Audio žurnalas
. PDF
2017    09    25

Paroda „Sveikas, Paryžiau! Litvakų dailininkų keliais“ Briuselyje

artnews.lt

Rugsėjo 26 d., antradienį, 19 val. Lietuvos nuolatinėje atstovybėje Europos Sąjungoje (Rue Belliard 41–43, 1040 Briuselis, Belgija) vyks Lietuvos nuolatinės atstovybės Europos Sąjungoje kartu su „Lewben Art Foundation“ ir Lietuvos kultūros institutu organizuojamos parodos „Sveikas, Paryžiau! Litvakų dailininkų keliais“ atidarymas. Parodoje pristatomi keturių litvakų, garsių l‘École de Paris atstovų, kūriniai iš „Lewben Art Foundation“ ir Lietuvos išeivijos dailės fondo kolekcijų.

Pasak parodos kuratorės Vilmos Gradinskaitės, XX a. pr. kiekvienas dailininko karjerą pradedantis jaunuolis svajojo nuvykti į Paryžių, į meno Meką, kur privačiose studijose ir mokyklose, salonuose ir parodų galerijose, kavinėse ir naktiniuose baruose kunkuliuoja meninis gyvenimas, kur kiekvieną dieną gimsta nauja meno srovė. Paryžius ypač viliojo litvakus – žydų jaunuolius iš vakarinių Rusijos imperijos gubernijų, vėliau – iš laisvosios Lietuvos.

Į Paryžių litvakai emigravo dviem bangomis. Pirmoji banga plūstelėjo prieš Pirmąjį pasaulinį karą. Tada emigravo Vilniaus piešimo mokyklos mokiniai, tarp kurių buvo ir Pinchus Krémègne’is. Pasibaigus karui, jau Lietuvai tapus laisva šalimi, litvakų dailininkų bendruomenę Paryžiuje papildė Maxas Bandas (1924) ir Neemija Arbit Blatas (1926) .

Dauguma litvakų, gimę ir augę religingose žydų šeimose nedideliuose Rytų Europos miesteliuose – štetluose, atsinešė į Paryžių unikalią jauseną ir pasaulėžiūrą. Žydiškoji štetlo kultūra ir savitas tautinio meno supratimas litvakų kūryboje susipynė su moderniomis to meto Paryžiaus meno kryptimis – postimpresionizmu, kubizmu, futurizmu ir fovizmu. Ši sintezė ir suformavo l‘École de Paris – Paryžiaus mokyklos kryptį, dar vadinamą prancūziškuoju arba prancūziškuoju-žydiškuoju ekspresionizmu.

Litvakų dailininkų kelią Paryžiuje pristatysianti paroda suteiks unikalią galimybę pamatyti keturių Lietuvos žydų kūrybą. Parodoje bus eksponuojami Pinchaus Krémègne’io (1890–1981), Maxo Bando (1900–1974), Neemijos Arbit Blato (1908–1999) ir Theo Tobiasse’o (1927–2012) kūriniai. Kiekvienas dailininkas savaip praturtino ir darė įtaką prancūziškojo ekspresionizmo raiškai.

Parodos kuratorės: Ugnė Bužinskaitė, Vilma Gradinskaitė

Parodos koordinatorė – Giedrė Marčiulaitė

Parodos organizatoriai: „Lewben Art Foundation“, Lietuvos nuolatinė atstovybė Europos Sąjungoje

Partneris – Lietuvos kultūros institutas

Rėmėjai: „Lewben Group“, „Enercom Capital“, Jonas ir Živilė Garbaravičiai, „Ellex Valiunas“, „Orion Securities“

Informaciniai rėmėjai: artnews.lt, Echo Gone Wrong

„Sveikas, Paryžiau! Litvakų dailininkų keliais“
Lietuvos nuolatinė atstovybė Europos Sąjungoje
Rue Belliard 41–43, 1040 Briuselis, Belgija
2017 09 26–2018 02 28

Iliustracijoje: Théo Tobiasse. Didžiojo kanalo odaliska (drobė, aliejus, 89 x 116 cm). „Lewben Art Foundation“ kolekcija.