Audio žurnalas
. PDF
2025    04    28

MO muziejus ragina atkreipti dėmesį į kultūrinio ugdymo svarbą: apmąstę meną, ateity išmąstys ir kitką

artnews.lt
MO muziejaus edukacijos. Fot. Mantas Puida

„Apmąstę meną, ateity išmąstys ir kitką“ – su tokiu šūkiu MO muziejus pradeda kampaniją, skirtą atkreipti dėmesį į kultūrinio ugdymo svarbą švietimui. Pasak muziejaus atstovų, norint įveikti šiuolaikinio pasaulio iššūkius, reikalingus gebėjimus mokiniams gali užtikrinti tik nuoseklus kultūrinio ugdymo integravimas į formaliojo švietimo sistemą. Tai patvirtina ir praėjusiais metais pasauliniu mastu priimtas UNESCO dokumentas.   

Kultūrinio ugdymo svarba pripažinta pasauliniu mastu         

Globalūs iššūkiai reikalauja permąstyti, kokie pokyčiai švietimo sistemose būtini norint ugdyti atsparią, kritiškai ir kūrybiškai mąstančią ateities kartą. Būtent tokiu tikslu beveik du šimtai valstybių 2024 m. vienbalsiai priėmė dešimtmetį rengtas UNESCO kultūrinio ir meninio ugdymo gaires. Dokumente valstybės susitarė, kad iššūkiams atliepti reikalinga visavertė kultūros integracija švietime.     

Pasak MO muziejaus vadovės Mildos Ivanauskienės, tai – didžiulės svarbos žingsnis, brėžiantis ateities švietimo kryptį. Ji pastebi, jog vykstant fundametaliam pasaulėžiūros lūžiui perkrovos būseną išgyvena ne tik mūsų švietimo sistema – savąsias permąsto visas pasaulis.           

„Švietimo sistemos, paveldėtos iš XIX amžiaus, nebetinka šiandienos iššūkiams. Taip pat nebegalime mąstyti juoda-balta priešpriešomis – žinios arba kompetencijos, gera emocinė savijauta arba geri rezultatai, chaosas klasėje arba baime grįstas paklusnumas“, – teigia M. Ivanauskienė.  

Kultūriniame ugdyme aktyviai veikiantis MO muziejus edukacijose mokiniams ir mokytojams šiuos globalius tikslus daugiau kaip penkerius metus atliepia lokaliai. Analizuodami ir interpretuodami meną vaikai mokosi kritinio mąstymo, inovatoriškumo, kūrybiškumo, bendradarbiavimo ir daugybės kitų naudingų pamokų. Pripažįstama tokių veiklų svarba stiprinant pilietiškumą, atliepiant technologijų įnešamus pokyčius.

MO muziejaus edukacijos. Fot. Gediminas Bartuška

Ne dailės, o mąstymo pamokos          

Nors įprasta manyti, kad meno muziejų edukacijos orientuojasi vien į meninius užsiėmimus, MO edukacinėje veikloje mokiniams bei mokytojams einama visai kitokiu keliu.   

„Svarstydami, kuo meno muziejus gali būti naudingas švietimo sistemai, supratome, jog menotyriniai gebėjimai Lietuvoje yra pakankamai stipriai ugdomi į tai orientuotų mokyklų bei muziejų. Tuo tarpu mes nusprendėme meną naudoti kaip įrankį siekiant ugdyti tas kompetencijas, kurioms šiuo metu formaliajame švietime ne visuomet lieka vietos“, – dalinasi muziejaus vadovė.       

Milda Ivanauskienė. Fot. Greta Skaraitienė

MO muziejaus edukacijose siekiama skatinti vaikus reflektuoti, argumentuotai dalintis įžvalgomis grupėje, bendradarbiaujant kurti naujas reikšmes, atpažinti ir konstruktyviai reikšti savo emocijas. Jose naudojami metodai yra lengvai integruojami į formalųjį ugdymą – nuo literatūros iki matematikos, istorijos, fizikos bei kitų pamokų. Tam įrankius per 6 tūkst. pedagogų vienijančiai MO mokytojų bendruomenei suteikia profesionalūs muziejaus edukatoriai ir metodinė medžiaga.     

„Jau dabar matome savo veiklos rezultatus, o svarbiausia – galime dalintis gerosiomis praktikomis. Tai, ką darome šiandien, yra orientuota į ateities švietimo viziją, todėl norisi apie tai kalbėti garsiai, pasidžiaugti, kad Lietuvoje tokių praktikų jau turime, belieka jas plėtoti bei gilinti“,  – sako M. Ivanauskienė.

MO muziejaus edukacijos. Fot. Gediminas Bartuška

Kurti vertei reikia palaikymo   

Pasak M. Ivanauskienės, kultūrinis ugdymas – daugiausiai finansinio palaikymo reikalaujanti MO veiklos dalis. Muziejaus veiklą šioje srityje įgalina mecenatų bendruomenė, todėl svarbu, kad ji augtų.     

Bendruomenės dėka projektai apima itin skirtingas kultūrinio ugdymo sritis – nuo darbo su pilietine visuomene, etniniųbendruomenių mokyklų mokiniais, skatinant jų integravimąsi ir priklausymo jausmą, iki veiklos regionuose, kuriuose jaunimo startinės pozicijos yra mažiau palankios socialiniu ar ekonominiu požiūriu.

„Švietimas yra viena svarbiausių poveikio sričių visos šalies mastu, todėl prisidėjimas prie jos yra glaudžiai susijęs su toliaregišku žvilgsniu į valstybės ateitį. Visuomenėje palengva stiprėjant šiam suvokimui, džiaugiamės su mecenatų bendruomenės pagalba jau dabar galėdami kurti vertę plačiu mastu“, – sako MO muziejaus vadovė.        

Daugiau apie MO muziejaus edukacijas mokiniams ir mokytojams:
www.momoko.lt