Audio žurnalas
. PDF
2011    06    02

VARTAMS 20: Ugnius Gelguda

artnews.lt

Birželio 7 d., antradienį,18 val. galerijoje „Vartai“ (Vilniaus 39, Vilnius) atidaroma jau antra galerijos 20-mečiui skirto ciklo paroda, kurioje
pristatomi naujausi jauno lietuvių menininko Ugniaus Gelgudos kūriniai.

Pirmoji ciklo VARTAMS 20 paroda lankytojus kvietė į šiuolaikinio meno gerbėjams jau puikiai pažįstamo, pasaulyje sparčiai garsėjančio menininko Žilvino Kempino personalinę parodą, kurią aplankė beveik 10 000 žiūrovų.

Antrojoje VARTAMS 20 parodoje pristatomi du paskutiniai kito perspektyvaus lietuvių menininko Ugniaus Gelgudos projektai bei pirmoji autorinė knyga, kurią išleido Vilniuje įsikūrusi leidykla Artbooks. Menininko kūryba jau yra įvertinta Lietuvos bei užsienio institucijų, 2010 metais Vilniaus dailės akademijoje jam buvo suteiktas meno licenciato laipsnis.

Naujausiame Ugniaus Gelgudos video darbe „A Paradise tree“ (liet. Rojaus medis) dokumentuojamas Vilniuje kylantis naujas menininkų kvartalas, dirbtinai gretinamas su Niujorko SoHo rajono modeliu ir dvasia. „A Paradise tree“ savitai išplėsdamas dokumentikos žanrą kalba apie pirmuosius nenatūraliai didmiestyje gimstančios bendruomenės žingsnius, kuriems „nupasakoti“ pasitelktas hipertekstinis ryšys su dar 1990 m. Jono Meko sukurtu menkai žinomu video darbu „A walk“ (liet. Pasivaikščiojimas). Šiame valandos trukmės pasivaikščiojime po lietumi merkiamą SoHo rajoną Mekas intymiai ir padrikai pasakoja šio rajono kūrimosi istoriją, pirmąjį jo ir Mačiūno šiame industriniame rajone pasodintą medį ir neatpažįstamai savo veidą ir gyventojus pakeitusias SoHo gatves.

Ugniaus Gelgudos video darbe dar kartą permąstomas miesto erdvės ir vieningos idėjos palaikomos bendruomenės santykis, jo neišvengiama kaita bėgant laikui ir veikiant stipriems komerciniams mechanizmams. Video kamerai lėtai slenkant Ševčenkos kvartale įrenginėjamų loftų siluetais bei vis dar egzistuojančio, tačiau savo funkciją pakeitusio, fabriko griaučiais, tarsi propagandiniame filme supinami grubių ir pilkų pastatų vaizdai su būsimų naujakurių viltimis, tokiu būdu realias erdves perkeliant į fiktyvų ar galimą
pasakojimą.

2008 pradėta kurti fotografijų serija „Kriminaliniai peizažai“ kalba apie Lietuvos žiniasklaidoje įsigalėjusių simbolinių vaizdų bei žodinių tekstų simbiozę. Projekte menininkas analizuoja vizualinio ir žodinio pranešimo juoduosiuose Lietuvos žiniasklaidos puslapiuose neatitikimą ir iš šio neatitikimo iškelia „kriminalinio peizažo“ sąvoką.

Nagrinėjant lietuviškoje spaudoje pateikiamas kriminalinių pranešimų iliustracijas paaiškėja, jog atskyrus iliustruojančius vaizdus nuo žodinio pranešimo konteksto, jie tarsi tampa atsitiktiniais, plačią reikšmių skalę turinčiais vaizdais. Tokiuose vaizduose neužfiksuojami patys kriminaliniai įvykiai, o tik įvykių vietos arba tuos įvykius atspindintys vaizdiniai, tačiau dėl nuoseklaus jų gretinimo su itin kryptingo turinio pranešimais, juos tapo įmanoma atpažinti konkrečiuose kontekstuose: vandens telkinys – skenduolis, sodyba – šeimos tragedija, gamtos peizažas – rasti palaikai.

Cikle „Kriminaliniai peizažai“ savaip atkuriami Lietuvos dienraščių kriminaliniuose puslapiuose rasti ir atrinkti vaizdai, slepiantys kriminalinių įvykių nuojautą, tačiau tų įvykių nevaizduojantys arba juos imituojantys. Ugnius Gelguda projektą tęsė ir įgyvendino meninės rezidencijos metu Zalcburge, Fotohof galerijoje, kur paaiškėjo, jog austriškoje žiniasklaidoje veikia panašūs vaizdo ir žodžio derinimo mechanizmai.

Ugnius Gelguda (g. 1977 m. Vilniuje) 2010 m. Vilniaus dailės akademijoje įgijo meno licenciato laipsnį; aktyviai dalyvauti parodose pradėjo jau nuo 2000-ųjų metų. Dalyvavo daugelyje parodų Lietuvoje (Lietuvos dailė: dešimt metų, Šiuolaikinio meno centras, Vilnius, 2010; ARTscape: Italija, galerija „Vartai“, Vilnius, 2009; Lietuvos dailė 08. Fotografija, Šiuolaikinio meno centras, Vilnius, 2008 ir kt.) bei užsienyje (Gender check, Zacheta, Nacionalinė meno galerija, Varšuva, 2010; Trys, Fotohof galerija, Zalcburgas, Austrija, 2010; Gender check, MUMOK, Vienos Kunsthalė, Viena, 2009; Prague biennale 3, programa Baltijos mitologijos, Praha, Čekija, 2007 ir kt.). Ugnius Gelguda du kartus apdovanotas LR Kultūros ministerijos – 2010 m. už audiovizualinę instaliaciją „Žalgiris“ bei 2006 m. už geriausią metų meno debiutą. Menininko kūryba apima fotografijos bei audio-vizualinio meno medijas

Paroda veiks iki liepos 2 d.

Iliustracija: Ugnius Gelguda Užsilikusi petarda tapo nelaimės priežastimi, 2010.