Audio žurnalas
. PDF

Rūtos Pakarklytės paroda „Bijūnų žydėjimas“ AP galerijoje

Rūta Pakarklytė. Bijūnų žydėjimas

Liepos 16 d. 19 val. AP galerijoje (Užupio g. 24, Vilnius) vyks Rūtos Pakarklytės parodos „Bijūnų žydėjimas“ atidarymas.

Virsmo ir nykimo sintezė

Norvegijoje kuriančios ir gyvenančios keramikės Rūtos Pakarklytės paroda „Bijūnų žydėjimas“ kviečia įsigilinti į organišką ir neretai paradoksalią gyvybės kaitą – trapų balansą tarp augimo ir nykimo. Glazūruoti akmens masės objektai įgauna amorfiškas, kūniškas formas, kuriose susilieja augaliniai ir anatominiai motyvai. Šie hibridiniai dariniai alsuoja gyvybe: menininkės kuriama virsmo ir nykimo nuotaika įamžina šių simultaninių procesų santykį laike.
2017 metais sukurtas ciklas „Transformation in Black, White and Red“ žymi reikšmingą posūkį menininkės kūryboje. Nuo šio momento R. Pakarklytė pasuko nuo socialinės kritikos link introspektyvaus žvilgsnio į gyvybės virsmus. Greta transformacijos menininkei svarbus ir aplinkos išsaugojimo klausimas – jos kūriniai ne tik reflektuoja natūros gyvybingumą, bet ir skatina jautresnį žvilgsnį į subtilų gamtos pasaulį.
Menininkė suvokia judesį kaip esminę inercinę galią, motyvuojančią kisti. Judesiams lėtėjant, gyvybė pradeda nykti, kol galiausiai sunyksta. Ši įtampa tarp judėjimo ir sustingimo, tarp atgimimo ir išnykimo persmelkia R. Pakarklytės keramikos objektus. „Be judesio nėra gyvybės“, – sao menininkė Rūta Pakarklytė.

Keramikinių bijūnų anatomija

Akmens masės svoris ir faktūra įtvirtina fizinį, kūnišką ryšį tarp žiūrovo ir objekto. Žvilgsniui slystant tolygia glazūra, keramikiniai objektai prieš akis keičia anatomiją, priartėdami prie žmogiško ar augalinio pavidalo. Sodri bijūnų paletė tampa aliuzija į kūnišką raudonį, provokuojantį samprotavimus apie mūsų pačių būvio trapumą.
Menininkės darbo procesas grįstas tarpdisciplininėmis paieškomis – greta keramikos ji piešia, fotografuoja, naudoja šilkografiją. Šios technikos padeda plėtoti kūrybinius sumanymus, neapsiribojant viena medžiaga ar menine forma – jai svarbiausia idėjos išpildymas, o ne medžiagos galimybės ar ypatybės. Nepaisant to, R. Pakarklytė vertina keramikos ir glazūrų gyvybingumą bei jautrumą kaitai, leidžiantį įkūnyti tiek organinius procesus, tiek konceptualias idėjas.

Intymus gyvybės tyrinėjimas

„Bijūnų žydėjimas“ – tai vizualus gyvybės tyrimas. R. Pakarklytė pastebi paraleles tarp gamtos ir žmogaus, tiek molekulinėje sandaroje, tiek gyvenimo cikliškume. Augalo pasvirimas, irimas ar raukšlėjimasis tampa metafora kūniškai žmogaus kaitai, bylojančiai apie artėjančią pabaigą. Dirbdama su žmonėmis paskutinėje jų gyvenimo kelionės atkarpoje, menininkė tiesiogiai susiduria su mirtimi ir pastebi, jog kiekviena mirtis yra skirtinga, tačiau jos patirtis turi universalų pojūtį.
Panašias emocijas gali sukelti ir dar tik besiskleidžiantis bijūnas – pasak menininkės, gamtos grožyje visada slypi lašelis skausmo. Mus jaudina žydintis bijūnas, nes intuityviai suvokiame jo laikinumą. R. Pakarklytė akylai stebi ir fiksuoja nuolat besikeičiančią gyvybės tėkmę, kurioje slypi ir baigtinumas, ir išlikimo užsispyrimas.
Parodą remia Norvegijos užsienio reikalų ministerija (UDI) ir Norwegian Crafts organizacija.

Rūta Pakarklytė (g. 1975) – Norvegijoje gyvenanti lietuvių keramikė, baigusi Vilniaus dailės akademiją bei Norvegijos nacionalinę dailės ir dizaino akademiją Osle. Nuo 2005 m. metų ji pristato kūrybą grupinėse ir personalinėse parodose Norvegijoje, Lietuvoje, Latvijoje, Portugalijoje, Italijoje, Vokietijoje, Didžiojoje Britanijoje, Švedijoje, Taivane. Jos darbai įtraukti į kelių muziejų fondus, tarp jų – Nacionalinio Norvegijos taikomosios dailės muziejaus kolekcija. R. Pakarklytė yra Norvegijos dailiųjų amatų sąjungos (Norske Kunsthåndverkere) narė, daugelio apdovanojimų ir stipendijų laureatė.

Paroda sostinės AP galerijoje bus eksponuojama liepos 16 – rugpjūčio 10 d.

Teksto autorė Karolina Kupstaitė