Susitikimai su Adamu Kleinmanu ir Raimundu Malašausku Venclovų namuose-muziejuje
artnews.ltSpalio 26-27 d. Venclovų namuose-muziejuje (Pamėnkalnio g. 34, Vilnius) vyks „Rupert“ rengiami susitikimai su Adamu Kleinmanu ir Raimundu Malašausku.
Spalio 26 d. 18 val. Venclovų namai-muziejus: Adamas Kleinmanas ir Raimundas Malašauskas: pokalbis apie pokalbį.
Raimundas Malašauskas ir Adamas Kleinmanas, du buvę dOCUMENTA(13) agentai ir, dar svarbiau, kambariokai, kartu išgyvenę šią „epinę vasarą“, kviečia susitikti pokalbiui apie dOCUMENTA‘os ir kitų didelių parodų prigimtį ir veikimo principus, apie 3 valandą ryto vykdavusius virtuvinius pokalbius su svečiais bei gyvenimą mažame introspektiniame pasaulėlyje – Kaselyje – šią vasarą.
Spalio 27 d. 18 val. Venclovų namai-muziejus: Adamo Kleinmano pokalbis „Tau trūksta supratimo galios; ar tu supranti?“
Juokingas dalykas nutiko pakeliui į Fridericianum. Ten, tiesiai priešais pastatą, vyras, visas juodai apsirengęs, įtariu, aktyvistas, sukonstravo mažą narvą, kuriame buvo didžiulis kiškis, toks didelis, kad jo ausys turėjo būti bent 40 cm ilgio. Bandydamas išsiaiškinti situaciją, pastebėjau nedidelį ženklą, jis skelbė: „Kiškis yra gyvas“. Aš, žinoma, supratau tai kaip aliuziją į Josepho Beuyso 1965-ųjų metų performansą „Kaip paaiškinti paveikslus negyvam kiškiui“. Neklauskite manęs kodėl, ta asociacija atsirado staiga kaip blyksnis, galų gale, mes stovėjome priešais centrinę parodos dOCUMENTA(13) vietą, kuri vos prieš porą dienų buvo „okupuota“ įvairių protestuotojų, tą, kuri vis dar okupuota Josepho Beuyso „7000 Ąžuolų – miesto apželdinimas vietoj miesto administravimo“ (1982 metais dOCUMENTA(7) inicijuotas projektas). Bet kuriuo atveju, aš niekaip negalėjau išsiaiškinti, ką reiškia ši kiškio narve, pastatytame priešais parodą-festivalį, alegorija. Nuėjau pasikalbėti su vyru, kuris itin neapibrėžtais terminais man pasakė, kad tai – „kapitalistinis kiškis“ augintas fermoje, ir kuris bus parduotas aukcione didžiausią kainą pasiūliusiam pirkėjui. Aš paklausiau, prieš ką tu tada protestuoji, atrodo, jog kiškis per kapitalizmą bus išlaisvintas iš neo-feodalinės tvarkos…
Svarsčiau, galbūt jis visai ne anarchistas, kaip man iš pradžių pasirodė, bet užsimaskavęs klasikinis liberalas? Jis pasakė man: tau trūksta supratimo galios; ar tu supranti? Sutrikdytas tokio gudraus klausimo, mano protas apsistojo ties dviem sumanymais. Pirmasis: suburti komandą, pavogti triušį ir paleisti jį į laisvę – pabėgimas iš kalėjimo (mes bandėm, bet nepasisekė, tačiau tai kita istorija, kuri veda prie dar kitos mįslingos mūsų juodai apsirengusio vyro citatos: „triušis neišmoko būti laisvas“).
Antroji mintis sukosi aplink protestus, politiką, susimaišiusius tvarkaraščius ir visokiausias reprezentacijos krizes. Tasai praktikantas, iš kurio išgirdau šitą „neišmoko būti laisvas“ idėją, paskatino mane mintimis sugrįžti prie incidento, nutikusio 1972-aisias Wattstax muzikos festivalyje, koncerte Los Andžele, kuris buvo surengtas nepopuliariojo Watts Riots (Watts sukilimai) – blogiausia, ką iki to laiko buvo patyręs
miestas – septintųjų metų sukakties proga.
Nevykęs pasakotojas sugadina siužetą, kuris, be abejo, yra kukli priedanga – aš iki šiol negaliu išspręsti ano vyro mįslės – tačiau, kad ir kaip ten būtų, prisijunkit prie mūsų Vilniuje, paklausysime dainų, pažiūrėsime vaizdų, taip, iš ano nutikimo Wattsax muzikos festivalyje! Ir kelios įžvalgos.
– A. Kleinman, 2012
Adamas Kleinmanas (g. 1978 Niujorke) – kuratorius, rašytojas ir dėstytojas, gyvenantis Roterdame ir kitur. Paskutiniu metu dirbo agentu dOCUMETA’oje (13). Anksčiau užėmė kuratoriaus pareigas Lower Manhattan Cultural Council (LMCC), kur sukūrė programą Acces Restricted. Kuravo tokias parodas kaip Avenue of the Americas (2010) ir Points & Lines (2009), abi LentSpace, Niujorke. Jis dažnai rašo tekstus parodų katalogams bei žurnalams (Agenda, Artforum, e-flux journal, Frieze, Mousse ir Texte zur Kunst).
Raimundas Malašauskas (Vilnius): 1995-2006 metais dirbo kuratoriumi Šiuolaikinio meno centre. Vienas geriausiai žinomų to meto jo projektų – kassavaitinė ŠMC televizijos laida, trejus metus kurta su šaukiniu „Kiekviena laida pilotinė, kiekviena laida – paskutinė“. 2007-2008 jis buvo vizituojantis kuratorius Kalifornijos meno koledže San Franciske, keletą metų dirbo Niujorko „Artists Space” kuratoriumi. Jis yra Paryžiuje pastatytos operos Cellador libreto bendraautorius. Kuravo tokias parodas kaip Sculpture of the Space Age, David Roberts Art Foundation, London (2009); Into the Belly of a Dove, Museo Rufino Tamayo, Mexico City (2010), and Repetition Island, Centre Georges Pompidou, Paris (2010). Sukūrė du besitęsiančius projektus – Hypnotic Show ir Clifford Irving Show.
Iliustracijoje: Kiškis, paplūdimyje laidantis aitvarą, autorius nežinomas