.
2009    11    13

Esteban Pastorino Diaz fotografijų paroda „Fotografijos iš aukštai. Nematant“ Kauno Žaliakalnio funikulieriaus F Galerijoje

artnews.lt

Esteban_PASTORINO-DIAZ_Cantera Skopelos_2002-mm

Nuo 2009 m. lapkričio 10 d. Kauno Žaliakalnio funikulieriaus F Galerijoje (Aušros g. 6, Kaunas) veikia argentiniečio fotografo-išradėjo Esteban Pastorino Diaz fotografijų  paroda „Fotografijos iš aukštai. Nematant“. Tai rinkinys fotografijų, kuriose į Europos, Amerikos miestus, pramonines erdves, statybos aikšteles, kurortus, uostus fotografas žvelgia lyg Guliverio žvilgsniu, padarydamas tikrą pasaulį panašų į maketų parką ar žaidimų aikštelę. Meistriška technika ir intuicija iš nuotoliniu būdu valdomų skraidyklių atliktos fotografijos sukurtos mūsų dešimtmečio pradžioje su didelio formato kamera tuomet, kai dar tik tyrinėjome, kas yra skaitmena, kurios pagalba dabar galima imituoti madingąjį „tilt-shift“ efektą. Tai paroda tiems, kas vertina meistriškumą be delete ir undo funkcijų. Paroda veiks kasdien 9-19 val., iki gruodžio 20.

Pastaruoju metu kuomet kone kiekvienas save gerbiantis fotografas pabando fotografuoti iš lėktuvų, skraidyklių, siekdamas sukurti kuo netikėtesnius žinomų ar nematytų vietų atvaizdus. Tuo pat metu fotografijos menas juda iliuzijos, mistikos kūrimo ir tikroviškumo atsisakymo arba falsifikavimo linkme. Argentiniečio fotografo Esteban Pastorino Diaz darbuose, eksponuojamuose Kauno Žaliakalniuo F Galerijoje, suderintos viena kitą papildančios abi šios krytpys. Keistumo, netikėtumo siekimą, fotografuojant įprastas vietoves, stiprina netikro mastelio įspūdis – lyg į plačių erdvių peizažus žiūrėtume milžino akimis. Todėl keli Esteban Pastorino Diaz darbai buvo eksponuoti fotomeno festivalio Kaunas Photo RECYCLED programos parodoje-pamokoje „Neleisk patikėti“, o F Galerijoje eksponuojama penkiolikos atspaudų rinkinys.

Fotografijos tendencija į netikrų daiktų „pardavimą“ kaip tikrų, turi įvairias kryptis. Viena iliuzijos kūrimo fotografijoje sritis – tikro vaizdo sužaislinimas. Tai galima daryti įvairiais būdais, tačiau vienas paveikiausių – objektyvo ir šviesai jautraus paviršiaus plokštumų geometrijos išderinimas kameroje (tilt shift). Esteban Pastorino Diaz buvo vienas iš pirmųjų fotografų kone prieš dešimtmetį pradėjusių vaizduoti pasaulį, kaip žaislų kambarį. Fotografas naudoja įvairių tipų skraidykles, ant kurių pakabina didelio formato (4×5 colių plokštelinę) kamerą su šviesai jautraus paviršiaus ir objektyvo plokštumų išderinimu, paliekančiu labai siaurą ryškumo gelmę. Skraidindamas skraidyklę virš pasirinkto peizažo, fotografas turi išnaudoti vienintelį šansą sukurti tą „gerą kadrą“, nuspausdamas nuotolinio užrakto paleidimo mygtuką. Paklaustas, kaip pavyksta skrendančią kamerą nukreipti teisingos kompozicijos kryptimi, kad ryškus taptų tik pagrindinis siužetas – tiltas, pastatas, traktorius, traukinys, lėktuvas, laivas, kranas, – fotografas sako, kad jaučia intuityviai, nors pavyksta ne visada. Vienam siužetui fotografuoti naudoja tik dvi plokšteles ir atlieka daugiausiai du skrydžius.

Esteban Pastorino Diaz – žymus  fotomeno pasaulyje įvairių technikų fotografijoje eksperimentais, savo sumanymus įgyvendindamas specialiai tam sukurtais fotoaparatais. Žymiausia jo kūrybos sritis – trimačiai peizažai su judesio transformacija, fotografuojami visos juostelės kadro ilgumu, su fotografo sukurtu specialiu stereografiniu fotoaparatu. Jo darbai saugomi tokiose meno institucijose kaip Huston Museum of Fine Arts, Museum of Fine Arts of Boston, Art Institute of Chicago, Museum of Modern Art of Buenos Aires.

F Galerija yra fotografijos galerija, 2004 metais įkurta Žaliakalnio funikulieriaus viršutinėje stotelėje kaip pirmojo festivalio Kauno fotografijos dienos sėkmingo starto rezultatas bei eksperimentinė fotomeno eksponavimo, premjerų erdvė, fotomeno festivalio Kaunas Photo tarpsezionio nedidelės apimties parodų stotelė. F Galerijos programoje vyrauja kylančių fotografijos žvaigždžių parodos arba pasižymėjusių fotografų nauji, reti darbai. Per penkis F Galerijos veiklos metus čia buvo eksponuoti visos eilės dabar pasaulyje žinomų ir vertinamų fotomenininkų darbai: Marja Pirila (Suomija), Simon Roberts (JK), Xavier Zimbardo (Prancūzija), Graham Miller (Australija), Dave Anderson (JAV), Mauro Fiorese (Italija), Isabel Tallos (Ispanija) ir kt. Iš lietuvių fotografų savo darbus čia rodė Aurelijus Madzeliauskas, Gediminas ir Irena Tamulynai, Ieva Kubiliūtė, Gintaras Česonis, Algirdas Pupkevičius, Tomas Tumalovičius, Vladimiras Ivanovas, Romualdas Požerskis, Vidas Kaupelis ir kt.