Lauros Guokės parodos „Pasirinkimas I“ atidarymas Vilniaus rotušėje
Rugpjūčio 30 d. , antradienį, 17 val. Vilniaus rotušėje ( Didžioji g. 31) vyks Lauros Guokės parodos „Pasirinkimas I“ atidarymas. Parodoje menininkė pristato du meninius projektus: tapybos, skulptūros bei videokūrinių ciklą Pasirinkimas I, kurį šiuo metu įgyvendina, gavusi Lietuvos kultūros tarybos stipendiją (2022), ir kūrinius iš projekto Lengvas pasirinkimas (2019–2020).
Menotyrininkė dr. Danutė Zovienė:
„Lauros Guokės kūryba – netipinis reiškinys nūdienio Lietuvos meno lauke. Viena vertus, ji pelno apdovanojimus tarptautiniu mastu, reikšmingai atstovauja Lietuvai tarptautiniuose projektuose (Didžiojoje Britanijoje, Vokietijoje, Austrijoje, Italijoje, JAV ir kt.), antra vertus, sunkiai pritampa prie vietinio konteksto, kuris remiasi arba tradiciniu dailės suvokimu, pagrįstu XX a. modernizmo tradicija, arba Naujojo meno nuostatomis. Tačiau tarp tų dviejų lietuvių dailėje įteisintų grandžių pasauliniame nūdienio meno lauke plyti didžiulė medijų, stilių, raiškos įvairovė, kurią suvokti geriausi įrankiai – smalsumas, imlus protas ir atvirumas dialogui bei diskusijoms.
<…>
2016 m. žymiausiame pasaulyje portretų konkurse BP Portrait Award, kurį kasmet rengia Nacionalinė portretų galerija (NPG) Londone, Laura Guokė tapo nugalėtoja Travel Award kategorijoje už tapybinį portretą Petras (akrilas, drobė, 146 x 200 cm) ir kaip viena iš šešių pasaulio menininkų, laimėjusių šio konkurso apdovanojimą buvo pristatyta 2019 m. BBC dokumentiniame filme Menininko portretas (Portrait of an Artist; https://www.bbc.co.uk/programmes/n3ct6mj6), skirtame konkurso BP Portrait Award 30-mečiui. Po šio konkurso Ritsonos pabėgėlių stovykloje (Graikija), kur menininkė ne tik tapė, bet ir savanoriavo, jos sukurti portretai Rima and Muhammed Ahmed (akrilas, drobė, 150 x100 cm); Monika (akrilas, drobė, 150 x100 cm), buvo eksponuoti Londono nacionalinėje portretų galerijoje, Ekseterio karališkajame Alberto memorialiniame muziejuje ir meno galerijoje (2017), Škotijos nacionalinėje portretų galerijoje, Edinburge, Sunderland muziejuje (2018). Portretus įsigijo MO muziejus Vilniuje, iš kurio kolekcijos parodai Kodėl taip sunku mylėti? (2020–2021) juos pasirinko kuratoriai – Olandijos multimedijų menininkė Saskia Boddeke ir režisierius Peteris Greenaway‘jus. 2018 m. Lauros Guokės nutapytas Berniukas iš Alepo (aliejus, akrilas, drobė, 150 x 100 cm) tarptautiniame Three Bridges Foundation konkurse (Lenkija) buvo įvertintas Pagrindiniu prizu (First prize), o 2021-siais Lokarno kino festivalio metu (Šveicarija) menininkė buvo apdovanota tarptautine Specialiąja nepriklausomų kino kritikų premija Boccalino d’Oro 2021 (Premio Boccalino d’Oro 2021 Locarno) už meninį tapybos ir video projektą Trys pasauliai.
<…>
Pasirinkimas I (2021–2022) įkūnyta dualistinė simbolinio vaizdinio struktūra, kurią aprašė dar Platonas, skirdamas idealistinę amžinųjų idėjų buveinę ir juslinį pasaulį. Nors menininkė kalba apie bendražmogiškas temas: gyvenimą ir mirtį, kančią ir meilę, t. y. kas tikra ir amžina, tačiau realūs žmonės ir įvykiai jos kūriniams suteikia pamatinio tikrumo. Ruošdamasi šiam projektui Laura Guokė ir vėl savanoriavo, bendravo su pabėgėliais, tačiau kūriniuose vengė tiesmukumo, tarsi sakydama: „Mes esam ir mūsų nėra“.
Projekte Pasirinkimas I tikrovė (karas Ukrainoje, o anksčiau – Sirijoje, Palestinoje) persmelkta archetipais ar biblijiniais įvaizdžiais, kurie įgyja simbolių prasmių. Kaip tikra šiuolaikinio meno kūrėja Laura Guokė nevengia intertekstualumo, nuorodų į klasiką. Todėl jos kuriamas daugiasluoksnis vaizdinys, įgyja savotišką kinematografinę magiją: išplėtotą siužetinį pasakojimą – su savo herojais, jų istorijomis ir tų istorijų tęsiniu kūriniuose.
Štai tapybos drobėje įkūnyta besilaukianti moteris – tarsi bendrinis Madonos įvaizdis. Jos rankos ne tik saugo būsimą gyvybę, bet ir primena Sandro Botticelli Veneros gimimą (1482–1485). O fone nutapytas detalus Kijevo peizažas, nelyginant renesansiniame paveiksle, tiksliai atkuria konkretų kraštovaizdį (miestą iki bombardavimo ir po jo). Tačiau virš jo plytintis giedras dangus apeliuoja į laiko aktualiją – desperatišką prašymą „uždengti dangų“. Kūdikis, gulintis tarp šovinių gilzių, simbolizuoja Pasaulio Išganytoją (Salvator Mundi), o sužeista mergaitė drobėje Užmigęs vaikas yra akivaizdi užuomina į Andrea Mantegna Mirusį Kristų (apie 1490). Neatsitiktinai projekto Pasirinkimas paveikslus vienija kompozicinėje schemoje naudojamas ir aštuonkampio motyvas, simbolizuojantis dvasinį pabudimą, amžinąjį gyvenimą, prisikėlimą, tobulumą.“
Parodą finansuoja Lietuvos kultūros taryba
Parodą remia: MAELER, Ilja Borzykin, Vilungės Statyba, UAB.