Gorano Džordževičiaus tarptautinis menininkų streikas artnews.lt

#14
2020    02    26

1979-ųjų pradžioje Goran Đorđević laišku kreipėsi į kelis šimtus anglakalbio pasaulio ir tuometinės Jugoslavijos menininkų, kviesdamas susiburti tarptautiniam streikui. Kelios dešimtys jų sureagavo ir atsiuntė savo mintis. Menininko laišką ir atrinktus atsakymus jam pateikiame žemiau:

Ar sutiktumėte dalyvauti tarptautiniame menininkų streike? Tai būtų protestas prieš nenutrūkstamas meno sistemos represijas, menininko ir jo praktikos rezultatų atskyrimą. Būtų labai svarbu pademonstruoti galimybę koordinuoti veiklą, nepriklausomą nuo meno institucijų, ir surengti tarptautinį menininkų streiką. Šis streikas turėtų būti meno sistemos boikotas, trunkantis kelis mėnesius. Boikoto trukmė, tiksli pradžios data ir jo formos bus suplanuotos užbaigus dalyvausiančių menininkų ir siūlymų sąrašą. Prašau praneškite apie tai pažįstamiems menininkams. Paraiškų ir (arba) pasiūlymų pateikimo terminas yra 15/05/79.

Goran Đorđević

***

Gerbiamas Goran Dordevic,

Dėkoju už 1979 m. vasario 22 d. laišką. Manau, kad meno sistemos santykis su pasaulio sistema yra toks pat kaip seismografo su žemės drebėjimu. Negalima pakeisti reiškinio naudojant jį matuojantį instrumentą. Norint pakeisti meno sistemą, reikia keisti pasaulio sistemą.

Laimingai, Carl Andre.

***

Mielas Goran

Dėkoju už pranešimą dėl pasiūlyto tarptautinio menininkų streiko. Neatrašiau, nes manau, kad šis pasiūlymas nėra nei veiksmingas, nei protingas. Muziejai ir komercinės galerijos ir toliau puikiai veiks ir nebendradarbiaudamos su socialine gerove susirūpinusiais menininkais, kurie, žinoma, bus vieninteliai norintys dalyvauti tokiame streike. Užuot slėpus nuo meno sistemos socialiai svarbius kūrinius, reikėtų pasitelkti kiekvieną gudrybę, kad tokie kūriniai patektų į vyraujantį meno pasaulį, juolab kad paprastai jie ten nėra gerai vertinami.

Nuoširdžiai, Hans Haacke.

***

Mielas Goran,

Ačiū už laišką. Aš asmeniškai jau streikuoju nuo 1965 metų (t.y. 14 metų), savo kūryboje nekurdamas jokių naujų formų. Nemanau, kad galėčiau kuo nors daugiau prisidėti.

Geriausi linkėjimai, [Daniel] Buren.

***

Gerbiamas Goran Dordevic,

Atsiprašau, kad taip ilgai neatsakiau, bet užuot streikavusi, visas jėgas skiriu atsikirsti meno sistemai, dirbdama aplink ją, už jos ribų ir prieš ją, ir leisdama jai apmokėti mano bandymus ją sugriauti.

Geriausi linkėjimai, Lucy R. Lippard

***

Les Levine neatrašė dėl to, kad kiekvieną mėnesį studijoje sulaukiame tūkstančių cirkuliarų ir ponas Levine negali į kiekvieną iš jų atsakyti asmeniškai. Galime užsiimti tik asmeniniu paštu. Tikėtina, kad ponas Levine net nematė jūsų cirkuliaro. Tačiau Les Levine nesidomi jokiais streikais, menininkų ar kitokiais.

Nuoširdžiai, Mulberry Baxter

***

Mielas Goran,

[…] Aš visiškai sutinku su tuo, ką jūs sakote apie institucijas, bet man būtų neproduktyvu prisijungti prie streiko.

Jūsų, John [Latham]

***

Brangus Goran,

Dėkoju už laišką ir atsiprašau, kad neparašiau anksčiau.

Tiesą sakant, streikavau visą vasarą, bet tai nieko nepakeitė ir nekantrauju vėl pradėti dirbti, ką padarysiu labai greitai.

Sėkmės, Susan Hiller

***

Brangus Goran Ðordevic,

Žinoma, nesakau, kad galima (ar reikėtų) dirbti vadinamojoje sistemoje, o ne verčiau sukurti kitokią sistemą, BET gali būti būdas, kaip dirbti aplink sistemą. Galbūt integruojant meno kūrybos problemas ir kartu bandant ir kurti, ir rodyti meną. Kai menininkas nebekuria meno, jis nebegali dirbti kaip menininkas, o tik kaip susirūpinęs pilietis. Susirūpinęs pilietis turi kartu ir dirbti savo darbą, ir rūpintis kultūros lygiu…

Patys geriausi linkėjimai, Lawrence Weiner

***

Brangus Goran Dordevic:

Turite mano palaikymą tarptautiniam menininkų streikui ir galite laisvai naudoti mano vardą bet kokiame proteste prieš represinę mūsų dabartinės visuomenės meno sistemą.

