Ciklo „MANO TERITORIJOS“: VII-oji konferencija VDA „Titanike“
artnews.ltKovo 31 d. VDA Dizaino inovacijų centre „Titanikas“ (Maironio g. 3, Vilnius, III aukštas 310 auditorija) vyks Vilniaus dailės akademijos ir Tarptautinės dailės kritikų asociacijos (AICA) Lietuvos sekcijos rengiamo ciklo „MANO TERITORIJOS“: VII-oji konferencija.
Rytinė sesija:
10:00 -10:45 dr. Margarita Jankauskaitė (Lygių galimybių plėtros centras).
Smurtas prieš moteris – problema, kurios matyti nenorime.
2017-ieji paskelbti kovos su smurtu prieš moteris metais Europos Sąjungoje. Tikimasi, kad jie taps proveržio kovojant su šia problema pradžia. Pranešimo tikslas – pažvelgti į šį reiškinį iš arčiau: jo formas, paplitimo mastus, sąsajas su lyčių nelygybe visuomenėje. Mėginsime atsakyti į klausimą, „kodėl ji jo nepalieka” ir kodėl esame linkę kaltinti smurtą patyrusias moteris.
11:00-11:30 dr. Loreta Mačianskaitė (Lietuvių literatūros ir tautosakos institutas)
HANIOS LUKAUSKAITĖS AUKŠTUMOS IR ŽEMUMOS.
Šiemet plačiai minimas A.J. Greimo šimtmetis aktualizuoja ir Onos (Hanios) Lukauskaitės- Poškienės (1906-1983), poetės, vertėjos, bibliotekininkės, visuomenės veikėjos, politinės kalinės, disidentinio judėjimo dalyvės asmenį ir kūrybą. Jau būdamas garsiu moksininku, Greimas Lukauskaitę pripažino buvus vienu svarbiausiu žmonių, paveikusių jo intelektualinį ir emocinį formavimąsi, jaunystės laikų draugės dramatišką gyvenimą, žvelgdamas iš Prancūzijos tolių, jis interpretavo kaip “gražaus gesto” kūrybinę realizaciją. Talentinga poetė ir Sibiro memuarų “Lagerio pasakos” autorė, vienintelė Lietuvos Helsinkio grupėje dalyvavusi moteris šiuo metu yra gerokai pamiršta ir likusi deramai neįrašyta į kultūros diskursą. Atmintį apie ją palaiko nebent iškilių Lietuvos vyrų memuariniai kontekstai. Venclova Lukauskaitę vadino viena iš pačių garbingiausių asmenybių, kokias kada nors buvo pagimdžiusi mūsų tauta, tvirtino, kad būsimieji istorikai minės jos vardą šalia tokių moterų, kaip Gabrielė Petkevičaitė-Bitė arba Marija Pečkauskaitė.
Atskiro dėmesio nusipelno sudėtinga poetės ir jos literatūrinio mokytojo Kazio Borutos santykių pynė, buvusios mylimosios biografinio siužeto projekcija romane „Baltaragio malūnas“.
Lukauskaitės „gyvenimo” forma apima įvairias moteriškų laikysenų – herojės, atsiskyrėlės, gundytojos, raganos, motinos, bendražygės, menininkės – galimybes, nei su viena iki galo nesusitapatindama ir nė vienos neišsemdama.
I aukštas 112, prof. F. Daukanto auditorija
11:40 – 12:10 dr. Solveiga Daugirdaitė (Lietuvių literatūros ir tautosakos institutas)
KAIP SUKURIAMOS ĮŽYMYBĖS? KETURIOS KNYGOS APIE GALINĄ DAUGUVIETYTĘ.
Pranešime gvildenami „žvaigždžių gamybos“ mechanizmai pasitelkiant vieną ryškiausių pastarųjų metų atvejų – žurnalistės Ingos Liutkevičienės parašytas tris režisierės Galinos Dauguvietytės autobiografines knygas bei ketvirtąją, pasakojančią šių knygų rašymo istoriją. Pranešime svarstoma, kuo ir kodėl knygose Dauguvietytės sukurtas personažas patrauklus skaitytojams, kokie šios asmenybės bruožai išryškinami, kokius visuomenės lūkesčius ir reikalavimus vyresnio amžiaus moterims atspindi toks herojų pasirinkimas.
12:15 – 12:40 dr. Natalija Kapočė (Vilniaus dailės akademija)
OLGOS DUBENECKIENĖS-KALPOKIENĖS IR BARBOROS DIDŽIOKIENĖS SUSIRAŠINĖJIMAS 1952-aisiais metais.
Barbora Didžiokienė 1921 m. kartu su savo vyru atvyko iš Sankt Peterburgo ir apsigyveno Kaune. Olga Dubeneckienė-Kalpokienė su vyru iš Sankt Peterburgo į Lietuvą persikėlė 1919 m., bet vėliau ji išvažiavo į Berlyną ir galutinai apsigyveno Kaune tik 1921 m. Moterys susidraugavo, daug bendraudavo, apie ką liudija B. Didžiokienės dienoraščiai. Kai Didžiokienė persikėlė gyventi į Dovainonis, prasidėjo jų susirašinėjimas. Nacionaliniame M.K.Čiurlionio dailės muziejuje Kaune saugomi 246 vienetai Dubeneckienės-Kalpokienės laiškų ir atvirlaiškių, adresuotų Didžiokienei, ir vienuolika Didžiokienės neišsiųstų laiškų Dubeneckienei-Kalpokienei.
Pranešime bus aptariami moterų susirašinėjimo ypatumai ir pristatomi išskirtiniai Olgos Dubeneckienės-Kalpokienės ir Barboros Didžiokienės epistoliarijos bruožai.
