be)naudojamų daiktų, kūnų ir tarp pačių sąvokų – tampa instaliacijos ašimi, o tai, kad ji įterpiama tarp apiece galerijos vitrininių langų, sukuria papildomą įtampą.

Kūrinį sudaro du savarankiškai judantys kamuoliai kinetiniai objektai, laisvai levituojantys erdvėje bei reaguojantys į gamtinius parametrus, tokius kaip temperatūra, oro srovės ir pan. Juos menininkė prilygina supaprastintam sąmoningumui ir būdui tyrinėti objektų performatyvumą dirginant žiūrinčiojo vaizduotės impulsus.

apiece: Ieva, ar galėtum pakomentuoti kūrinio pavadinimą?

Ieva Rižė: Pavadinimą kildinu iš domėjimosi įvairiais žmogaus funkcijas gerinančiais ar kompensuojančiais protezais, kitokiais priedais, kurie pagerina, papildo, praplečia fiziologines galimybes. Kadangi pastaruoju metu tyrinėju psichinės sveikatos temą, domiuosi Madness studies, tad kilo smalsumas pafantazuoti, kaip galėtų atrodyti ir koks galėtų būti mentalinis protezas. Abstrakčiąja prasme, manau, visi paveikūs meno kūriniai yra savotiški mentaliniai protezai, suteikiantys galimybę empatizuotis su galbūt visai kitokiomis realybėmis. Tuomet beliko ieškoti savo formos objektizuojant mentalinio protezo idėją. Šį kartą kūrinys „atsirado“ vėliau negu jo pavadinimas.

apiece: Ar galerijos pasirinkimas ir tai, kad ji yra viešojoje erdvėje ir prieinama įvairiai publikai, praplečia kūrinio reikšmes?

Ieva Rižė: Mano požiūriu, apiece galerija tampa savotišku inkubatoriumi šiam „mentalinio protezo prototipui“. Žinoma, žmonės neturi galimybės patirti būvio drauge su objektais, tačiau manau, kad tai šiuo atveju dar labiau dirgins vaizduotę.

Ieva Rižė šiuo metu gyvena ir kuria Vilniuje. Nuo 2018 metų Vilniaus dailės akademijoje studijuoja Skulptūros katedroje (magistro studijos). Šiuo metu menininkė nagrinėja vizualumo svarbą šiuolaikinio meno kontekste. Neatskiriama kūrybos dalimi nuo 2015 metų jai tapo Butoh judesio menas ir pasitelkus šią praktiką įgyjamos patirtys bei įžvalgos.

Parodos kuratorės – Milena Černiakaitė ir Aušra Trakšelytė
Parodos grafinis dizainas – Marek Voida
Parodos komunikacija – Menų komunikacija
Parodą finansuoja Vilniaus miesto savivaldybė.
Parodos rėmėjas – Deimantas Stanevičius

Paroda veiks iki 2023 m. birželio 23 d.
Parodą galima apžiūrėti 24 / 7 per savaitę.