Deja, dėl ilgos ligos ir operacijos (naviko) aš dabar negaliu dalyvauti jokioje meno veikloje, o paremti šiuo metu galiu tik suteikdamas pilną laisvę naudoti mano vardą bet kokiai grupei, kurią sudarysite šiam protestui vykdyti.

Persiųsiu jūsų laišką Jon Hendricks [red. past. – kitas Guerilla Art Action Group narys], kuris galėtų padėti įgyvendinti jūsų projektą ir paskleisiu žinią.

Su šiltais linkėjimais, Jean Toche

***

Mielas Goran,

Ką tik gavau jūsų laišką. Atsiprašau, kad neatsakiau į jūsų pirmąjį cirkuliarą, bet tuo metu buvau Niujorke.

Deja, nemanau, kad menininkų streikas yra labai gera idėja dėl šių priežasčių:

  1. Streikas yra ginklas, kurį darbuotojai naudoja prieš savo darbdavį. Šiuo atveju tikro darbdavio nėra.
  2. Streiku siekiama kam nors sukelti nepatogumų. Kam nepatogumų sukels menininkų streikas?
  3. Tik kairieji menininkai palankiai vertins šį streiką, o jie jau yra (Didžiojoje Britanijoje tai tikrai – turiu daug asmeninės patirties) neįleidžiami į galerijas ir kultūros institucijas.
  4. Kairiųjų menininkų streikas būtų labai populiarus – tarp tų pačių jėgų, kurias jis bandytų kritikuoti.

Tačiau jūsų cirkuliarą perdaviau kitiems menininkams.

Viso geriausio, Tony Rickaby

***

Pro et contra?

Ką menininkas galėtų nuveikti šiandien 1980-aisiais?

Daliniai sprendimai, nedideli pakilimai, daugybė nesėkmių ir nusivylimų, papildomos korekcijos ar nedidelės senojo meno fasado rekonstrukcijos. Tai ir yra, kas menininkui liko nuveikti 1980-aisiais metais.

Kai visiškai nauji socialiniai prieštaravimai pasieks kulminaciją, kai taps visiškai aišku, kad senosios vertybės nebegali viešpatauti, kai kurie menininkai, manau, apsivilks revoliucinius drabužius: užims savo pozicijas už barikadų, išrėks savo norus gatvėse, norus, kuriuos ilgai slėpė, ir jie džiaugsis šiuo vaidmeniu, įtikindami net save, kad senoji santvarka išnyks amžiams. Vėl jie kalbės apie Dantoną, Prudoną, Robespjerą, Hėgelį, Marksą, Leniną, dadaizmą, konstruktyvizmą, Paryžių 1968 metais, apie naują gegužę, rugpjūtį, rugsėjį, spalį, apie naują, alternatyvų meną ir naują gyvenimą. Naujas protas, regis, naujas, ves juos link tikslo, apie kurį jie galvojo jau seniai.

Realybėje gi, savo mintyse – Europos menininkų sąmonėje – Kurbė jau senai iškeistas į Pikasą: nevykęs mainas, blyškus šešėlis, bet jokiu būdu ne naudingas.

Apskritai, jie norėtų neprastai užsidirbti iš savo revoliucinio meno.

Todosijević Raša

***

Brangus Goran

Štai mano požiūris į menininko ir pardavėjo santykius: nors žmonės, kurie rūpinasi mano kūryba, yra atsidavę, idealistiškai žiūri į meną ir sąžiningai bendrauja su manimi, smerkiu sistemą, kuri paverčia meną preke ir priskiria jam piniginę vertę (Gertrude Stein pasakė: „meno kūrinys yra arba bevertis, arba neįkainojamas“).

Palaikysiu jus ir jūsų streiką, jei parodysite, kaip jis veiks.

Sėkmės, Sol Lewitt

***

Brangiausias Goran,

Palaikykime ryšį. Ačiū už tavo laišką, bet problema – maža [meno] scena. Visi užsiemę? Atsiprašau, aš pats tai tingiu.

Sėkmės tavo veiklose 1980-aisiais, [Dietrich] Albrecht

***

Brangus Goran,

Persiunčiau tavo laišką dėl tarptautinio streiko kitiems menininkams, bet aš neprisidėsiu. Neturiu jokios draugijos su kuria galėčiau streikuoti. Be to, buvau 2 mėnesius Balyje, Indonezijoje, atsiprašau! Palaikom ryšį!

Tavo, [Dietrich] Albrecht

Iliustracijoje: Menininko Dietrich Albrecht atvirlaiškis su atsakymu Goranui Džordževičiui, 1979 m

Iš anglų kalbos vertė Kristina Kudriašova