Fotoreportažas iš parodos „Mylios valanda“ galerijoje „Vartai“
artnews.ltRugsėjo 10 d. galerijoje „Vartai“ (Vilniaus g. 29, Vilnius) atidaryta paroda „Mylios valanda“. Parodos kuratorės – Danutė Gambickaitė ir Jolanta Marcišauskytė-Jurašienė.
Parodoje pristatomi įvairių kartų menininkų kūriniai suvokiami kaip nehierarchiška, polilogiška elementų visuma. Žvelgiant į jau žinomus kūrinius naujame kontekste ir pristatant naujai atrastus, parodos kuratorės mėgina atskleisti dar nematytą rakursą, apčiuopti atsitiktinius ir režisuotus vidinius ryšius. Mylios valandoje susijungia įvairūs menininkų asmeninių arba visuotinių reiškinių, įvykių, peržaidimai, permąstymai, perkūrimai, imitacijos ir apropriacijos. Parodos pavadinimas – dualizmas, įprasminantis dviejų fundamentalių sąvokų apkeitimą. Įprasta, kad mylia yra laiku apibrėžtas greitis. Tačiau sukeitus šias sąvokas vietomis ir ne valandas (laiką) matuojant myliomis, bet mylias valandomis (laiku), išsitrina pažįstamo pasaulio ribos, o greičio ir laiko sąvokos išsilaisvina.
Vienas pirmųjų konceptualiojo meno atstovų Lietuvoje Gediminas Akstinas pristato savo ankstyvosios kūrybos permąstymus, atsiradusius galvojant apie šią parodą ir aktualius šiuolaikinės kultūros reiškinius. Menininkų duetas 2 EASY fashion – Marius Lelka ir Paulius Miliauskas – pristato piešinius, kurie paremti bendradarbiavimo ir kūrybinio akto kaip žaismingo dialogo apmąstymais. Svaidantis spalvotais pieštukais sukurti kūriniai atsirado pokalbių apie žymius pasaulio menininkus, ikoninius kūrinius ir meno pasaulio reiškinius metu. Tarpdisciplininio meno kūrėjas Julijus Balčikonis apropriacijos metodais pervertina savo senelio – tekstilės klasiko Juozo Balčikonio (1924–2010) kūrybinį palikimą, reflektuodamas savo asmeninį santykį su šeimos praeitimi, menininkų dinastijos reiškiniu.
Keramikas Rokas Dovydėnas peržaidžia kinų kultūros porceliano gamybos ir tapybos ant vazų tradicijas, suteikdamas šiam reiškiniui fikcijos atspalvį. Menininkė Aurelija Maknytė konceptualiai „permąsto“ už Algimanto Kunčiaus juostų skaitmenizavimą gautą čekį, tapusį atspirties tašku subjektyvių kūrybinių potyrių apmąstymams bei gamtoje sutinkamam mimikrijos reiškiniui. Justė Venclovaitė pristato videodarbą, kuriame jai būdingu humoro jausmu žaidžia su žiūrovo percepcija. Danutė Gambickaitė pasiūlo tekstus – eilėraščius, sukurtus susiejant rašymo ir skaitymo patirtis. Pasitelkusi savitą metodą, ji perskaito ir perrašo Lietuvos meno kritikų tekstus į poetinės formos tekstus. Performatyvus tekstinis peržaidimas išryškina meno diskurse iki šių dienų aktualią meno kritikos kaip meno kūrinio formos temą.
Vitalijus Červiakovas pristato performansų galerijos fortepijonui sesijas Zapiekanka, kurių metu pianistas gros iš reklaminių bukletų, maisto produktų pakuočių skaitomas natas. Bereikšmės, beveidės natos, tarnaujančios kaip dekoratyvus akcentas, skirtingų pianistų rankose įgaus skirtingus atspalvius. Milda Laužikaitė prie parodos ekspozicijos prisidės dviem nematerialiais veiksmais, galerijos erdvėje palikdama skelbimą būsimam kūriniui ir atlikdama veiksmą, kuris paaiškės tik parodos atidarymo metu.
Paroda veiks iki spalio 19 d.
Vitalijaus Červiakovo performansas Zapiekanka bus atliekama antradieniais – penktadieniais nuo 17 val.
Menininkai: 2 EASY fashion, Gediminas Akstinas, Julijus Balčikonis, Vitalijus Červiakovas, Rokas Dovydėnas, Danutė Gambickaitė, Aurelija Maknytė, Milda Laužikaitė, Justė Venclovaitė.
Nuotraukos: Marta Ivanova.