D. Liškevičiaus „Muziejaus“ kulminacija – Venecijos bienalėje

2015 m. vasario 17 d., Antradienis
Straipsnio autorius: artnews.lt
Muziejus-bienaleje

Ilgametis menininko Dainiaus Liškevičiaus projektas Lietuvos meno publikai jau gerai žinomu „Muziejaus“ pavadinimu šį pavasarį patirs pačią ryškiausią transformaciją – užgimęs Nacionalinėje dailės galerijoje, vėliau virtęs knyga, šią gegužę atsiskleis pasauliui svarbiausiame Europos meno renginyje – Venecijos bienalėje ir taps Lietuvą pristatančio paviljono širdimi.

„Muziejus“ atstovaus Lietuvai 2015 m. gegužės-lapkričio mėnesiais Venecijos šiuolaikinio meno bienalėje unikalioje erdvėje – Palazzo Zenobio sode, senove alsuojančiame pastate šalia grakščios, atsipūsti ir meną kontempliuoti kviečiančios pievelės. Anksčiau šiame name buvo įsikūręs Islandijos paviljonas.

Dainius Liškevičius mano, kad surasta erdvė tiesiogiai atspindi „Muziejaus“ dvasią, nes tai atskiras pastatas, kuriame „Muziejus“ gali būti įsteigiamas ir atidaromas kaip nepriklausoma menininko sukonstruota institucija.

Pasak Lietuvos paviljono kuratoriaus Vytauto Michelkevičiaus, iš pradžių buvo norima įsikurti pagrindinėje bienalės erdvėje – Giardini soduose tarp kitų ten esančių pagrindinių paviljonų, vėliau svarstyta idėja įsikurti Venecijoje esančiuose kituose muziejuose, kol galiausiai buvo nuspręsta – steigti ir atidaryti „Muziejų“ atskirame pastate, kuris būtų kaip paviljonas pats savaime.

„Turėti atskirą pastatą nacionaliniam paviljonui yra didžiausias daugelio šalių noras, nes Venecijoje sunku surasti tokių erdvių ir paviljonai dažniausiai glaudžiasi dideliuose pastatuose.

Džiaugiamės, kad nuošalesnė nuo turistų pramintų takų vieta ramiame Palazzo Zenobio sode leis įsigilinti į „Muziejaus“ problematiką, atsidėti gilesnei meno kontempliacijai. Čia lankytojas jausis ne prabėgančiu turistu, o tikru, draugiškai priimamu svečiu, kuriam padės specialiai parinkti gidai“, – sakė kuratorius.

Gegužės 9 d. atidaromos Venecijos bienalės tema – „Visos pasaulio ateitys“. Pagrindinę bienalės parodą kuruoja gerai žinomas tarptautinis kuratorius Okwui Enwezor, o visoje Venecijoje išsibarsčiusiuose nacionaliniuose paviljonuose savo menininkus pristatys per 80 valstybių.

„Matydami pagrindinę šių metų bienalės temą kartu perskaitome ir Lietuvos paviljono idėją: „Mus supantys ir ribojantys lūžiai kiekviename globalaus peizažo kampelyje šiandien primena apie greitai nykstančias praeities katastrofų liekanas. Kaip galime dabarties laikų nerimą apčiuopti, suvokti, ištyrinėti ir išreikšti?“ – klausia Venecijos bienalės kuratorius Okwui Enwezor.

D. Liškevičiaus „Muziejus“ Lietuvos paviljone pristato daugiasluoksnes sovietinių protestų istorijas, supintas su autobiografinėmis detalėmis ir šiuolaikiniais meno kūriniais. Anot V. Michelkevičiaus, „šiandienėje politinėje situacijoje, pripildytoje Rytų ir Vakarų vertybių bei nacionalinių ir kultūrinių konfliktų, „Muziejus“ tarsi laiko mašina įtikinančiai primena, kokioje priespaudoje visai neseniai buvo okupuotos Lietuvos kūrėjai ir kokia trapi gali būti kūrėjo laisvė šiandien.“

Venecijoje „Muziejus“ iškelia tokios mažos valstybės, kaip Lietuva, ir asmenines menininko istorijas į tarptautinį lygmenį ir tampa tarsi globalių problemų modeliu: kūrėjo laisvės politinio režimo priespaudos metu.

„Žinoma, mums tai kartu ir didelis iššūkis, nes tokiuose pasauliniuose meno renginiuose, kaip Venecijos bienalė, susiduriame su „kultūrinio vertimo“ problema; ne visada iki galo aišku ar pavyks paaiškinti kontekstą, idėjas ir kūrinio subtilybes. Kyla pavojus, kad sovietiniai daiktai gali tapti egzotikos ir nostalgijos objektu vakarų žiūrovui, kuris nematys juose traumos aspekto.

Juk daugumai vakariečių atrodo, kad kūrėjo (tuo pačiu ir žodžio) laisvės problema jau senai išspręsta ir nebeaktuali, tačiau tiek „Muziejus“, tiek šiandien vykstantys pasauliniai konfliktai rodo, kad taip nėra. Tai dar labiau aktualizuoja „Muziejų“ šiandieniniame kontekste“, – pabrėžia V. Michelkevičius.

Projektą „Muziejus“ tarptautinei meno bendruomenei 56-ojoje Venecijos bienalėje pristatys Vilniaus dailės akademijos Nidos meno kolonijos komanda – projekto komisaras ir kuratorius dr. Vytautas Michelkevičius, antroji komisarė Rasa Antanavičiūtė ir prodiuserė Daina Pupkevičiūtė.

Nuo 1895 m. kas dvejus metus rengiama tarptautinė Venecijos bienalė laikoma prestižiškiausia šiuolaikinio meno paroda pasaulyje. Lietuva Venecijos bienalėje dalyvauja devintą kartą, nuo 1999 m.

Pirmą kartą D. Liškevičiaus meno projektas „Muziejus“ eksponuotas Nacionalinėje dailės galerijoje ir Šiuolaikinio meno centre 2012 m. Vėlesnės jo versijos rodytos 2013 m. Leipcigo šiuolaikinio meno muziejuje Vokietijoje ir 2014 m. Bielio PasquArt meno centre Šveicarijoje. 2013 m. buvo išleista ir „Muziejų“ pristatanti knyga.

 

Komentarai

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *