. PDF

Grupinė paroda „Fake news” galerijoje „Drobė” Kaune

Lapkričio 26 d., šeštadienį, 16 val. galerijoje „Drobė” (Drobės g. 62-308, Kaunas) vyks grupinės parodos Fake news atidarymas.

Melagienos, žavus manipuliacinių technologijų ir žmogiško bukumo derinys, neabejotinai smerktina praneštos tikrovės vizija. Dėl suprantamų, todėl nekartotinų priežasčių. Bet ar joje glūdintis poreikis perrengti tikrovę įtaigesniais pavidalais, atsisakymas leisti tiesai juos gadinti nėra savaip giminingas meninei vaizduotei, klausia netrukus startuosiančio projekto Fake news kuratorė, tapytoja Rebeka Bruder. Parodos sumanymas kilo bendradarbiaujant su portalu Delfi, šio projekto partneriu. Delfi rubrikose Melo detektorius ir Demaskuok viešinti straipsniai tapo atskaitos tašku ir užduoties gairėmis individualiai menininkų vaizduotei. Jokių ribojimų žanrams, medžiagoms ar technologijoms, vienintelis reikalavimas – prisirišti prie konkretaus Delfi straipsnio ir jame narstomos melagienų problematikos. Fake news, akivaizdu, socialiai angažuotas projektas, nukreiptas į grėsmes ir iššūkius, kylančius susiduriant su praneštos tikrovės iškraipymais, tačiau pasitelkiantis ne informacinio saugumo specialistus, bet menininkus, kurių santykis su objektyviu pranešimu taip pat gana komplikuotas, todėl tikėtinai žadantis neprognozuojamus efektus. Esminė projekto prielaida atliepia klausimą: ar meninės vaizduotės ir melagienų mišinys yra sprogus?

Nežinia, ar menininkų imunitetas melagienoms lygintinas su atsparumu corona virusui, specialistų nuomonės išsiskiria, tačiau šis projektas kūrėjams priskyrė magišką galią melagienas paversti meninių manipuliacijų objektu. Kitaip tariant, tarsi sukeisti tyrimo dalyvius vietomis siekiant ištirti, kokiu mastu melagienos atsparios meninės sąmonės bacilai. Matyt, melagienose įveiklinta vaizduotė iš tiesų gimininga meninei, nors tą vaizduotę įkvėpęs interesas ir netapatus meninei motyvacijai. Melagienos gebėjimas manipuliuoti kažkieno sukūrta informacija kuriant pridėtinę prasmę tam tikru mastu atliepia meninės poprodukcijos logiką – naujai įveiklinti bet kokį jau pagamintą objektą suteikiant menines funkcijas. Gal menininkas yra įteisintas melagienų skleidėjas, ir ne bet koks, o su licenzija mūsų dvasią pakylėjančiai stimuliacijai? O melagienų autorius – viso labo nevykęs menininkas, keršijantis pasauliui už savos vaizduotės produktų nepripažinimą? Atsakymų ieškoti Fake news projektas siūlo ne tik parodos ekspozicijoje, bet ir atitinkamose Delfi rubrikose, nuo kurių atsispyrus ta ekspozicija įgijo kūną.

Visiems menininkams būdinga savo projektais gelbėti pasaulį, gal todėl, kad kiti dalykai jiems ne taip gerai pavyksta. Šis projektas taip pat ne išimtis, jei tikėsime oficialiais dalyvių prisistatymais. Kita vertus, privačiuose pokalbiuose jų retorika kiek žemiškesnė, melagienas vadinanti pirmine, o menines jų perkūras – antrine smegenų panauda ne pagal tiesioginę paskirtį, teikiant naujas spalvas senai tiesai, kad smegenys iš tiesų yra pats seksualiausias organas. Sena gera brainofilija, Fake news projekte atverianti antrą, neabejotinai intriguojantį dugną. Nežinia, ar parodai bus suteikta N-18 žyma, tačiau kryptį to dugno ieškančiam žiūrovui nurodys metrinis falas, atliekantis, suprantama, išimtinai menines funkcijas. Pagal visus feng shui reikalavimus.

Prof. dr. Stasys Mostauskis

Paroda veiks iki gruodžio 19 d.

Dalyviai: Elena Balsiukaitė-Brazdžiūnienė, Aušra Vaitkūnienė, Pranas Griušys, Naglis Rytis Baltušnikas, Arvydas Brazdžiūnas-Dusė, Vytautas Tomaševičius, Audrius Gražys, Adelė Liepa Kaunaitė, Dainius Trumpis, Jūratė Kluonė, Linas Liandzbergis, Andrius Miežis, Audronė Andrulevičienė, Mindaugas Jurėnas, Domas Mykolas Malinauskas.

Projekto kuratorė: Rebeka Bruder

Projekto partneris: Delfi

Projektą finansuoja Lietuvos kultūros taryba