• Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
.

Paroda „Dailieji amatai iš Japonijos Tohoku regiono“ LNDM Taikomosios dailės ir dizaino muziejuje

Parodos „Dailieji amatai iš Japonijos Tohoku regiono“ fragmentas, LNDM Taikomosios dailės ir dizaino muziejus. Fot. Gintarė Grigėnaitė

Sausio 11 d., ketvirtadienį, 17 val. LNDM Taikomosios dailės ir dizaino muziejuje (Arsenalo g. 3A, Vilnius) įvyks parodos „Dailieji amatai iš Japonijos Tohoku regiono“ atidarymas. Ryuichi՚io Matsubara’os kuruota paroda pristato nuo 2011 m. žemės drebėjimo ir cunamio nukentėjusio Tohoku regiono taikomosios dailės kūrinius. 

„Labai džiaugiamės galėdami suteikti Lietuvos visuomenei dar vieną unikalią progą artimai susipažinti su magišku Japonijos – Tekančios saulės šalies – dailiųjų amatų pasauliu. Šį kartą – iš lietuviams kiek mažiau pažįstamo Tohoku regiono, didžiausios Japonijos salos Honšiū šiaurės rytų. Parodoje pristatomuose septyniasdešimtyje įstabių keramikos, tekstilės, lako, pynimo iš vytelių ir medžio eksponatų įžvalgūs ir jautrūs lankytojai galės pamatyti japoniškajai taikomajai dailei taip būdingą formos ir funkcijos dermę, simbolinių ir gamtos motyvų sampyną – sykiu ir dvasingumą, ir techninę meistrystę. Kviečiu mielus parodos „Dailieji amatai iš Tohoku regiono“ lankytojus pajusti dvasinę jėgą, atsiduoti Tohoku regiono meistrų apžavams. Tebūnie tai tarsi šviesos ir harmonijos terapija gan niūriame ir kupiname agresijos šių dienų pasaulyje“, – sako LNDM generalinis direktorius dr. Arūnas Gelūnas.

„2011 m. kovo 11 d. Japonijos Tohoku regioną sukrėtė milžiniškas žemės drebėjimas ir cunamis. Paroda „Dailieji amatai iš Japonijos Tohoku regiono“ buvo sukurta siekiant dar kartą atskleisti to regiono originalių amatų ir meno kūrinių žavesį. Ką tik, šių metų sausio 1 d., Japonijos jūros pakrantėje esantį Noto pusiasalį supurtė stiprus žemės drebėjimas, kai kurios vietovės buvo nuniokotos ir šiuo metu vyksta intensyvūs gelbėjimo darbai, stengiamasi kuo daugiau padėti nukentėjusiesiems. Tikimės, kad, kaip ir Tohoku regione, žmonės sugebės atsigauti neprarasdami tradicinių amatų įgūdžių. Nepaisant daugybės stichinių nelaimių Japonijoje, viliamės, kad ši paroda leis lankytojams pajusti iš kartos į kartą perduodamą japonų meistriškumą“, – teigia Japonijos ambasadorius Tetsu Ozaki՚is.

Parodos „Dailieji amatai iš Japonijos Tohoku regiono“ fragmentas, LNDM Taikomosios dailės ir dizaino muziejus. Fot. Gintarė Grigėnaitė

Parodoje – kasdienių reikmenų funkcionalus grožis

LNDM Taikomosios dailės ir dizaino muziejuje atidaroma paroda „Dailieji amatai iš Japonijos Tohoku regiono“ supažindina su išskirtiniu Tohoku regiono menų ir amatų paveldu: keramikos, tekstilės, metalo, medžio, bambuko ir kitais dirbiniais. Lankytojams atveriama galimybė atrasti šiame regione puoselėjamas aukšto lygio tradicinių amatų technikas ir nuo seno Japonijoje naudojamų kasdienių reikmenų funkcionalų grožį.

„Tikiuosi, kad pristatant šias amatų tradicijas užsienyje mums pavyks paskatinti viso pasaulio žmones įvertinti japonų jautrumą estetikai ir jų meistriškumą“, – teigia parodos kuratorius Ryuichi՚is Matsubara.

Eksponuojami ne tik tradiciniai reikmenys ir tekstilės dirbiniai, bet ir jų įkvėpti menininkų kūriniai, perteikiantys Tohoku kultūrinę atmosferą. Paroda atskleidžia dailiųjų amatų praktinę bei meninę puses. Pristatomų pintų krepšių utilitarų grožį amatininkai išryškino originaliais ir išradingais sprendimais. Tohoku regiono keramikos darbuose dera rafinuota forma ir glazūros technika. Tačiau pastarieji dirbiniai suteikia galimybę susipažinti ne tik su lako dirbiniais iš Džiobodži miestelio, bet ir su jame puoselėjama ir iš kartos į kartą perduodama lako skysčio rinkimo tradicija: seni lakmedžiai įpjaunami taip, kad išliktų nepažeisti.

