Lenkų menininkės Natalia LL retrospektyvinė paroda „Sum ergo sum“ Kaune
artnews.ltGalerija „Meno parkas” tęsia bendradarbiavimą su Torunės šiuolaikinio meno centru “Znaki Czasu CSW” ir pristatato Natalia LL (Natalia Lach-Lachowicz), vienos svarbiausių šiuolaikinių Lenkijos menininkių, retrospektyvinę parodą “Sum ergo sum” Lietuvoje.
„Menas yra laisvės paieška. Laisvė yra tikslas pati savaime, o menas tai įprasmina“, – toks kūrybinis moto, 1987–aisiais išsakytas Natalia LL, puikiai apibrėžia jos kūrybinį užmojį. Menininkės kelią pradėjusi Vroclavo meno akademijoje nuo fotografijos, grafikos ir tapybos, vėliau ėmėsi eksperimentinių filmų, videomeno performansų, instaliacijų ir skulptūros.
60-aisiais Lenkijos meninėje scenoje vyraujant abstrakčiai ir simbolinei tapybai, Natalia LL kartu su Jeržiu Liudvinskiu (Jerzy Ludwiński) tapo šiuolaikinių konceptualių meno formų – videomeno, peformanso, kūno meno – pradininkais. Pirmosios parodos tuomet dar sovietiniam blokui priklausiusioje Lenkijoje buvo uždarinėjamos cenzūros. Bet dar ir dabar, dėl drąsių ir radikalių išraiškos formų, konservatyvios katalikiškos organizacijos mėgina boikotuoti kai kuriuos Natalia LL renginius (pavyzdžiui, performansą „Mirtis ir mergelė” 2015-aisiais, Vroclave).
Kūrybinio kelio pradžioje Natalia LL ieškojo savo individualios išraiškos tiek vizualia, tiek idėjine prasme. Anot autorės, pati būtis yra menas – tapsmas, kiekviena būties sekundė yra tirpstanti ir unikali, todėl norėdama meną maksimaliai priartinti prie realybės, Natalia LL fotografuodavo kasdienius rutininius veiksmus – valgymą, miegą, mylėjimąsi, kalbą. Įkvėpimo šaltiniu tapo kūnas, kaip tobuliausias įrankis dvasiai ir intelektui reikštis. Tokiu būdu autorė pati tampa kūriniu ir meta iššūkį minčiai, kad menas kažkaip gali būti atskirtas nuo gyvenimo. Vieni pirmųjų, dar 1971-1975 sukurti projektai “Consumer Art” („Vartotojiškas menas”) ir “Post-consumer Art” („Post-vartotojiškas menas”) ir šiandien tebėra reikšmingi. Juose Natalia LL, neatplėšdama akių nuo žiūrovo, tiesmukai vaizduoja maisto produktų (bananų, grietinėlės, dešrelių) vartojimą. Autorė nevengia erotinių, netgi pornografinių konotacijų, siekia grynos estetikos ir provokacijos. Mergina nuotraukose, skirtingai nuo pornografinių filmų personažų, niekada neapleidžia galios pozicijų, nenuleidžia akių, lieka aktyvi veikėja, kaip prieštara pasyviam geismo objektui. Vakarietiškojo feminizmo požiūriu, jos kūryba galėjo būti įvardyta kaip feministinė vartotojiškumo kritika. Kartu negalima pamiršti, kad šie kūriniai buvo sukurti sovietinėje šalyje, kentusioje nepriteklių ir deficitą, ir kurioje bananai iš tiesų buvo geidžiamas objektas.
