Giedrės Lisauskaitės paroda „TAPeTUM” Trakų Vokės dvaro rūmuose
Rugsėjo 8 d. Trakų Vokės dvaro rūmuose vyks Giedrės Lisauskaitės parodos „TAPeTUM” atidarymas. Parodoje nagrinėjama privatumo ir viešumo tematika, tapeto, kaip objekto, reikšmės kitimas, transformuojant jo formą ir kontekstą.
Dar prieš apsilankant Trakų Vokės dvaro rūmuose, Giedrė Lisauskaitė turėjo idėją sukurti darbų seriją iš tapetų: „atsimenu, kaip vaikystėje įdėmiai į juos žiūrėdavau, pirštai ir akys klajodavo gėlėmis, lapais, įvairiomis kreivėmis, sienos tapdavo gyvos.” Parodos idėją sustiprino ir perskaitytas Charlotte Perkins Gilman apsakymas „Geltoni tapetai”(1892). Apsakymo herojai, kenčiančiai nuo pogimdyvinės depresijos, paskiriamas, tuo metu itin populiarus, „absoliutaus poilsio” terapijos metodas. Moteris uždaroma į kambarį, dekoruotą tapetais, jai buvo uždrausta rašyti, skaityti, ji privalėjo nieko neveikti. Veikėja bando pasipriešinti primestinėms taisyklėms ir ją supančiai aplinkai, kol galiausiai susitapatina ir pasiduoda beprotybei. Tapetai apsakyme funkcionuoja kaip metaforinė riba tarp sąmonės ir pasąmonės.
Taip pat ir ši paroda tiria privačios ir viešos erdvės sampratas bei sąmonės ir pasąmonės persipynimą. Kaip ir apsakyme, tapetai – ne vien tik dekoratyvi medžiaga, bet ir simbolis, reprezentuojantis kultūrinius, socialinius ir istorinius reiškinius. Visi ekspozicijos darbai, sukurti iš tapetų, kurių funkcija panaikinama, bet išsaugoma vizuali užuomina, atpažįstamumas. Naujai sukonstruoti objektai ir ornamentai įgalina naujas reikšmes ir mitologines asociacijas, virsta totemais.
Parodos pavadinimas – aliuzija į 𝑡𝑎𝑝𝑒𝑡𝑢𝑚 𝑙𝑢𝑐𝑖𝑑𝑢𝑚, biologinis terminas, reiškiantis šviesą atspindintį sluoksnį kai kurių gyvūnų akyse, kuris suteikia galimybę matyti tamsoje. Šiame kontekste tai yra kvietimas gilintis į pasąmonės, asmeninės ir kolektyvinės atminties sluoksnius, atskleidžiant tai, kas slypi po matomų formų ir struktūrų paviršiumi.
Giedrė Lisauskaitė – vizualaus meno kūrėja, baigusi juvelyrikos studijas Gerrit Rietveld akademijoje ir studijavusi interjero architektūrą Sandberg meno institute Olandijoje. Kūryboje dominuoja reljefiniai grafikos darbai, sukurti dekonstruojant masinės produkcijos objektus ir atkartojant industrinės gamybos mechanizmus. Menininkė tyrinėja žmogaus kasdienio gyvenimo rezistencijos metodus prieš socialines ir kultūrines struktūras.
Paroda veiks iki spalio 6 d.
Daugiau informacijos: www.tvds.lt