„Šimtmečiais tobulintomis technikomis preciziškai sukurti objektai atrodo keistai artimi ir šiuolaikiški, tiesiog nepavaldūs laikui. Šių dirbinių (dėl išskirtinės meistrystės, manau, vadintinų meno kūriniais!) raštams dažnai įkvėpimo semtasi iš gamtos, juose vaizduojami tokie motyvai kaip vyšnių žiedai, gervės ir bangos, kurie yra ne tik dekoratyvūs, bet ir kupini simbolinės prasmės. Tikima, kad šie raštai primena kami – dvasinių esybių, gamtos dievų – buvimą ir sukuria dvasinį ryšį tarp amatininko, kūrinio ir stebėtojo. Kiekvienas kūrinys yra ne tik gražus daiktas, bet ir skleidžia dvasinę aurą, kviečia kontempliuoti ir žadina žmogaus, meno ir dieviškumo harmonijos pojūtį. Taip kami sąvoka persmelkia ne tik taikomąjį meną, bet ir Japonijos kultūrinį identitetą, nes ir toliau įkvepia bei suteikia ypatingos vidinės jėgos praeities ir dabarties kartų meninei raiškai“, – teigia LNDM generalinis direktorius dr. Arūnas Gelūnas.

Parodos „Dailieji amatai iš Japonijos Tohoku regiono“ fragmentas, LNDM Taikomosios dailės ir dizaino muziejus. Fot. Gintarė Grigėnaitė

Judėjimas, išsaugojęs Tohoku regiono dailiųjų amatų grožį

Už galimybę išvysti parodoje pristatomus Tohoku regiono dailiųjų amatų dirbinius turime būti dėkingi šimtamečiui Mingei judėjimui. Dar XX a. pr. keliaudamas po Tohoku regioną šio judėjimo įkūrėjas Soetsu’as Yanagi’is susižavėjo vietinių amatininkų dirbinių grožiu ir ėmė kolekcionuoti kelionių metu rastus indus bei įrankius. Anot Yanagi’io, grožis slypi nežinomų meistrų sukurtuose dirbiniuose, tad judėjimo tikslas buvo atrasti ir įvertinti šį paslėptą grožį. Kitiems to laikotarpio menininkams Tohoku rankdarbiai taip pat padarė didelį įspūdį. Jie prisidėjo prie Yanagi’io kelionių, kurių metu rinko vietos dirbinius savo kolekcijoms.

Mingei judėjimui priklausę menininkai ne tik rinko dirbinius, bet ir bendradarbiavo su vietiniais amatininkais jiems patardami ne tik kaip išsaugoti tradicinį dizainą, bet ir kaip kurti naują, suteikiantį amatams šiuolaikiško patrauklumo. Ši veikla įkvėpė naują gyvybę Tohoku regiono amatams, tačiau – likimo ironija – sumenkino Mingei judėjimo itin vertintą „nežinomo meistro“ aspektą, mat iškilo žymūs tokius dirbinius gaminę amatininkai ir vietovės.

Be kita ko, keičiantis ekonominei sanklodai, gyventojams keliantis į didžiuosius miestus, pamažu nyko Yanagi’į ir kitus menininkus žavėję praeities amatai bei įgūdžiai, tačiau būtent dėl Mingei judėjimo Tohoku regione dailiųjų amatų tradicijos perduodamos iš kartos į kartą iki pat šių dienų, o parodos lankytojai turi progą įvertinti jų grožį.

Parodos „Dailieji amatai iš Japonijos Tohoku regiono“ fragmentas, LNDM Taikomosios dailės ir dizaino muziejus. Fot. Gintarė Grigėnaitė

Daugiau nei dešimtmetį po pasaulį keliaujanti paroda

Ryuichi՚io Matsubara՚os kuruota paroda „Dailieji amatai iš Japonijos Tohoku regiono“ buvo sukurta dar 2012 m., minint Tohoku žemės drebėjimo ir cunamio metines. Kalnais, jūriniais peizažais ir turtinga kultūra bei istorija garsėjantis Tohoku regionas 2011 m. kovo 11 d. buvo stipriai apgriautas, patyrė neregėto masto žalą, smarkiai nukentėjo manufaktūros ir amatų kultūra.

Į Lietuvą paroda „Dailieji amatai iš Japonijos Tohoku regiono“ atkeliavo iš JAV. LNDM Taikomosios dailės ir dizaino muziejaus lankytojai ją išvysti galės iki vasario 29 d. Kovo mėnesį dailiųjų amatų eksponatai išvyks į Rygą. LNDM Taikomosios dailės ir dizaino muziejus sausio 11 d., ketvirtadienį, 17 val. kviečia į parodos atidarymą, renginio metu lankytojai taip pat turės išskirtinę galimybę išgirsti japonų kompozitoriaus, pianisto Yusuke՚ės Ishii atliekamus kūrinius.

LNDM ir toliau skirs dėmesio Japonijos kultūrai – 2024 m. vasarą Nacionalinėje dailės galerijoje planuojama atidaryti LNDM generalinio direktoriaus dr. Arūno Gelūno kuruotą parodą, skirtą Japonijos menui.

Parodos kuratorius Ryuichi Matsubara
Parodos architektė Ūla Žebrauskaitė-Malinauskė
Architektė-koordinatorė Eglė Jagminė
Šviesų dailininkas Milvydas Kezys
Dailininkė Loreta Uzdraitė

Paroda organizuojama kartu su Japonijos ambasada Lietuvoje ir Japonijos fondu