Feminizmas Vakarų Europoje smelkėsi į visas gyvenimo sferas. Natalia LL artimai bendravo su tokiomis įtakingomis feministinio meno atstovėmis kaip Valie Export, Verita Monselles, Gina Pane, Marina Abramovic, Annette Messager, ėmė atstovauti jų idėjoms Lenkijoje, o nuo 1977 – skaityti paskaitas apie feminizmą. Nors pati Natalia LL į meninę raišką labiau žiūrėjo kaip į gyvenimo ir vitališkumo manifestaciją, siejo save su laisve ir hipių kultūra, aktyvesnėms, labiau programiškai veikiančioms feministinio judėjimo atstovėms jos raiškos formos buvo parankios, iliustravo teorines idėjas. Toks žvilgsnis iš šalies praplėtė pačios autorės įdedamų prasmių lauką iki radikaliau feministinių, tuo pačiu integravo Natalijos kūrybą į vakarietiško feministinio meno istoriją, įgalino autorę išsiveržti iš sovietinio Lenkijos meno realybės. Natalia LL tapo ne tik reikšminga konceptualaus meno šaukle tėvynėje, bet ir savo drąsia, aiškia menine raiška įsitvirtino pasaulinio meno kontekstuose.
Organizatorius: šiuolaikinio meno centras Torunėje (Lenkija) „Znaki Czasu CSW”
Bendraorganizatoris Lietuvoje: galerija „Meno parkas“
Kuratorius: Mateusz Kozieradzki
Ko-koordinatorė: Renata Sargalska
Projektą Lietuvoje iš dalies remia Lietuvos kultūros taryba ir Lietuvos Respublikos kultūros ministerija.
Paroda atvira: Nacionaliniame M.K. Čiurlionio dailės muziejaus M. Žilinsko dailės galerijoje iki balandžio 22 d. (Nepriklausomybės a. 12, Kaunas)
Natalia LL parodos „Sum ergo sum“ M. Žilinsko dailės galerijoje fragmentas, 2018
Natalia LL parodos „Sum ergo sum“ M. Žilinsko dailės galerijoje fragmentas, 2018
Natalia LL, „TAIP“, spauda, aliuminis, sintetika, 2017 / „Gamtoje“, spalvota analoginė fotografija, 1970
Natalia LL, „Gamtoje“, 1970, spalvota analoginė fotografija
Natalia LL parodos „Sum ergo sum“ M. Žilinsko dailės galerijoje fragmentas, 2018
Natalia LL ir Guglielmo Achille Cavellini. Performanso dokumentacija, Vespasiano Šventykla, Breša, Italija. Spalvota analoginė fotografija, 1979
Natalia LL, „Paniškos galvos“, bronza, autoportretas, intervencijos, 1990
Ntalia LL, „Paniškos galvos“, bronza, autoportretas, intervencijos, 1990. / „Pūkuota tragedija“, juodai-balta analoginė fotografija, foto drobė, akrilas, 1988
Natalia LL, „Platoniškos formos A, E, J, M, N“, juodai-balta analoginė fotografija, foto drobė, akrilas, 1990 / Intymi sritis, instaliacija, 1970-1971
Natalia LL, „Eschatologinis kraštovaizdis“, juodai-balta analoginė fotografija, foto drobė, akrilas, 1990 / „Laisvės paukščiai“, mišri technika, popierius, 1999-2000
Natalia LL parodos „Sum ergo sum“ M. Žilinsko dailės galerijoje fragmentas, 2018
Natalia LL, „Laisvės paukščiai“, mišri technika, popierius, 1999-2000
Natalia LL parodos „Sum ergo sum“ M. Žilinsko dailės galerijoje fragmentas, 2018
Natalia LL parodos „Sum ergo sum“ M. Žilinsko dailės galerijoje fragmentas, 2018
Natalia LL, „Žlugimas – vizijų galva I, II, III, IV, V“, fragmentas, juodai-balta analoginė fotografija, foto drobė, akrilas, 1990
Natalia LL parodos „Sum ergo sum“ M. Žilinsko dailės galerijoje fragmentas, 2018
Natalia LL, „Nepasotinamos katės“, juodai-balta analoginė fotografija, foto drobė, akrilas, 1989
Nuotraukos: galerija „Meno parkas“