#14
2024    05    03

Kaunas, 1935 m. Gegužės 14 d.

Vytauto Didžiojo karo muziejaus vadovo gen. ltn. Vlado Nagevičiaus įgaliojimu, dalyvaujant būriui kariškių, užpuolamas tame pačiame pastate įsikūręs Kultūros muziejus. Po vėliavos pakėlimo iškilmių, skambant maršui bei žvangant ginklams okupuojamos penkios salės muziejaus rūmų antrąjame aukšte, įėjimai užblokuojami, o užimtose erdvėse eksponuojamos lėktuvo „Lituanica“ nuolaužos. Nors iš šiuolaikinės perspektyvos ši istorija skamba neįtikėtinai ir primena atvirus karo veiksmus, tačiau užgrobtos salės iki šiol priklauso Karo muziejui.

Pasak atvejį tyrinėjusio Audriaus Novicko – konfliktiškumas buvo užkoduotas pačioje pastato architektūroje. Tris metus trukęs menininko tyrimas įtraukė abu po vienu stogu įsikūrusius muziejus ir galiausiai 2015 m. buvo pristatytas Jono Meko vizualiųjų menų centre, asmeninės parodos “Moteris padalinta pusiau” metu. Paroda kvietė permąstyti socialinės erdvės, istorinės atminties, identiteto, geismo, architektūros ir galios santykių problematiką.

Viena iš sudedamųjų dalių ekspozicijoje buvo videokūrinys pavadinimu „Aktas 2“, kuriame tarsi iš vaiduokliško požiūrio taško skriejama per tuščią, beeksponatį muziejaus pastatą, kol centrinėje pastato ašyje esančios sienos ima griūti, o pusiau padalintas muziejaus kūnas atsiveria ir erdvės pagaliau susijungia. Tai, kaip pats autorius teigia – minkštasis manifestas, siūlantis alternatyvią tikrovę bei įgalinantis kitokią sugyvenimo galimybę.

Projektą su Audrium Novicku aptariame vaizdo pokalbio metu.

Nuoroda į parodos “Moteris padalinta pusiau” dokumentaciją: https://artnews.lt/fotoreportazas-is-audriaus-novicko-parodos-moteris-padalinta-pusiau-jmvmc-33222