
Iki rugsėjo 24 d. LDS galerijoje „Arka“ (Aušros Vartų g. 7, Vilnius) veikia jubiliejinė 10-oji Lietuvos tekstilės meno bienalė „Ateities laboratorija“, kuri šiemet skiriama vizionieriškiems menininkų žvilgsniams atskleisti.
Parodos kolekcijoje analizuojamas ekologinių problemų kontekstas, kuriame tvarumo ir progresyvumo atžvilgiu tekstilės menas įgauna aktualumo ir dėl poveikio gamtai pagrįstai ima kritikuoti (ekonominių) resursų švaistymą, komercializmą, pramonę ir pan. Orientuota į kūrybinius eksperimentus, mokslo ir technologijų pažangos atskleidimą tekstilės srityje, šiųmetė bienalė klausia – kokia kryptimi juda tekstilės meno raiškos formos, kokių pavidalų įgauna naujasis medžiagiškumas, koks tekstilės santykis su mokslu ir požiūris į aplinką. Ar šiuolaikinis mokslas, tarnaujantis naujų technologijų, medžiagų ir pluoštų kūrimui, žengia kartu su ekologinėmis iniciatyvomis? Bienalės dėmesio centras nukreipiamas į XXI a. materialiąją ir konceptualiąją tekstilės būtį: inovatyvias medžiagas, eksperimentus, naujas kūrimo ir gamybos technologijas.
Lietuvos tekstilės meno bienalė šį kartą plečia geografinius horizontus ir pristato ne tik vietinius, bet ir užsienio autorius. Parodoje dalyvauja menininkės Ludwika Żytkiewicz-Ostrowska, Izabela Wyrwa ir Magdalena Soboń iš Lenkijos. Jos pristato kolektyvinę instaliaciją „Sujungti iš naujo“ („Reconnected“), kurioje individualios menininkių kūrybinės praktikos susisieja per kiekvienos siekį suvokti gamtą. Eksponuojamų kūrinių kolekcija atskleidžia autorių žavėjimąsi gamtos tobulumu ir pastangas apčiuoti žmogaus ir jį supančio pasaulio santykių sudėtingumą. Nors menininkės pasitelkia skirtingus vaizdo pateikimo ir prieigos būdus, pagrindinis jų kūrybos elementas yra kontaktas su medžiagomis.
Parodos kuratorės: Žydrė Ridulytė ir Silvija Juozelskytė.
Parodoje dalyvaujantys lietuvių menininkai: grupė „Baltos kandys“, Eglė Ganda Bogdanienė, Kristina Daukintytė Aas, Andrius Erminas, Natalija Griežė Vilkelienė, Feliksas Jakubauskas ir Dalia Kasčiūnaitė, Aistė Jančiūtė ir Ričardas Vaičys, Liucija Jūratė Kryževičienė-Hutcheon, Laima Oržekauskienė-Ore, Lina Ringelienė, Elzė Sakalinskaitė, Edita Sabockytė-Skudienė ir Alevtina Ščepanova, Jolanta Sendaitė-Paulauskienė, Indrė Spitrytė, Jelena Škulienė, Lolita Tučinskaitė, Monika Žaltauskaitė-Grašienė.
Parodoje dalyvaujančios lenkų menininkės: Izabela Wyrwa, Magdalena Soboń, Ludwika Żytkiewicz-Ostrowska.
Projekto rėmėjai: Lietuvos dailininkų sąjunga, Vilniaus miesto savivaldybė, UAB „Norwex Baltic“.
Projekto partneriai: Lenkijos kultūros institutas Vilniuje, Vilniaus lenkų kultūros namai, žurnalas „Centras“, Strzemińskio Lodzės dailės akademija (Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego).
Nuotraukos: Giedrius Akelis



Jolanta Sendaitė-Paulauskienė. „Kismo perspektyva: kartu“, 2021-2022. Objektų serija, autorinė technika


Eglė Ganda Bogdanienė. „Mergaitė“, 2022. Natūrali vilna ir nailono pluoštas, gautas perdirbant padangas. Smaigstymas, daigstymas, formavimas


Monika Žaltauskaitė Grašienė Žaltė. „WWW (Women oWn Writing)“, 2022. Kompiuterinis žakardinis audimas. Iš perdirbto plastiko pagamintas EkoNat siūlas, eko medvilnė


Jelena Škulis. „My day: la guerre et la paix. Exit“, 2022. Varis, nailonas. Audimas nytinėmis kompiuterinėmis rankinėmis staklėmis



Grupė „Baltos kandys“. Instaliacija „Spartakas“, 2021-2022. Medinės lentynos, veltinio batukai


Laima Oržekauskienė – Ore. „Nature Morte“, 2021. Dvigubas rankinis audimas, skaitmeninė spauda; įvairūs pluoštai


Kristina Daukintytė Aas. „Unweaving V“ (2020), „Kai sprogsta tyla“, 2021. Skaitmeniniai žakardai



Lina Ringelienė. „Šviesių gelmių, lengvo nyksmo“, 2022. 5 nykstančių objektų instaliacija





Indrė Spitrytė. „Vegetuojanti tekstilė“, 2022. Augalinės kilmės bioplastikas, skirtingų rūšių dumbliai, bakterinė celiuliozė, pomidorų odelės



Edita Sabockytė-Skudienė ir Alevtina Ščepanova. „Nojaus lysvės“, 2022. Linas, kviečiai, rugiai, miežiai, avižos, vikiai, rapsai, ožragė, ridikai, burokėliai, agurkai, porai, raudonieji kopūstai, garstyčios. Mezgimas, daiginimas, džiovinimas

Andrius Erminas. „Šešėlis 1-3“. 2022. Bituminė banguota stogo danga

Feliksas Jakubauskas, Dalia Kasčiūnaitė. „Juodos saulėgražos“, 2022. Vilna, viskozinis šilkas. Gobeleno technika. Autoriai kūrinį dedikuoja Ukrainai


Liucija Jūratė Kryževičienė-Hutcheo. „Šalnos paliesti“, 2022. Metalinis tinklas, plastiko vamzdeliai

Elzė Sakalinskaitė-Beinaravičienė. „Nuo subjekto iki objekto“, 2020. Kamštinis polimeras, metalizuoti siūlai, sidabras. Siuvinėjimas, juvelyrika






Bienalę lydinti menininkių – Izabela Wyrwa, Magdalena Soboń, Ludwika Żytkiewicz-Ostrowska – paroda „Sujungti iš naujo“ („Reconnected“)

Lolita Tučinskaitė. Meninis projektas „Mikrodumbliai-Mikrokosmosas“, 2022

Lolitos Tučinskaitės meninis projektas „Mikrodumbliai-Mikrokosmosas“ (2022) ir Natalios Vilkialienės video darbas „Riba-“Lim“ (2022)