Ūmėdės festivalis kviečia dalyvauti festivalyje-simpoziume
artnews.lt
Trečiasis festivalis „ūmėdė 2025“ kviečia mus nusileisti į žemę ir paklausti, kodėl mes čia taip nejaukiai įsikūrę.
Po medijų ir ekranų sukelto nuovargio bei pojūčių perkrovos kviečiame nusileisti ant žemės, prie kūno, prie šaknų, kad apsikeistume nuomonėmis apie tai, ką sužinojome ten, ir ar buvo verta keliauti?
Naujųjų medijų integracija į meną ir visuomenę vyko džiaugsmingai, o dabar norėtume prisiminti ir užšaldyti keletą geriausių akimirkų. Pažiūrėkime ir paklausykime jų sulėtintai visi kartu prie tikro laužo.
Trečiasis umede.lt festivalis vyks spalio 16-18 d. SODAS 2123 (Vilnius, LT) erdvėse ir kviečia prisidėti prie simpoziumo, susijusio su vienu iš keturių festivalio etapų (krypčių): sodas, krūsnis, laboratorija ir eteris. Žemiau rasite etapų aprašymus ir ankstesnių festivalių dokumentaciją.
Pasiūlymus teikite iki 2025 m. balandžio 14 d. adresu https://forms.gle/u34scEBCBZbs3upo7.
x⬳disciplininį simpoziumą, skirtą kylančiam menui ir su juo susijusiems klausimams, kartu organizuoja umede.lt ir VDA FAMM (Vilniaus dailės akademijos Fotografijos, animacijos ir medijų meno katedra). Žemiau pateikiame mokslinio ir meninio komiteto sąrašą. Vilniaus dailės akademija, bendradarbiaudama su SODAS 2123, jau surengė tris simpoziumus: Ne visai karalius, ne visai žuvis (2023 m.), Walking is still honest*: apie buvimą ir judėjimą kartu (2023 m.), X-disciplininį meninių tyrimų ir su jais susijusių klausimų kongresą „Tyrinėti ar ne tyrinėti postdisciplininėje akademijoje?“. (2021).
Kuratorius domina, kaip iš gamtos paimtos šaknų, tinklų ir filtrų sąvokos veikia technologijų persmelktoje realybėje ir kaip tai veikia žmones. Galbūt technologijų veikimo principai nėra taip toli nuo žmogaus ir kitų gyvybės rūšių, o tarpdisciplininėse meno formose įmanoma šių tikrovių simbiozė? Alternatyvus racionalumas bus vienas iš pasikartojančių festivalio raktažodžių, padedančių suprasti, kaip menininkai gali padėti (iš)gyventi dabartinių krizių (ekologinių, politinių, kultūrinių ir kt.) akivaizdoje.
Po nuovargio nuo medijų, ekranų ir virtualybės kviečiame jus prisijungti prie mūsų savo kūnais ir dalyvaujant performatyvioje bei diskursyvioje programoje permąstyti ir iš naujo pajusti mus supantį pasaulį. Būti atsijungusiam reiškia gebėti atsijungti nuo įvairių srautų ir susikoncentruoti į tai, kas fiziškai ir protiškai yra čia ir dabar bei su kuo.
Simpoziumas festivalyje ūmėdė tyrinėja dalijimosi žiniomis formatus už akademinės bendruomenės ribų. Pirmiausia jis skatina performatyvias (menines) paskaitas, ritualus, dirbtuves, pasivaikščiojimus ir kitas veiklas, išeinančias už powerpoint ir ekrano prieš auditoriją pristatymo formatų ribų. Nors mes fantazuojame apie formatą, nepamirškite savo turinio ir pagrindinės žinutės, nes ne tik medija yra žinutė.
Žmonės buvo įpratę rinktis į transmediales, ars electronicas, ISEA ir kitus globaliai susipynusius naujųjų medijų renginius, bet kodėl gi nepabandžius surengti jaukaus suinteresuotos bendruomenės susibūrimo Vilniuje, medijų archeologijos sostinėje nuo ankstyvųjų (skaitmeninio) baroko viduramžių.
Kas nutiko po to, kai antropoceno meteoritas nukrito į šiuolaikinį meną, o bioaktyvistai kartu su dirbtiniu intelektu ir XR* susprogdino diskursą, anksčiau vadintą medijų menu?
Festivalio kuratoriai: Vytautas Michelkevičius, Gailė Griciūtė, Ignas Pavliukevičius
Prisidedantys kuratoriai: Nazaré Soares, Johanna Zanon, Anna Mikkola ir kiti
Pasiūlymus teikite iki 2025 m. balandžio 14 d.
Paraiškos forma www.umede.lt
Laikas ir formatai
Kolektyvinis laikas yra bendrai vertingas išteklius. Būkime kuklūs rinkdamiesi reikiamą laiko tarpą: 15, 30 ar 45 min. Pagalvokime apie tinkamą kolektyvinio susibūrimo laiką (ar tai būtų dienos, ar vakaro laikas, galbūt per kavos pertraukėlę, ar tarp performansų ar filmų peržiūrų).
Galiausiai išbraukime „p“ iš žodžio „pristatymas“ ir įneškime „b“, kuris galėtų būti ir bendravimas, ir bendruomeniškumas.
Trumpai tariant, kviečiame pasiūlyti performatyvų pokalbį arba teorijos įkvėptą tarpininkavimą ar su medijomis susijusį renginį ar intervenciją į festivalį.
Temos:
Susijusios su jūsų meniniais ar moksliniais tyrimais ir menine praktika.
