.
2018    04    05

Keren Cytter paroda „Žudanti laiko mašina“ galerijoje „Vartai“

artnews.lt

Balandžio 12 d. 18:00 val. galerijoje „Vartai“ atidaroma Niujorke gyvenančios ir kuriančios Izraelio menininkės Keren Cytter paroda „Žudanti laiko mašina“.

Kūrėja šioje parodoje pristatys šiai ekspozicijai sukurtus ir atrinktus piešinius bei vaizdo instaliacijas, kuriose menininkė pasitelkia eksperimentines kinematografijos technikas ir kontekstus iš teatro, literatūros, muilo operų ar Youtube vaizdo įrašų, kad sutelktų dėmesį į kasdienybę ir joje koegzistuojančias socialines realybes.

Norint apibūdinti K. Cytter kūrinių savybes, tenka vartoti ganėtinai prieštaringas sąvokas. Tai yra atsispindintys, permatomi, tačiau patys sau pakankami kūriniai. Tai tarsi žiūrėjimas į vandenį, kai negali įžiūrėti dugno nepamatydamas ir savo paties atspindžio bei galybės kitų natūralių ir dirbtinių sluoksnių. Dėl veidrodinio pobūdžio kūriniai peržengia savo ribas, užgrobia erdvę ir pradeda tarpusavio žaidimą. Atspindys ant atspindžio, dėliojasi paviršių, vaizdų ir reikšmių sluoksniai. It įkritus į vandenį, gali pasijusti šiek tiek priblokštas ir turįs iš naujo susiorientuoti daugiasluoksniuose, išsklaidytuose vaizdo įrašuose bei vidaus erdvių piešiniuose. Visa tai suriša menininkės gyvenamoji erdvė: būtent ten buvo filmuojami vaizdo kūriniai, iš ten piešiniuose atsikartoja ir asmeninės erdvės tekstūros, ritmai ir spalvos, šitaip tarsi demaskuodamos ir pačią autorę. Privati erdvė susimaišo su viešąja, jos namai, o dabar ir galerija tampa neišvengiamai žaidžiamų socialinių žaidimų katalizatoriumi.

K. Cytter kuria nedidelius įtrūkimus nuolat kintančiose, tačiau tvariose kūrybinių praktikų ir komunikacijos formų struktūrose. Menininkė pasitelkia tokias technikas kaip dviguba ekspozicija, pasikartojančios kilpos, subtitravimas, stambūs planai ir suardyti, nelinijiniai naratyvai, kuriuos atlieka neprofesionalūs aktoriai. Tokie nukrypimai nuo normų suteikia spekuliatyvių, fantaziškų elementų filmams ir kaip tik todėl provokuoja mąstyti, kas yra tikra įprastuose socialiniuose susidūrimuose ir įprastame šiuolaikiniame mene. Pridėdama nuolat kintančius garsų, vaizdų ir situacijų ritmus menininkė eksponuoja suintensyvintas kasdienybės scenas. Jos sukuria tam tikrą familiarumo įspūdį, kuris susimaišo arba pasisuka link demonstratyviai fiktyvių ir absurdiškų situacijų. Taip K. Cytter išlaiko įtampą tarp to, kas tikra ir netikra bei lygiagrečiai tyrinėja socialines, politines ir lytines konstrukcijas. Menininkė nebando daryti tiesioginės įtakos, nepaisant to, veikia kaip dar vienas lašas į vandenį – skystis lieka tas pats, tačiau bangos vienaip ar kitaip kyla.

Keren Cytter (g. 1977, Tel Avive, Izraelyje) yra sukūrusi daugiau nei 60 vaizdo kūrinių, o jos kūrybos spektras taip pat apima ir piešinius bei fotografiją. Ji yra parašiusi keletą novelių, libretų, pjesių ir sukūrusi performansų.

2006 m. menininkė buvo apdovanota Balôise prizu Art Basel mugėje bei Kulturkeises der deutschen Wirtschaft teikiamu Ars Viva prizu 2008 m. Asmeninės menininkės parodos buvo surengtos: Plar Corrias galerijoje Londone (2016), Čikagos šiuolaikinio meno muziejuje (2015), Kinsthall Charlottenborg Kopenhagoje (2014), State of Concept galerijoje Atėnuose (2014), Tate Modern Oil Tanks erdvėje Londone (2012), Stedeljik muziejuje Amsterdame (2011), Miuncheno Kunstverein muziejuje (2011), Hammer muziejuje Los Andžele (2010), Moderna Museet Stokholme (2010). Be daugybės kitų, menininkė taip pat dalyvavo grupinėse parodose: Kestner Gessellschaft galerijoje Hanoveryje (2017), Void galerijoje Londonderyje, Šiaurės Airijoje (2017), ekspozicijų erdvėje Portikus, Frankfurte (2016), Vienos Kunsthalle (2015), Meno ir medijų centre ZKM Karlsrūjėje (2014), 5-ojoje Marakešo bienalėje (2014), Štutgarto Künstlerhaus (2014) ir kt.

Mecenatas
Živilė ir Jonas Garbaravičiai

Globėjas
Renata ir Rolandas Valiūnai

Parodos rėmėjai
Izraelio ambasada Lietuvai, Lietuvos Respublikos kultūros ministerija, Lietuvos kultūros taryba

Galerijos rėmėjai
Vilniaus miesto savivaldybė, VšĮ „Meno fondas“, Vilma Dagilienė, Romas Kinka, „Lietuvos rytas“, „Ekskomisarų biuras“

Parodos grafinis dizainas
Jurgis Griškevičius

Paroda veiks iki gegužės 18 d.