Simboliai ir kultūrinis pasipriešinimas parodoje „QALQAN. Krymo totorių raštai“
artnews.lt
Lietuvos nacionalinio muziejaus padalinyje Vilniaus gynybinės sienos bastėjoje (Bokšto g. 20, Vilnius) iki balandžio 27 d. lankytojai gali susipažinti su Krymo totorių ornamentų ir spalvų kalba parodoje „QALQAN. Krymo totorių raštai“. Parodoje eksponuojami iš Ukrainos atvežti menininko Rustemo Skybino kūriniai – keraminiai skydai kalkanai, kurie ne tik atskleidžia Krymo totorių meno tradicijas, bet ir tampa tautinio pasipriešinimo simboliais, primenančiais apie kovą už kultūrinį išlikimą.
Krymo totorių kultūros gynimas
Krymo totorių istorija yra neatsiejama nuo kovos už savo tapatybę. Jau XVIII a., kai Rusijos imperija aneksavo Krymą, didelė totorių dalis buvo priversta palikti gimtinę. 1944 m. Sovietų Sąjunga masiškai trėmė Krymo totorius į Sovietų Uzbekistaną, o 2014 m. Rusijos Federacijai vėl aneksavus Krymą, ten likusi totorių bendruomenė susidūrė su nauja represijų banga. Tačiau net ir tremtyje, priespaudoje ar karo akivaizdoje totoriai nenustoja puoselėti savo tradicijų.
Kyjive gyvenantis menininkas Rustemas Skybinas siekia išsaugoti Krymo totorių kultūrinį paveldą. Jis tiria ir atkuria tradicinę Krymo chanato laikų ginkluotės ir šarvų puošybą savo darbuose, taip siekdamas užtikrinti kultūrinių simbolių tęstinumą ir išlikimą. Kurdamas parodoje matomus kalkanus Rustemas Skybinas perteikė tyrinėtų karybos įrankių puošybą, perkeldamas šių istorinių vertybių ornamentus, spalvas ir kompozicijas. Savo kūriniais menininkas pasakoja apie savo tautos tapatybę, kurios istorija – tai nuolatinė kova už išlikimą ir teisę į savo žemę.

Kalkanai – pasipriešinimo metafora
Kiekvienas parodos eksponatas – tai ne tik estetiškai išraiškingas meno kūrinys, bet ir pasipriešinimo metafora. Ornamentuoti keraminiai skydai kalkanai atspindi dabartinę Ukrainos poziciją ginant savo žemes, nepriklausomybę ir kultūrinį palikimą nuo Rusijos agresijos. Svarbu prisiminti, kad šioje kovoje Ukrainos kariuomenės gretose kaunasi ir Krymo batalionas, kuriame šalies laisvę gina totoriai kariai.
Per kelis priespaudos šimtmečius didelė dalis Krymo totorių istorinių vertybių buvo išgrobstyta ar sunaikinta okupacinių jėgų. Parodoje eksponuojami skydai tampa kultūrinės gynybos įrankiu – tautinio identiteto išraiška, kviečiančia lankytojus prisiminti, kodėl svarbu pažinti ir saugoti kultūrinį paveldą šiandienos geopolitiniame kontekste. Kiekvienas atkurto ornamento elementas, kiekviena spalva ir forma – tai tvirtas pareiškimas, kad totorių tauta egzistuoja, išlieka ir nepasiduoda.

Ornamentų ir spalvų simbolika
Ornamentai ir spalvos Krymo totorių puošyboje šimtmečius perduodami iš kartos į kartą. Kaip ir kitų tautų liaudies mene, juose užkoduotos reikšmės ir siužetai. Štai keletas Krymo totorių puošyboje aptinkamų simbolių, kurie kūriniuose sąveikauja vieni su kitais ir perteikia daugiasluoksnes reikšmes.
Augaliniai ornamentai Krymo totorių puošyboje simbolizuoja rojaus sodus. Svarbus Egri dal motyvas – vingiuota šakelė su gausybe gėlių žiedų ir vaisių. Svarbią vietą užima gyvenimo medis, nuolatinio augimo ir tęstinumo simbolis. Tulpių motyvas, vienas pagrindinių Krymo totorių puošybos elementų, siejamas su vyriškumu, kovotojo dvasia ir garbe. Rožė simbolizuoja moteriškumą ir yra vienas svarbiausių Krymo totorių ornamentikos simbolių. Gvazdikas reiškia išmintį ir sukauptą gyvenimišką patirtį. Taip pat dažnai aptinkamas ragų motyvas, kuris simbolizuoja gyvybinę jėgą ir yra būdingas šarvų bei ginkluotės puošybai.
Dažnai aptinkamos geometrinės figūros, o vienas populiariausių ornamentų – mihrabo (taip vadinama arkinė niša mečetėje, rodanti kryptį į Meką) arkų kompozicijos. Heksagrama, arba šešiakampė žvaigždė, laikoma apsaugos ir dangiškosios tvarkos simboliu.
Svarbią reikšmę turi ir spalvos. Žalia spalva islame laikoma šventa ir simbolizuoja rojaus sodus bei gamtą – ši spalva buvo itin vertinama Krymo totorių valdovų dvaruose. Mėlyna spalva islame laikoma palaiminta, ji Krymo totorių puošyboje siejama su dangumi ir dieviškąja malone. Aukso atspalviai nuo Krymo chanato laikų simbolizuoja kilmingumą, klestėjimą ir valdžią.
Daugiau sužinokite apsilankę parodoje „QALQAN. Krymo totorių raštai“, kuri veikia Lietuvos nacionalinio muziejaus padalinyje Vilniaus gynybinės sienos bastėjoje (Bokšto g. 20, Vilnius) iki 2025 m. balandžio 27 d.