FKAMA meninė ir socialinė istorija*
Atsijungęs medijų menas
Įkūnytas ir medijuotas menas
Vietinės kilmės postmedijų menas
Senųjų ir naujųjų medijų meno edukacija
Medijuoto meno archeologija
Nepastebėtos fotografijos kaip meno ir medijos savybės
Nepastebėtos garso kaip meno kaip medijos savybės
Perforuotas ir performuotas menas
Ką medijų menininkai veikia offline ir atsijungę nuo tinklo?
Ar žmogaus sukurtas menas taps dar vienu analoginiu medijų menu?
ir t. t.
*FKAMA – anksčiau žinomas kaip medijų menas (Formerly Known As Media Art)
Finansavimas: dalyvavimas ir kavos pertraukėlės nemokamos, atrinktiems dalyviams bus išduotas patvirtinimo raštas, kurį galėsite panaudoti siekdami gauti lėšų iš „Erasmus+“, KUNO arba savo institucinių ir kitų finansavimo šaltinių.
Taip pat galime suteikti Jūsų pristatymui techninę pagalbą, jei tai neviršija mūsų išteklių.
Taip pat galime suteikti lovą trims naktims netoliese esančiuose hostelyje „Downtown forest“ arba nuolaidą vienviečiam ar dviviečiam kambariui.
Vieta: SODAS 2123, Vilniaus dailės akademija ir įvairios miesto vietos
Organizatorius: NVO MENE bendradarbiaujant su Vilniaus dailės akademija
Partneriai: Vilniaus dailės akademija, Lietuvos tarpdisciplininio meno kūrėjų sąjunga (LTMKS), SODAS 2123
Rėmėjai: Lietuvos kultūros taryba, Vilniaus miesto savivaldybė, visi dalyviai ir jų rėmėjai
Keturios scenos (kryptys):
SODAS / Sodas:
Sodas – tai vieta, kur žmogus susiduria su kitomis gyvybės formomis. Festivalio kontekste ši erdvė apjungs gamtos stebėjimą, pažinimą ir kritišką žvilgsnį į žmogaus sukeltas ekologines problemas. Sodo scena meniniu formatu kvies permąstyti žmogaus santykio su gamta problemas ir pasiūlys galimas kitokio santykio kūrimo strategijas. Nuo medžių šaknų bendravimo per visa apimantį grybieną iki tūkstančių nervų galūnėlių basose žmogaus pėdose.
Krūsnis* (krosnis ir pirtis):
Krūsnis – akmenų laužas (plg. krūva), pagal senovinę Šiaurės Rytų Europos gyventojų tradiciją – tai sukrauta akmenų krūva, naudojama maistui ruošti arba šilumai ir garui pirtyje skleisti. Į krūvą susirinks teoretikai ir pasakotojai, kurie dalydamiesi maistu ir pokalbiais skleis žinias ir energiją. Atvira maisto gaminimo krosnis ir pirtis SODAS 2123 kieme taps svarbiomis diskursyviomis ir įkūnytomis scenomis, kuriose festivalio dalyviai bendraus ir bendradarbiaus tarpusavyje bei su atvykusia publika. Kas gali būti smagiau už jaukią ugnį ir prasmingus pokalbius šaltą rudens vakarą?
LABORATORIJA:
Laboratorija atspindi darbo kaip „labour“ sampratą, pabrėžiant kūrybinio darbo, tyrimų ir eksperimentų svarbą. Tai aplinka, skatinanti smalsumu pagrįstus tyrimus kaip meninės kūrybos proceso metodą. Joje menas ir mokslas suvokiami kaip nenutrūkstamas tęstinumas ir pristatomas naujų meno formų ir meninių kalbų kūrimas. Šios laboratorijos tarpdiscipliniškumas kerta esamas muzikos, vizualiųjų menų, medijų meno ir kitų meno disciplinų, humanitarinių ir gamtos mokslų sritis.
Eteris:
Eteris – tai medijų menui skirta scena, kurioje pati erdvė tampa skaitmeninės komunikacijos priemone. Eterio sąvoka anksčiau buvo siejama su radijo ar televizijos transliacijomis, tačiau dabar ji taip pat apima internetą ir kitus kompiuterių tinklus kaip skaitmeninės komunikacijos priemones. Taigi ji tampa platforma, kurioje menininkai užpildo eterį šviesa, garsu ir vaizdu, kurdami įtraukiančią patirtį. Joje vyksta naujausio skaitmeninio meno pristatymai, interaktyvios instaliacijos ir virtualios realybės kūriniai, leidžiantys žiūrovams patirti, kaip keičiasi laikas ir erdvė.
Neatsitiktinai šiai scenai pasirinktas žodis taip pat reiškia graikų mitologijoje esantį viršutinį skaidrų oro sluoksnį – dievų buveinę. Kokios galimos technologijų ir metafizikos sintezės meniniu formatu? Ar gali būti, kad pasitelkę pojūčius, vaizduotę ir meną, kurių mokslas dar neidentifikavo, galime išplėsti technologijų ribas netikėtomis trajektorijomis ir taip pakeisti mūsų tikrovės žemėlapį?
Mokslo ir meno komitetas:
Pirmininkas dr. Vytautas Michelkevičius
Dr. Ignas Pavliukevičius, doc. Gailė Griciūtė, Dr. Marquard Smith (UK), Dr. Lina Michelkevičė, Dr. Irina Gheorhe (RO/DE), dr. Jurij Dobriakov, menininkas-organizatorius Andrew Gryf Paterson (FIN/SCO), Dr. Robertas Narkus, Dr. Akvilė Anglickaitė, Prof. Laura Gudaitė, Dr. Skaidra Trilupaitytė
Kontaktai: fest@umede.lt