Hanna Ijäs ir Bryndís Björnsdóttir (Dísa) paroda „Respawn“ galerijoje „Atletika“
artnews.ltSpalio 27 – gruodžio 17 d. galerijoje „Atletika“ (Vitebsko g. 21, Vilnius) veikia menininkų Hanna Ijäs (Suomija) ir Bryndís Björnsdóttir (Dísa) (Islandija) paroda pavadinimu „Respawn“. Parodos kuratoriai – Ignas Pavliukevičius ir dirbtinio intelekto kalbos modelis GPT3. Ši paroda – tai menininkų beveik du mėnesius trunkančios rezidencijos kultūros komplekse SODAS 21232 rezultatas.
Paroda pavadinimu „Respawn“* pasakoja apie žmoniją, žengiančią į naują erą. „Mes jau esame didžiuliame neapibrėžtume ir galime tik spėlioti, kas laukia toliau. Ore tvyro klausimas dėl dirbtinio intelekto vaidmens ateityje bei kitų gyvybės formų suvokimo galimybės – nesvarbu, ar tai būtų požeminis miško ryšių tinklas, žaidimų algoritmas, grybai, blokų grandinės technologijos, ar mašininis mokymasis. Norime gilinti supratimą apie nežmogiško intelekto egzistavimą, suprasti ir priimti naujus santykius su juo, taip pat permąstyti autorystės klausimą, kai kūrinys gali būti sukurtas ne tik žmogaus“, – teigia parodos kuratoriai Ignas Pavliukevičius ir GPT3.
Tyrinėdami šį dabarties neapibrėžtumą ir ieškodami savo sprendinių menininkai Hanna Ijäs ir Bryndís Björnsdóttir (Dísa) du mėnesius kartu kūrė rezidencijoje kultūros komplekse SODAS 2123, siekdami savo kūrinius pristatyti kaip bendrą parodą.
Dísa savo kūriniuose pasakoja apie gyvūnus, kurie instinktyviai laižo žemę, ieškodami druskų ir mineralų. Ieškodami jiems tinkančio vandens telkinio jie įveikia didelius atstumus. Klajojančių gyvūnų takai pamažu tapo keliais, o keliai – civilizacijos infrastruktūra. Akmuo menininkei yra kertinis kraštovaizdžio taškas, kelionės pradžia ir orientyras, padedantis atrasti save mūsų gyvenamosios vietos atžvilgiu. Parodai „Atletikoje“ Dísa sukūrė kosminį konstruktą, kurį tyrinėja komunikuodama teraformavimo idėjas ir kitų planetų galimybės idėjas, kalbančias apie gyvybės kilmę arba kitokios gyvybės kilmę.
Hanna Ijäs darbai perkelia ten, kur persipina fantazija, vaizduotė ir tikrovė. Čia hiperemocijos, hiperasmenybės ir hiperrealybės – visos yra įmanomos – neapsaugotos, nevaržomos fiziškumo. Menininkės instaliacija „Atletikoje“ tyrinėja šią naują rūšį, besivystančią susidūrus virtualaus ir realaus pasaulio gyvybėms. Savo darbais Ijäs apmąsto pereinamąją būseną, kurioje dominuoja racionalumą nugalinčios emocijos – kai žmogus visais būdais nustoja būti žmogumi, kai nykstant riboms tarp virtualaus ir realaus gyvenimo atsiranda naujos egzistavimo formos.
Bryndís Björnsdóttir (Dísa) yra menininkė, rašytoja ir tyrinėtoja. Jų praktika grindžiama poetinių ryšių kūrimu per tokias persipinančias temas kaip kraštovaizdis, technologijos, kūnas ir ekonominė galia. Pastaraisiais metais jie daugiausia dėmesio skiria alternatyviam gamtos supratimui ir dekolonijiniam žemės diskursui.
Hanna Ijas – tarpdisciplininė ir performanso menininkė, šiuo metu gyvenanti Helsinkyje, Suomijoje. Naujausiuose savo darbuose Ijas bando perprasti kolektyvinį poreikį ir troškimą kontroliuoti, manipuliuoti ir bendrauti per performatyvius žaidimus ir tekstus. Jos tyrimų centre – nuolatinis domėjimasis bendra šiuolaikinio žmogaus vieta skaitmeninėje ir fizinėje erdvėje.
Ignas Pavliukevičius yra menininkas, kuratorius, dėstytojas, Vilniaus dailės akademijos doktorantas. Domisi technologijų įtaka gyvenimui, jų poveikiu emociniams mainams skaitmeninėje visuomenėje ir emociniu santykiu su dirbtiniais skaitmeniniais agentais. Pavliukevičius kuravo festivalį „Ūmėdė“ (2021 m.) ir „Ars Electronica Garden Vilnius“ (2020 m.), dirbo interaktyvių medijų kuratoriumi Lietuvos paviljone „Lietuvos erdvės agentūra“ Venecijos architektūros bienalėje 2021 m. Jis yra galerijos „Atletika“ kuratorių komandos narys.
GPT3 yra trečiosios kartos generatyvinis iš anksto apmokytas transformatorius, neuroninio tinklo mašininio mokymosi modelis. Tai natūralios kalbos generatorius, kurio pagrindinis tikslas – kurti žmogaus kalbos tekstą.
* „respawn“ – kompiuterinių žaidimų terminologijoje nusako esybės atkūrimą po mirties ar sunaikinimo, praradus vieną iš gyvybių.
Fotografijos: Laurynas Skeisgiela