12:40 – 13:00 dr. R.Rachlevičiūtė (Vilniaus dailės akademija, AICA)
KELI OLGOS DUBENECKIENĖS-KALPOKIENĖS ASMENYBĖS ŠTRICHAI
Olga Dubeneckienė -Kalpokienė yra puikiai žinoma Lietuvos teatro, baleto ir dailės istorijos dalyvė. Tačiau kai kurių gyvenimo ir kūrybos faktų ir jų interpretacijų revizija yra dar įmanoma. Barboros Didžiokienės sukurti Olgos portretai, šaržai yra neįprasti, nes Olga vaizduojama kaip Arlekinas, Pjero. Pranešime svarstoma, kodėl būtent tokie vaidmenys parinkti Olgai Dubeneckienei – Kalpokienei.
13:00 – 13:20 Monika Krikštopaitytė (Vilniaus dailės akademija, AICA)
MARIJA RAČKAUSKAITĖ-CVIRKIENĖ: SAVAS KAMBARYS AR MARGINALI NAMŲ ERDVĖ?
Marijos Račkauskaitės-Cvirkienės (1921–2004) kūryba nuosaiki, tačiau visais laikais giriama. Nekyla abejonių, kad autorė verta dėmesio, įtartinas – nuolatinis ir pabrėžtinas palankumas. Cvirkienės asmenybės individualumą trikdė ne tik epochos teikiama pirmenybė kolektyvui, bet ir žymūs šeimos vyrai: tėvas, vyras, sesers vyras. Nepaisant to, ji yra viena iš nedaugelio, kuri tyrė/formulavo savo atvaizdą sovietmečio pradžioje, kai autoportreto žanras buvo apmiręs. Ar erdvė, kur save vaizduoja dailininkė yra Virginijos Woolf suformuluotas „Savas kambarys“, ar vis dar marginali namų erdvė, kur anot patriarchato „moterims ir vieta“? Ką apie Cvirkienę pasakoja jos autoportretai?
KAVOS PERTRAUKA
Popietinė sesija:
Menininkių tribūna
13:40 – 14:10 Eglė Vertelkaitė „Moiros“ (Titanikas, Parodų salės)
VDA dėstytojos Eglės Vertelkaitės paroda „Moiros”, kaip ir kiekviena šios žinomos menininkės personalinė paroda, koreaguoja bendrą menininkės kūrybos trajektoriją. Dailininkė kiekvienoje savo parodoje taria naują raiškos žodį, visada stebindama ir eksperimentuodama. Ir atrasdama. Šįkart ji pasirinko fotografines, skaitmenines medijas, gvildendama likimo temą, pasitelkdama lemties deivių, jų kaukių motyvus.
14:20 – 14:50 Lida Dubauskienė „214.8“ (galerija „Kairė – Dešinė”, Latako g. 3)
2011–2017 metų laikotarpiu žymi dailininkė sukūrė darbų ciklą „214.8“, kuris ir pristatomas parodoje. Tai, anot pačios menininkės, yra 214 kilometrų 800 metrų atstumas tarp dviejų jai svarbių taškų. Pasinėrusi į meninių ieškojimų procesą, dailininkė neskuba rengti personalines parodas, dirba sukauptai, kontempliatyviai. Ji taupiai renkasi grafikos raiškos priemones, nesiekia gluminti. Grafikos meno vertintojai, kolekcionieriai atidžiai seka kiekvieną subtilios menininkės kūrybos raidos punktyrą, įsiminė kiekvieną jos peizažą (ypač Vilniaus, Užupio) laukdami kiekvieno naujo kūrinio.
14:50 – 15:20 Tatjana Diščenko „Istorijos“ (galerija „Kairė – Dešinė”, Latako g. 3)
Prityrusi ofortų meistrė Tatjana Diščenko net ir sukūrusi naują ciklą „Istorijos” išlieka ryški ir įsimintinta neorenesansinės tradicijos šiuolaikinėje grafikoje tęsėja. Sušiuolaikinta neoklasikinė estetika susilieja su rytietiškos dailės tėkme pagimdydama autentišką, trapų vaizdą, kuriuo džiaugiasi didelis būrys grafikos meno vertintojų. Anksčiau ryškesnė būdavo nyderlandų, kartais italų dailės parafrazė, kuri netikėtai susijungdavo su viduramžių knygų ar rytietiška miniatiūra. O šįkart viskas lyg ir taip pat, bet kartu ir kitaip.
15:30 – 16:00 Birutė Maar (Titanikas, Dizaino inovacijų centras, prof. F. Daukanto auditorija)
Aktorė tobulino plastiką, judesį įvairiuose šokio centruose, teatruose: Londone, tarptautinėje teatro antropologijos mokykloje Danijoje, japonų No teatre ir kt. Sukūrė daugybę monospektaklių, kuriuos režisavo ir juose vaidino. Su jais sėkmingai dalyvavo Europos, Šiaurės ir Pietų Amerikos, Azijos, Afrikos teatro festivaliuose, pelnė apdovanojimų. Parašė ir išleido prozos, poezijos knygų. Nuo monospektaklio pagal S.Beketą „Žodžiai smėlyje” (1998) iki „Ledo vaikų” (2015), „Dostojevskio angelų” (2016) – toks ilgas, įspūdingas režisierės ir aktorės ieškojimų įvairovės ir atradimų kelias, kuriame ypač ryškėja ženkliai besikeičiantis požiūris į kūrybą.
16:10 Diskusijos
Iliustracijoje: Petras Kalpokas, Olgos Dubeckienės portretas, apie 1923 m.