Fotoreportažas iš Edwardo Kienholzo retrospektyvinės parodos Frankfurto „Schirn“ muziejuje
Boris SymulevičIš tiesų į Frankfurto „Schirn“ muziejų ėjome žiūrėti Edvardo Muncho parodos, bet vietoj ekspresionistinio klyksmo Norvegiškame peizaže mus pasitiko bendravardis sąvartynų mėgėjas, provokatorius ir maištininkas amerikietis Edwardas Kienholzas – muziejuje vyko jo retrospektyvinė paroda „Laikų ženklai“ (The Signs of the Times).
Nuo šeštojo dešimtmečio vidurio Edas Kienholzas (kiek vėliau prisijungė ir jo žmona Nancy) savo kūryboje eksploatavo socialiai jautrias temas. Mirtis, karas, seksas, išnaudojimas, religija, rasizmas ir kitos mūsų visuomenei amžinai aktualios realijos buvo sąmoningai užaštrinamos ir sukeldavo daugybę diskusijų. Lygiai taip pat didelį nesusipratimą sukėlė savanoriška tremtis į Idaho miškus, į kaimą, pavadinimu Hope, kur, beje, iki šiol gyvena jo žmona ir veikia įspūdingi namai-muziejus.
Skrupulingai šiukšlynuose rinkdamas įvairius artifaktus, liedamas gipso skulptūras, kombinuodamas ir perkurdamas objektus, Kienholzas sukūrė krūvą įspūdingų asambliažų ir instaliacijų, kurios, nors ir įsiliejo į meno istorijos vadovėlius, iki šių dienų nepraranda savo aktualumo bei daro įtaką tokiems menininkams kaip Jonathanas Meese arba Johnas Bockas.
Paroda vyksta Frankfurto „Schirn“ muziejuje iki sausio 29 dienos. Beje, Edvardo Muncho paroda vyks ten pat nuo vasario 8-os.