Tomo Daukšos paroda „Šunys ir gėlės“ „The Rooster Gallery“
artnews.lt
Iki gegužės 25 d. „The Rooster Gallery“ (Šv. Brunono Bonifaco g. 12, Vilnius) veikia Tomo Daukšos paroda „Šunys ir gėlės“.
Taip paprasta, kad darosi įtartina. Tai kur čia šuo pakastas?
Naujausioje Tomo Daukšos parodoje susitinka 21 šuo ir 21 gėlė. Visi šunys egzistavę tikrovėje ir kai kurie tebeegzistuojantys, įvairiausiais būdais patekę Tomo prieglobstin. Dalis benamiai, pabėgę ar šeimininkų paklaidinti, dalis atsiradę kitais linksmais būdais (pvz., gauti kaip priedas prie tėvų įsigytos sodybos), dalis iš prieglaudos, tačiau visi labai mylėti. Laukiniais 90-aisiais Palangoje gatvėse palaidi šunys buvo įprastas reiškinys. Taip per savo amžių menininkas yra auginęs 21 šunį, su kiekvienu puoselėjęs savitą ryšį.
Parodoje menininko šunys susitinka tokie, kokie yra išlikę prisiminimuose. Kai kurie prisiminimai neišsamūs, likę tik kažkurios labiausiai įsiminusios šuns savybės, todėl ir nutapyti taip, lyg kliaujantis pirmo prisiminimo įspūdžiu ar jausmu. Švelnūs kailiukai, drėgni snukučiai, pasitikinčios akys – mielumo ir švelnumo komplektas, kurio nereikia bandyti paaiškinti, nes meilė tarp žmogaus ir šuns yra paprasta.
Viską sukomplikuoja gėlės. Menininkas tapo gėles taip kaip ir šunis, lyg tai būtų gėlių portretai, ir priskiria kiekvienam po vieną. Beveik visos gėlės – būdingos kaimo darželiams ar želdiniams, sukultūrintos. Taigi grynaveislės gėlės ir negrynaveisliai šunys, kurie reprezentuojami greta kaip buvęs augintinis ir jam skirta dovana. Tačiau toks gretinimas kelia įtarimą. Po šia paprasta forma justi abejonė dėl šiuolaikinio dvikojo santykio su gamta, jo beatodairiškų pastangų formuoti ir keisti natūralų būvį į kažką tobulesnio, galinčio kilstelėti dvikojį simbolinio statuso ir evoliucijos laipteliais.
Tomo Daukšos paroda „Šunys ir gėlės“ – tai pasakojimas apie ryšio su kitomis būtybėmis žavesį ir vertybines komplikacijas. Kaip ir ankstesnėje menininko kūryboje, po išoriniu infantilumu ir vėjavaikiškumu glūdi susirūpinimas giliau slypinčiais reiškiniais ir sistemomis, rūšių sąveika ir pasinaudojimu. Sykiu „Šunys ir gėlės“ per daug nemoralizuoja, menininkui pasilikus teisę į motyvacijos paprastumą (kai tiesiog myli gyvūnus ir tapai juos dėl to, kad taip sugalvojai).
Tomas Daukša (g. 1988) – jaunosios kartos menininkas, 2019 m. įgijęs menų daktaro laipsnį Vilniaus dailės akademijoje. Nuo 2009 m. aktyviai dalyvauja grupinėse parodose Lietuvoje ir svetur, surengė personalinių parodų. Kūryba pristatyta tarptautinėse šiuolaikinio meno mugėse ir pagrindinėse Lietuvos šiuolaikinio meno institucijose.
Tekstas: Jolantos Marcišauskytės – Jurašienės
Fotografijos: Andrej Vasilenko






























Lietuviškos premjeros Vilniaus dokumentinių filmų festivalyje – Gerdos Paliušytės ir Andriaus Arutiuniano kinematografiniai horizontai
Klasikinis menas susitinka su gatvės menu: ant Vilniaus kolegijos sienos atgimė Algirdo Petrulio šilkografija
Naujas kūrinys Vienybės aikštėje – Kauno miesto istorija įrašyta bronzoje
Trakuose įsikurs pirmoji Lietuvoje tarptautinė rašymo rezidencija „April“
Baltijos menininkų dialogas plinta – jaunųjų tapytojų paroda pirmą kartą atidaryta Rygoje
„Stasys Museum“ kviečia: edukacijų programa atvira mokykloms, miesto gyventojams ir svečiams
Mykolas Valantinas: „Viskam reikia pinigų, tad išmokau spausdinti banknotus“
Kultūros asamblėja ragina Vyriausybę neformuoti Kultūros ministerijos komandos be ministro
IPMA festivalyje dalyvaujantis fotografas Alvydas Lukys: „Niekada negalėjau daryti to, ko neleido sąžinė“
AP galerija išleido žymaus rašytojo Sigito Parulskio pirmąjį fotografijų albumą „Susmulkinta amžinybė“
Kauno kultūros bendruomenė susirinko į pirmąją asamblėją: stiprybė – laisvė, tikslas – vertybinė valstybė
Kultūros bendruomenė piktinasi dėl Vyriausybės neveiksnumo ir boikotuoja Kultūros ministerijos kvietimus